DJViking Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Mitt hovedkort støtter Hot Swap på den integrerte SATA kontrolleren, men hvordan får jeg dette til å virke i Linux? Jeg plugget inn harddisken mens operativsystemet kjørte, men det dukket ikke opp noen harddisk. Etter restart var diskene oppdaget av Linux. Har nå i alle fall fått de formatert med XFS og montert opp i filsystemet, men vil gjerne få hotswap til å fungere for nye disker i fremtiden og eventuelt utbytting av disker. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det kommer vel ann på om driveren støtter det. Jeg vet det har vært gjort hotswap av ide disker med hell i linux, på den måten at man unloader modulen for kontrolleren, røsker ut disken, hiver inn en ny, loader modulen igjen. Risikosport, men det fungerer. Litt upraktisk kanskje, iallefall om du har os disken på samme kontroller Du får lete litt i kernel dokumentasjonen om du finner no om hotswap der Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Etter hva jeg har lest om det så skal HotSwap fungere transparent av operativsystem. Har en drevramme installert hvor jeg kan trekke ut harddisken uten å koble fra noen kabler. Har OS harddisken på samme kontroller, men leter etter en annen løsning for denne da jeg tenkte å bruke denne kontrolleren for å sette opp hardware RAID på diskene. Har en ekstra SATA kontroller, men denne ser ut til å kun være for "EZ Backup" og "Superspeed". Men men.. nok off-topic. Tror jeg kan klare med uten HotSwap, men hadde vært kjekt å kunne fått det til å fungere. Installere en harddisk uten å restarte er kjekt. Det lille jeg har funnet ut om HotSwap i Linux så er det ikke en fullautomatisk prosess. Kan hende det ikke går uten å frakoble disken i operativsystemet før man trekker ut harddisken. Endret 20. juni 2009 av DJViking Lenke til kommentar
HawP Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Som CoolBeer sier så kommer det an på om driveren støtter det, men også om hardwaren støtter det. Du finner kanskje noe nyttig info på Linux ATA wiki'en? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Som CoolBeer sier så kommer det an på om driveren støtter det, men også om hardwaren støtter det.Du finner kanskje noe nyttig info på Linux ATA wiki'en? Fant noe lignende på http://linux-ata.org/driver-status.html#ahci Kort sagt så støtter kontrolleren på hovedkortet mitt hotswapping (ICH10R). Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Med "det skjedd ikke noe", mener du at disken ikke dukket opp i filbehandleren, eller at ingenting skjedde, dvs du så ingenting i "dmesg"-loggen? Det kan jo god hende at disken oppdages, uten at den automatik monteres. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Med "det skjedd ikke noe", mener du at disken ikke dukket opp i filbehandleren, eller at ingenting skjedde, dvs du så ingenting i "dmesg"-loggen? Det kan jo god hende at disken oppdages, uten at den automatik monteres. Jeg sjekket under /dev og det dukket ikke opp noen ny disk. Ingen enhetsfil ble opprettet av systemet. Endret 20. juni 2009 av DJViking Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg har en hjemmeserver med hot-swap moduler (3 disker i 2 5.25" slotter), når jeg tailer /var/log/kern.log informeres det der når en disk fjernes/settes inn. (Dette er i Ubuntu) Skjer det ingenting der støtter ikke systemet Hot-Swap Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Såvidt jeg vet, må du kjøre kontrolleren i AHCI-mode for at hotswap skal fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå