Gå til innhold

Harddisken virker ikke etter kræsj

Anbefalte innlegg

Hei.

I går så skulle jeg formatere til Win7 RC. Jeg hadde da 4 harddisker, den som var ment til å bruke Win7 på var 180 gb.

Under installasjonen så klikka Win7 og alt hang seg. Etter det så vil ikke maskina starte med harddisken i. Den står bare i boot vinduet i flere timer om den må. Den starter rett og slett ikke. Jeg har prøvd å gjøre om mye, ved å sette den som master osv. Men ingenting funker.

Så jeg trenger hjelp til å få den harddisken ren og fjerne Win7 på den så jeg kan bruke den igjen.

Den eneste som skjedde som sakt er at installasjonen stoppa opp og maskina vil ikke starte med den i.

Jeg fikk da installert Win7 på en annen harddisk fint noen minutter senere. Så er det noen gode forslag til hva jeg kan gjøre for å få den igang igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer det å ha disken tilkoblet i det hele tatt? Dvs, kan du jobbe med den disken fra Windows, eller må du boote fra en CD?

Du kan slette MBR (eller hele disken), det finnes mange måter å gjøre det på. F.eks 'diskpart clean' i Windows, eller diverse program på UBCD.

Lenke til kommentar

problemet er at med engang jeg kobler disken til pcen så vil ikke maskina starte opp. Boot vinduet kommer opp, men der står den liksom. Kommer ikke lenger. Så det som er problemet. Men jeg får prøve meg fram her for å se.

Kom med forslag hvis dere har ;)

Lenke til kommentar

Hvis den ikke stopper opp ved oppstart (noe som du ga meg inntrykk av) så anbefaler jeg at du laster ned feks en cd med verktøy for disksjekk, det beste er som regel å benytte seg av fabrikants verktøy, men er ikke det mulig anbefaler jeg Ultimate Boot Cd.

Husk å plugge ut alle andre harddiskene mens du jobber med denne.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
... Jeg har prøvd å gjøre om mye, ved å sette den som master osv.

Men det er jo en SATA disk du linker til. Hvordan kan du velge om SATA skal være Master eller ikke?

Hvis BIOS ikke klarer å komme videre med disken tilkoblet så tyder det på at den er defekt.

Lenke til kommentar

En SATA disk kan ikke settes som master/slave. Rekkefølgen på diskene bestemmes av SATA porten de kobles til.

Dersom du allikevel har en jumper på SATA disken så kan det lett forveksles med master/slave-settings. Den jumperen brukes ofte for å justere på andre innstillinger(bla blokkstørrelser osv). Dette kan forårsake at disken ikke fungerer og/eller at innholdet blir ødelagt.

Lenke til kommentar

okei, men ihvertfall når jeg starter maskina og trykker på TAB for å se en sånn melding så kommer HDD opp nederst. Også står det

4th Slave : WDC WD1600JD-75HBCO 08.02D08

Ultra DMA Mode-5, S.M.A.R.T. Capable and Status OK

Lenke til kommentar
Tror du kan slutte og feilsøke og heller ta en tur innom en datakjede med harddisken, har en følelse på at du ikke kommer til å komme lenger på egen hånd.

Disken har alle indisier på at den er defekt og er klar for å kastes.

vil vel være billigere å handle inn en større harddisk da vel?

Men hva er best av sata og IDE med tanke på fart og ytelse + samt levetid?

Lenke til kommentar

Det er ingen nevneverdig forskjell. De tingene du nevner er bestemt av mekanikken, og den er den samme. SATA har dog større hastighet på overføring til PC, men det betyr lite.

Men det er SATA man fortrinnsvis velger. Det lages ikke store PATA disker, alle er SATA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...