person Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Esekiel 1 -4 Jeg hadde et syn. Se, et stormvær kom fra nord. Det var en stor sky med flammende ild. Det strålte og skinte omkring den, og inne i ilden blinket det som av skinnende metall. -5 Midt i ilden viste det seg likesom fire skikkelser, som så slik ut: De hadde utseende som mennesker, -6 men hver av dem hadde fire ansikter og fire vinger. -7 Bena deres var rette, føttene lignet kalveklover, og de strålte som skinnende bronse. -8 Skikkelsene hadde menneskehender under vingene på alle fire sider, og alle holdt ansiktene og vingene slik: -9 De rørte ved hverandre med vingene. De snudde seg ikke når de gikk, men hver av dem gikk rett fram. -10 Slik så ansiktene deres ut: De hadde menneskeansikt foran, og alle fire hadde løveansikt på høyre side, okseansikt på venstre side og ørneansikt bak. -11 Det øverste vingeparet var utspent slik at den ene skikkelsen rørte ved den andre, og med de to andre vingene dekket de kroppen. -12 Hver av dem gikk rett fram. De gikk dit ånden ville, og snudde seg ikke mens de gikk. -13 Skikkelsene så ut som brennende kull og som fakler. Ilden beveget seg fram og tilbake mellom skikkelsene. Det strålte av den, og det gikk lyn ut fra den. -14 Skikkelsene fór fram og tilbake og var som lyn å se til. -15 Mens jeg så på skikkelsene, se, da var det et hjul på jorden ved siden av alle fire. -16 Hjulene så ut som om de var laget av noe som lignet krysolitt, og alle fire var likedan å se til. Det så ut som om de var laget slik at det ene hjulet var inni det andre. -17 De gikk til alle fire sider, og de snudde seg ikke når de gikk. -18 Hjulringene var høye og skremmende, og det var fullt av øyne rundt om på alle fire hjulene. -19 Når skikkelsene gikk, gikk hjulene ved siden av dem, og når skikkelsene løftet seg fra jorden, løftet hjulene seg også. -20 De gikk nettopp dit hvor ånden ville. Og hjulene løftet seg sammen med dem; for skikkelsenes ånd var i hjulene. -21 De gikk når skikkelsene gikk, og stanset når de stanset. Og når de løftet seg fra jorden, løftet hjulene seg sammen med dem; for skikkelsenes ånd var i hjulene. -22 Over hodene på skikkelsene var det noe som lignet en hvelving. Det var som krystall, skremmende å se til, utspent høyt over hodene på dem. -23 Under hvelvingen rettet vingene seg ut så de berørte hverandre. Hver skikkelse hadde også to vinger som dekket kroppen. -24 Når de gikk, hørte jeg lyden av vingene deres. Det var som duren av store vannmasser, som røsten av Den Allmektige, som støyen fra en leir. Men når de stanset, senket de vingene. -25 Det lød et drønn over hvelvingen som var over hodet på dem. Men når de stanset, senket de vingene. -26 Høyt oppe over denne hvelvingen var det noe som lignet safirstein. Det hadde form som en tronstol, og på det som hadde form som en tronstol, satt det en skikkelse; den var som et menneske å se til. -27 Fra det som syntes å være hoftene på den, og oppover, så jeg noe som lignet skinnende metall, likesom ild med en ring omkring. Fra det som syntes å være hoftene, og nedover, så jeg noe som lignet ild, omgitt av en strålende glans. -28 Synet av glansen omkring var som synet av regnbuen når den viser seg i skyen en regnværsdag. Slik var synet av Herrens herlighet. Da jeg så det, falt jeg ned med ansiktet mot jorden. Og jeg hørte røsten av en som talte. --- Esekiel 3 -12 Da kom ånden og løftet meg opp, og bak meg hørte jeg en kraftig rungende røst: «Herrens herlighet være lovet fra hans bolig!» -13 Jeg hørte lyden av skikkelsenes vinger når de berørte hverandre, lyden av hjulene ved siden av dem og et kraftig drønn. -14 Ånden løftet meg opp og tok meg med, og jeg fór av sted, bitter og opprørt i mitt sinn, og Herrens hånd var over meg med styrke. -15 Jeg kom til de bortførte i Tel-Aviv, de som bodde ved Kebar-elven. Og der satt jeg hos dem i sju dager, helt lamslått. --- Første Mosebok 6 -1 Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. -2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. -3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år.» -4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne. --- Andre Samuelsbok 22 10 Han senket himmelen og steg ned med svarte skyer under sine føtter. 11 Båret av kjeruber fløy han, kom til syne på vindens vinger. 12 Han gjorde mørket til sitt telt, omkring seg hadde han svarte, regntunge skyer. 13 Fra stråleglansen foran ham fór det ut gnister og glør. 14 Herren tordnet fra himmelen, Den Høyeste lot røsten lyde. 15 Han skjøt sine piler og spredte mine fiender, han sendte lyn og skapte forvirring. 16 Havbunnens renner kom til syne, jordens grunnvoller viste seg da Herren truet, ja, pustet og fnyste av vrede. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Litt illustrasjoner av visjonene til Ezekiel: Men så mangler man jo lydeffektene, drønn som av vannmasser o.l. Vil anbefalle filmen "Knowing" som gikk på kino for en liten stund siden, muligens går den ennå. Den er en slags blanding av bibelske profetier og science fiction og skildrer disse visjonene på en ganske kul måte. Ellers er meningen min at det ikke er snakk om aliens i bibelen hvis man tenker på aliens som vesener fra en annen planet, men at det er mer snakk om ting fra en annen verden enn denne. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Apropo "Knowing"; den sugde. Den var absolutt elendig og utrolig kjedelig. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Apropo "Knowing"; den sugde. Den var absolutt elendig og utrolig kjedelig. Ja, leste kritikker av den i etterkant og ser ut til at mange mener det samme som deg. At selv om det var veldig gode speialeffekter, så var den absurd pga slutten. Minner litt om en mars-film jeg så for noen år siden, der den var veldig spennende i første delen, med romreisen til mars, men så gled den ut i en science fiction suppe som ødela hele filmen til slutt. Men jeg likte knowning pga at den berørte ting som har med kristendom å gjøre. Lenke til kommentar
person Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 mothership! ET phone home! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Ja, for det sies jo at de fineste religiøse opplevelser kommer når en er høy på ett eller annet, noe disse gutta i bibelen i aller høyeste grad var når de fant på å skrive hva de hadde "sett" Kanskje derfor jeg ikke er religiøs... jeg har nemlig aldri forsøkt narkotika i noen form... he he... Min søster trodde også at bibelen egentlig beskrev aliens også videre, men også hun har innsett hva narkotika kan gjøre med et menneskets fri fantasi og kraftige 3D simulator... Mye av dette sludderet er sikkert skrevet under heavy syretripp deluxe antagelig.... Lenke til kommentar
person Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Ja, for det sies jo at de fineste religiøse opplevelser kommer når en er høy på ett eller annet, noe disse gutta i bibelen i aller høyeste grad var når de fant på å skrive hva de hadde "sett" Kanskje derfor jeg ikke er religiøs... jeg har nemlig aldri forsøkt narkotika i noen form... he he... Min søster trodde også at bibelen egentlig beskrev aliens også videre, men også hun har innsett hva narkotika kan gjøre med et menneskets fri fantasi og kraftige 3D simulator... Mye av dette sludderet er sikkert skrevet under heavy syretripp deluxe antagelig.... det ser ut til at du vet mye om narkotika til aldri å ha prøvd det? --- men min mening er at de som skrev bibelen ikke hadde noe drugs fordi da hadde den vært mye smartere og mer funky lese. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jada, jeg vet mye om narkotika da jeg faktisk vokste opp på Åssiden i Drammen i de hårde 70 og 80 årene... Der var det nesten ikke til å ungå at du kom borti narkotika, de solgte hasj, marihuana og heroin på ungdoms skolen LENGE før de skrev om dette i avisen med fete typer på nitti tallet, men jeg prøvde det aldri og DET er jeg glad for i dag! Mange jeg kjente da ligger 180cm under bakken i dag pga dritten, men ja, kjenner definitivt virkningen av det ja.... Kanskje de bare hadde khat eller annen dritt på den tiden? Kanskje det er derfor bibelens mest far-out skikkelser oppførte seg som de gjorde og skrev det de skrev? Det er jo et faktum at de "beste" ""religiøse"" opplevelsene og inntrykkene kommer etter noe som faktisk forstyrrer sansene dine, men det gjør det jo ikke noe mer guddommelig for det... Leste i Richard Dawkins sin bok "the god delution" om den sekten nede i svarteste texas, eller var det new mexico, som fikk rettens medhold i å bruke narkotika på møtene sine, for da "så" de gud mye bedre!!! Utrolig! Helt utrolig, for det gikk ikke opp for idiotene at det er nettopp sansene du lurer ved å innta narkotika.... jøss.... Religion slutter nok aldri å forbause meg med dumheter tror jeg..... Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Det fins mye sterke psykedelika som er blitt brukt i tusenvis av år. Det kan godt hende dette har inspirert religiøse. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Mye av dette sludderet er sikkert skrevet under heavy syretripp deluxe antagelig.... syre ble ikke oppfunnet før i 1938 av Albert Hoffman Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ja, så også Knowing, syntes slutten ble teit, men det er jo en tolking av bibelen, bare på nytt, en ny Noahs ark. Her er en annen lignede diskusjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå