Gå til innhold

PSP Transcode (MEncoder/FFmpeg)

Anbefalte innlegg

Fikk meg i dag en PSP, og vil gjerne se litt anime på denne, og da ved hjelp av en skriptbar transcoding. Orker ikke svære halvveis fungerende GUI med få instillinger. Har dog noen problemer, siden mine tryllekunster i disse programmene ikke er helt der enda.

Med normale videoer er det ikke noen problemer for min del å kjapt encode noe brukbart.

ffmpeg -i <innfil> -vcodec libx264 -s 480x272 -aspect 16:9 -qmin 35 -qmax 37 -threads 2 -acodec libfaac -ab 160k outfile.mp4

Dette funker på PSPen (Egen patchet ffmpeg trengs tydeligvis ikke mer ...)

Problemet kommer med anime der omtrent alt jeg ser på benytter seg av soft-subs, og disse må hardkodes inn i videostreamen, noe ffmpeg ikke støtter. Greit nok, for det skal mencoder gjøre. Problemet er at jeg ikke får det til.

Har sikkert sett på 20 forskjellige sider der alle foreslår forskjellige måter å få til dette på, men ingenting funker ordentlig.

Omtrent alt jeg har er i tillegg i formatet SSA/ASS, men å få hardcoda pene subtitles er ikke viktig, bare det kommer noe å lese på skjermen. Noen som har erfaring med dette?

EDIT: Ok, tror jeg fikk noe til å funke sånn halvveis, men jeg tror libfaac er _seriøst_ bugget i mencoder (kjører svn trunk, så kanskje derfor), så må gå via ffmpeg for å få koda lyden korrekt.

mencoder "$1" -sub "$1" -vf scale=480:272 -ovc x264 \

-x264encopts bitrate=800:threads=2 -oac pcm -o /tmp/rofl.mp4

ffmpeg -y -i /tmp/rofl.mp4 -vcodec copy -acodec libfaac -ab 160k ~/output.mp4

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...