Gå til innhold

Én nettverkskabel til PS3 og PC - Dele?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har både PC og PS3 på rommet mitt. Ps3'en er foreløpig på trådløs tilkobling, men er veldig dårlig pga mange murvegger mellom rommet mitt og routeren. Jeg har strukket en 25m nettverkskabel inn på rommet som er koblet til PC'en.

Grunnet liten lyst til å strekke enda en kabel, lurer jeg på om det går an å splitte denne kabelen jeg har på en eller annen måte? Finnes noe billig jeg kan kjøpe for å dele kabelen? At jeg putter den jeg har inn i en "boks", og tar to korte kabler ut?

Kan dette være noe? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=104030

Har forresten 20mbits linje, så hadde vært fint å få full hastighet på både PC og Ps3!

Martin

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har to nettverks kort kan du koble fra ruter inn i pc og ut igjen fra det andre nettverkskortet og gjennom en KRYSSET kabel inn i ps3.

PS! i så fall må pc'n stå på for å få nett i ps3.

Den splitteren skal nok være noe ja :)

EDIT: Skrev feil :L

Endret av magnusgb
Lenke til kommentar

1. det der er en switch og ingen splitter.

Ja, du kan bruke en switch, den du linker til vil gjøre jobben enkelt og greit. Har selv god erfaring med slike http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316873 . Ikke begynn med noe triksing og mixing, bare kjøp en slik switch så er alt i orden.

Av den saken du linker til der må du ha 2stk, dvs. det vil koste 300kr. I tillegg vil du få redusert hastighet på kabelen...

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

Den siste der funker fint den. Du tar 2 ledninger fra en switch og plugger dem inn i den ene boksen. Så trekker du 1 ledning til ønsket sted. Der kobler du på den andre boksen og trekker 2 ledninger fra den til PC og PS3.

@Vargz, det følger med to bokser i pakken så han trenger bare en pakke, ikke to.

Switch er det beste, men en fordel den splitter saken har er at den ikke trenger strømkontakt.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

@vargaz: Hvorfor må jeg ha 2 stk av den? Hvor redusert vil hastigheten bli?

Denne switchen du linker til, hvordan fungerer den? Kobler jeg inn min kabel, også har jeg to andre kabler ut til Ps3 og PC?

@noob11: Ja, det var dette jeg også trodde. Men er ikke heeelt sikker :p Redusert hastighet?

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Switch funker enkelt ved å sette inn den lange ledningen på rommet ditt og legge to korte ledninger fra switch til PC og PS3. Akkurat som du tror :) Begge switchene linket til i denne tråden funker helt likt. Generellt sett er det bare å kjøpe den billigste switchen du finner når det er til enkelt hjemmebruk som du beskriver.

Ang redusert hastighet: I en vanlig cat5 kabel er det 8 ledninger. Skal man ha 1Gb hastighet brukes alle. Så om to kabler skal overføre på en kabel får de bare 4 ledninger hver. Det vil si 100Mb. Siden du har en 20Mb internett spiller dette ingen rolle for deg.

Men, siden du er litt usikker på dette med switch (om jeg ikke missforstår det du skriver) så må jeg nesten opplyse igjen om at du må ha to ledige porter i den tingen du nå kobler den lange ledningen inn i om du går for splitter.

Btw, jeg så at switch og splitter koster det samme. Da vil jeg anbefale switchen siden den gir deg mer. Hvis du får besøk av noen som vil koble seg på nettet hos deg så er en switch tingen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...