petterpann Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Er jeg den eneste? Hadde liksom planlagt helga mi etter at jeg skulle få utbetalt lønna mi i dag. Det er 2 forskjellige lønnsslipper på feriepengene og fastlønna mi. Feriepengene kom inn i dag, ikke resten. Og på deltidsjobben jeg har på si skulle lønna vært utbetalt i dag, men ingenting kom. Er det bare bankene som har treghet i systemet? Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Ikke for å skape ekstra bekymring, men er du helt sikker på at du skal få utbetalt både feriepenger og lønn i samme måned? I langt de fleste jobber så holdes fastlønnen tilbake i måneden med feriepenger og så får du utbetalt de når du faktisk har ferie. Ellers ville du jo ikke hatt penger den måneden du har fri. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...erie*&& Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Men jeg skal ikke ha fri i sommer. Mulig det er derfor.. Uansett sitter jeg med to forskjellige lønnslipper der den ene viser fastlønn, og den andre viser feriepenger. Begge med utbetalingsdato den 19 juni, men bare ene kom. I den andre jobben snakker vi ikke engang om feriepenger, da jeg bare har hatt den i kort tid. Kom ikke noe på konto fra de heller.. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Men jeg skal ikke ha fri i sommer. Mulig det er derfor.. Uansett sitter jeg med to forskjellige lønnslipper der den ene viser fastlønn, og den andre viser feriepenger. Begge med utbetalingsdato den 19 juni, men bare ene kom. I den andre jobben snakker vi ikke engang om feriepenger, da jeg bare har hatt den i kort tid. Kom ikke noe på konto fra de heller.. Hvis du netopp har startet i jobben så får du vell ikke feriepenger før til neste sommer så vidt jeg har forstått. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Men jeg skal ikke ha fri i sommer. Mulig det er derfor.. Uansett sitter jeg med to forskjellige lønnslipper der den ene viser fastlønn, og den andre viser feriepenger. Begge med utbetalingsdato den 19 juni, men bare ene kom. I den andre jobben snakker vi ikke engang om feriepenger, da jeg bare har hatt den i kort tid. Kom ikke noe på konto fra de heller.. Hvis du netopp har startet i jobben så får du vell ikke feriepenger før til neste sommer så vidt jeg har forstått. ja, men saken er at lønna ikke kom på konto..... ikke at jeg mangler feriepenger fra de... Saken er at jeg mangler penger fra begge jobbene, og lurer derfor på hva som er treghet i systemet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Men jeg skal ikke ha fri i sommer. Mulig det er derfor.. Du er, uavhengig av ønske, pliktet til å ta ut 25 feriedager pr kalenderår. Dette kommer av den nye endringen i ferieloven som tredde i kraft den 01.01.2009. Det er både din og arbeidsgivers plikt å se til at disse dagene blir tatt ut som ferie. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Men jeg skal ikke ha fri i sommer. Mulig det er derfor.. Du er, uavhengig av ønske, pliktet til å ta ut 25 feriedager pr kalenderår. Dette kommer av den nye endringen i ferieloven som tredde i kraft den 01.01.2009. Det er både din og arbeidsgivers plikt å se til at disse dagene blir tatt ut som ferie. Idiotisk endring. Folk må da selv kunne bestemme om de vil jobbe eller ta ferie, avhengig av eget ønske, og når det gjelder fysisk og psykisk påkjenning vet man best hvor mye man klarer. Gjelder dette fastjobben, eller er det slik at man kan ta "ferie" fra fastjobben, så søke en annen sommerjobb? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Folk vet langt i fra sitt eget beste. Eg vet om mange, inkl meg selv, som jobber langt mer enn hva som er bra for helsa. Noen ganger fordi arbeidsgiver presser arbeidstaker til det, andre ganger fordi arbeidstaker føler press på seg(reelt eller ikke) til å møte deadlines og sørge for at arbeidsmengde holder seg på et forsvarlig nivå, og andre ganger fordi man faktisk er glad i jobben sin. Uavhengig av hvilken kategori man havner i så er det ofte vanskelig å se faretegnene på at mye er for mye. Derfor kommer lovendringen. Mange kan bruke den som et lovverk å støtte seg til når sjefen krangler, andre får en vellfortjent og tvungen ferie. Det ER godt med ferie. Har eg hørt. Når det gjelder arbeidsgiver nr 2 er eg usikker. Men eg vil tro at man kan sammenligne dette med generelt overtid. Slik eg har forstått det så er alle arbeidsgiverene solidarisk ansvarlig for å sørge for at en arbeidstaker ikke jobber mer enn hva arbeidsmiljøloven sier, totalt. Men dette er kun noe eg har hørt, og kan ikke støtte opp dette med paragrafer. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Men jeg skal ikke ha fri i sommer. Mulig det er derfor.. Du er, uavhengig av ønske, pliktet til å ta ut 25 feriedager pr kalenderår. Dette kommer av den nye endringen i ferieloven som tredde i kraft den 01.01.2009. Det er både din og arbeidsgivers plikt å se til at disse dagene blir tatt ut som ferie. Men man må vel ikke ta ut de dagene i juni/juli? Det eneste TS sier er at han ikke skal ha fri i sommer, ikke at han aldri skal ta fri. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Tingen er vel at uavhengig av når han skal ha ferie så trekkes pengene gjerne i juni og så utbetales de som vanlig i feriemånedene. Det gjør det enklere å administrere både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstaker fordi han ikke har skattetrekk i juni og derfor "råd" til å få trukket penger. Da unngår en dessuten at en ikke får penger i den måneden en faktisk har fri. Arbeidsgiver fordi han slipper å regne ut hvor mange dager fri har gått med i hver måned. Lenke til kommentar
Zeonid Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Uansett, når han har fått en lønnsslipp med utbetalingsdato, så skal jo pengene komme inn på konti. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Men man må vel ikke ta ut de dagene i juni/juli? Det eneste TS sier er at han ikke skal ha fri i sommer, ikke at han aldri skal ta fri. Så vidt eg kjenner til så kan ferien avvikles når som helst i løpet av kalenderåret. Men det vanlige er jo å avvikle noen ferieuker i løpet av sommermånedene, så derfor antar eg at trådstarter ønsker å veksle noen av disse mot lønn i stede for. Noe som nå lenger ikke går. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Det beste for TS er vel å kontakte arbeidsgiver for å få forklaring på hvordan det har seg. Der jeg jobber får vi feriepenger i juni, og blir samtidig trukket for 5 ukers lønn uansett hvilken tid på året ferien blir avviklet. Det vil si at jeg får utbetalt litt mindre enn opparbeidede feriepenger i juni siden det blir trukket litt mer enn en månedslønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå