Gå til innhold

Religiøs ekstremisme på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Jeg er helt for kritikk, men den skal være berettiget og saklig. Og ja, jeg mener du skal gi folk den respekten de fortjener. Mangel på viten gir ikke grunnlag for respektløshet.

Når det gjelder saklighet er det ikke alle som klarer seg, og da blir det vanskelig (i det minste for meg) å ta det seriøst. Hadde folk klart å skrevet i en grei tone, og saklig kritisert og motargumentert, da hadde saken vært en annen.

Synd at du har mistet resekten for alle som er religiøse. Siden bare 14% av verdens befolkning er regnet som ikke-religiøse, vil jeg tro du får et problem. Dette var i 2005, så jeg skal gi deg 6% til, men med 20% tror jeg ikke du får det bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

morsom film luftbor.

dette blir en smule OT, men her er en annen lignende sak jeg fant i en youtube-kommentar og som fikk meg til å le godt.

Christianity: the belief that a cosmic Jewish zombie who was his own father can make you live forever if you symbolically eat his flesh and telepathically tell him that you accept him as your master, so that he can remove from your soul an evil force that is present in humanity because a rib-woman, made from a dust man, was convinced by a talking snake to eat an apple from a tree.
Lenke til kommentar

Ateister virker å være veldig fokusert på kristne, men vil tro det er større sjanse for å møte på en som driver på med Alternativ behandling i våre dager. Det har jo blitt det store nå med Alternativmesser med sjamaner og krystallhealing. Men du syns kanskje ikke dette er like fornærmelig som kristendom?

Synes også det er skuffende at man ikke kan respektere kristne. Kristne flest tilhører ingen ekstrem sekt, og de som gjør det fortjener også respekt. Mange kan ikke noe for at de har vokst opp i en sekt.

Lenke til kommentar
Ateister virker å være veldig fokusert på kristne, men vil tro det er større sjanse for å møte på en som driver på med Alternativ behandling i våre dager. Det har jo blitt det store nå med Alternativmesser med sjamaner og krystallhealing. Men du syns kanskje ikke dette er like fornærmelig som kristendom?

Synes også det er skuffende at man ikke kan respektere kristne. Kristne flest tilhører ingen ekstrem sekt, og de som gjør det fortjener også respekt. Mange kan ikke noe for at de har vokst opp i en sekt.

Da er det i så fall menneskene som fortjener respekt, ikke det de tror på. Religiøst vissvass har i alt for lang tid innehatt en alt for stor respekt og den respekten er jeg ferdig med å gi dem. Men klart jeg respekterer mennesker. Har intet problem med det, meningene deres derimot....

Lenke til kommentar
Hvis noen er fan av death metal, kan man se det på klesdrakten. Blir litt som en uniform. Kristne går kanskje med kors rundt halsen. Men et kors kan bety så mye nåtildags, hvem som helst kan gå med det. Likevel var det visst en rettssak i England etter at en person hadde blitt tvunget til å slutte med korset sitt på arbeid.

Tilgi meg, men jeg antar at du er forholdsvis ung (under 20 år). Jeg har nettopp bikket de 30, og jeg må si at dette med klesdrakten ser du ikke på alle. Jeg er forholdsvis sikker på at folkene jeg omgåes med ikke kunne stemple meg som "en som hørte på death/black metal".

Når det gjelder hva som hadde skjedd om jeg plutselig hadde funnet ut at noen jeg jobbet med er veldig religiøse, så kan jeg fortelle deg at jeg jobber sammen med overbeviste israelsvenner, andre konservative kristne og så videre. Andre på samme arbeidssted er humanetikere, og naboen var tidligere leder i humanetisk forbund Nordland. Jeg har ikke endret noe på min omgang med disse. De har sin tro og sine meninger. Jeg er ikke alltid enig med deres valg og hva de arbeider for. Men det er jo nettopp fordi at det er deres eget valg. De har gjort sine valg, jeg har gjort mine, men lasset skal allikevel trekkes i samme retning.

Når jeg var rundt 20 var jeg mye mer frempå med mine ikke-religiøse synspunkter. Jeg har diskutert med venner som vare med i Levende Ord, og jeg har diskutert med andre. Men, for min del kom det til et visst nivå. Jeg innser at hva jeg diskuterer med dem har ingen betydning. Eneste jeg får ut av det er at jeg "har stått på barrikadene". Og når jeg tross alt har blitt 30 føles det ikke så viktig å vise hva man står for. Bevares, om de ønsker å diskutere med meg skal jeg nok svare dem, men JEG har ikke tenkt å begynne å herje med å konfrontere gud og hvermann. Så lenge de er lykkelige i sin tro og ellers ikke gjør meg noe skade, så må de bare få være så religiøse som de orker. Gud velsigne dem.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg startet denne tråden var faktisk nettopp at det var en person over tredve på en arbeidsplass som så ut som en black-metal-rocker (og var det også). Dermed begynte jeg å filosofere over hvordan det ville ha vært hvis jeg skulle jobbet sammen med denne personen på fulltid. Ville han godtatt meg? Ville jeg godtatt ham?

Lenke til kommentar

Du er særdeles forhåndsdømmende, Frankline...

Han er black-metal-rocker, og dermed er han ond/ekstrem ateist? Vet du i det heletatt at han er ateist, eller har noen spesielle religiøse meninger? Hvor har du denne linken mellom black metal og religiøs ekstremisme? Den eneste løsningen jeg ser her, er at du er ekstremisten, og black-metal-rockeren er kanskje ateist, uten at han tenker særlig over det, eller kanskje til og med moderat kristen.

Og ja, det er du som er ekstremisten når du virkelig mener at dere kanskje ikke hadde klart å jobbe sammen, bare fordi du mistenker at han kanskje ikke tror på det samme som deg. Jeg jobber med flere jeg er ganske sikker på at tror, uten at det bryr meg. En av mine beste venner er (moderat) kristen, og faren er prest. Begge disse liker jeg godt, og har absolutt ingen problemer med deres tro, eller omvendt. Og jeg er ganske "sterk" ateist.

Lenke til kommentar

Har nok med kulturen og gjøre. Her i landet, og i vesten generellt er det kristendommen som har vært den dominerende religionen de siste 5-700 årene. Selvfølgelig er det da den som får mest kritikk, i og med at det er den man har mest erfaring med, på godt og vondt. Tipper at om du finner en ateist i midtøsten er det Islam som blir mest hakket på.

Forresten så er healere og andre alternativfolk det værste jeg vet. Inbiller folk at de har alle svarene, og som resultat dør folk. Jeg mener, organisk kaffe klyster...WTF? (Ja, det finnes. Skal vist nok hjelpe mot kreft)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg startet denne tråden var faktisk nettopp at det var en person over tredve på en arbeidsplass som så ut som en black-metal-rocker (og var det også). Dermed begynte jeg å filosofere over hvordan det ville ha vært hvis jeg skulle jobbet sammen med denne personen på fulltid. Ville han godtatt meg? Ville jeg godtatt ham?

Et enda viktigere spørsmål er: skal du dømme folk på hvordan de ser ut? Er det noe jeg har funnet ut som ikke fungerer, så er det nettopp dette. Er denne karen utøvende satanist med forkjærlighet for mørke ritualer med dyre- og barneofring kan jeg være med på at det muligens ikke er helt lett å komme overens. Men mitt beste tips til folk flest er: bruk tid på å bli kjent med folk før du dømmer dem. Selv var jeg temmelig svartkledd fra jeg var 16 og til jeg var noen og tyve. (Den religiøse) moren til en kamerat av meg spurte da også sinn sønn direkte om "han dar <mitt navn>, e han satanist eller". Der ble jeg dømt ut i fra hvordan jeg var kledd, og jeg hadde verken langt hår eller gensre/skjorter med sataniske symboler og bandnavn på. Hva om hun ikke hadde spurt sin sønn, men i stedet bestemt seg for at jeg var satanist. Hadde det blitt lett for meg å komme overens med sønnene hennes, eller bedehusfolket da? Selv om jeg kanskje ikke gjorde en flue fortred.

Lenke til kommentar
Forresten så er healere og andre alternativfolk det værste jeg vet. Inbiller folk at de har alle svarene, og som resultat dør folk. Jeg mener, organisk kaffe klyster...WTF? (Ja, det finnes. Skal vist nok hjelpe mot kreft)

I second that.

Jeg er av oppfattning av at rundt 70-90% av slike folk (i norge) vet at det de driver med er tull.

Det skal nevnes i deres forsvar at for en del ting kan en placebo-effekt være fullstendig tilstrekkelig, og at de derved kan "heale" noe som ikke ville blitt leget om personen bare hadde sittet hjemme. Det kan til og med hende det er en sterkere form for placebo for mange enn en farget placebo-pille som ble påstått å være faktisk medesin hadde gitt.

Men å tro at slike ting som ikke klarer blinde tester faktisk gjør noe annet enn å sette i gang en placebo-effekt mener jeg er på samme nivå som å tro på tusser og troll, astrologi, eller ulykke fra f.eks. å knuse speil.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nå må jeg komme med en bekjennelse, og det er at jeg øh... var inne på denne personens Facebook-profil (den lå helt åpen). Hadde litt tid til overs... Så det er absolutt ikke tatt ut fra lufta at personen er en ivrig fornekter av kristendommen. Har faktisk aldri før sett et så sjokkerende oppbud av venner og venners venner. Mange var åpenbart satanister, etter min mening da, og disse kom fra mange europeiske land.

Lenke til kommentar

Vil helst ikke røpe hvilken profil dette gjelder. Men når noen har venners venner der profilbildene ser ut som hvitsminkede lik med svart hår, dystre ansiktsuttrykk og satanistiske symboler i kanten av bildet (pentagram), ser jeg på det som uvanlig. Eller mange hadde avbildet seg selv som en vampyr med hvit sminke, svart hår og "blod" rennende ut av kjeften. Det var liksom ingen som smilte hjertelig, nei dystert skulle det være.

Lenke til kommentar

Du er ikke et godt menneske Frankline. Det håper jeg du skjønner.

Du har aldri snakket med vennene hans, sikkert snakket veldig lite med han, og du forhåndsdømmer hele gjengen, basert på bildene på facebook? Det er jo helt latterlig, og kan sammenlignes med Nazitysklands syn og generalisering av jødene, basert på blant annet utseende (ja jeg vet, Godwins lov).

Lenke til kommentar

Jeg så for mange år siden facebook siden til en kristen venn av meg og vennene som sto avbildet der var bare gliste med helt tomme og ignorante uttrykk i øynene over at de kjente jesus. Det var så mye glede at det var kvalmt å se på, med en masse tortur instrumenter avbildet og greier. Jeg mener, SÅ mye glede kan en jo ikke ha, kan man vel?

Ser du hvor stupid dette kan være når en snur dette på hodet Frankline? Er det rart at mange oppfatter kristne som forhåndsdømmende og har en følelse at dere tror dere syntes dere er så mye bedre enn resten av "hopen"?

DU Frankline er med på å lage det bildet, hvis du ikke skjønte det, for du er virkelig ikke noe godt menneske når du dømmer alle som ikke er innenfor din A4 oppfattning av hvordan mennesker bør være nord og ned ene og alene på det grunnlaget. Da skjønner du ikke mye er jeg redd....

Personlig VIL jeg ha et samfunn der folk er anderledes enn meg selv, både den ene og den andre veien. Et sundt og godt samfunn trenger ikke bare A4 kristne som deg som alle kler og ter seg likt, men også satanisten og motedronninger som tørr å stikke seg ut fordi det passer DEM, ikke alle andre. Jeg vil ihvertfall ikke ha et samfunn som kun består av kristne A4 mennesker som ikke tørr å være seg selv, men dette har jeg mistanke om at du aldri har tenkt på Frankline, for du er kun opptatt med å finne flisa i øyet på andre og ser ikke sagbruket du selv har parkert i trynet.. :no:

Prøv å se litt utenfor ditt eget domene Frankline, og du vil oppdage at folk tørr å være seg selv! Noen av de snilleste, ærligste, mest omtenksomme og forståelsesfulle mennesker jeg noengang har møtt på min vei mellom livet turte å være seg selv og så slett ikke ut som alle andre og de hadde du, kun bassert på deres utseende, garantert dømt nord og ned i god kristen ånd nettopp fordi de ikke ser ut slik som du vil at alle skal se ut. Tror du bør begynne med deg selv jeg og la andre være så lenge.... :no:

Et pentagram har ingenting med satanisme å gjøre i det hele tatt, men igjen ser en hvordan kristendommen har rappet ting fra eldre pegane religioner... Klarte de ikke å ødelegge det helt måtte de sverte det slik at folk tok avstand fra det... sånn var kristendommen den gangen og slik er den jammen meg enda....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Vil helst ikke røpe hvilken profil dette gjelder. Men når noen har venners venner der profilbildene ser ut som hvitsminkede lik med svart hår, dystre ansiktsuttrykk og satanistiske symboler i kanten av bildet (pentagram), ser jeg på det som uvanlig. Eller mange hadde avbildet seg selv som en vampyr med hvit sminke, svart hår og "blod" rennende ut av kjeften. Det var liksom ingen som smilte hjertelig, nei dystert skulle det være.

Igjen. Dette kan være at det er gjengen han menger seg med. For alt vi vet kan de være en ivrig gjeng med live action roleplayers som har spilt Vampire: the masquerade og, inspirert av hverandre, har gått for "vampyrbilder". Men før denne personen har gått frem og sagt at "Heisann, jeg er gladsatanist" kan du ikke kalle han eller hun for religiøs ekstremist. Om profilen hans eller hennes er åpen kan du gå og se hva det står på religion.

Jeg vender stadig tilbake til aldersargumentet. Jeg har mange venner på min fjasbok som tidligere var utagerende gothere. Med gothere mener jeg den formen for estetikk, da "goth" i seg selv ikke er en religion. Det er ikke slik at de plutselig ikke er gothere lengre, men de har fått utvidet sin smak i klesstil, og vet at de kan gå slik de vil uten å måtte møte noen fordømmende ord.

Jeg tror at det å "være ung" (under 20 i de fleste tilfeller) er en langt mer polariserende tilværelse. På den tiden er man i stadig personlig utvikling og man henger med andre som tilhører samme subkultur. Om denne karen er en metal-frik, henger han med som regel med andre metal-friker. Det er liksom sine likefolk en søker ut i tenårene. Ihvertfall var det slik for meg. Som metal-friker har de et image. De er svartkledde og slemme, og går ikke av veien for å ta høyst dramatiske bilder av seg selv. "Det er kult". Jeg har vært der selv, selv om jeg ikke var like utagerende som disse (etter ditt utsagn) er. Det er en del av deres estetikk. Hvordan de vil oppfattes av andre. Det blir nesten en slags "pissekonkurranse". De fleste utvider horisonten etterhvert som de blir sikrere på seg selv og sine sosiale egenskaper, de får andre interesser, en annen stil og følgelig en annen estetikk, selv om noen aldri vokser fra tenårene. Vi har vel alle sett de gamle hardrockerne som fremdeles kjører harddt, kjører stil.

Jeg antar derfor at det er pentagrammene du reagerer på, da omsnudde pentagram (eller nekrogram som de også kalles) generelt har fremmet sataniske konnotasjoner. Problemet her er at pentagram også brukes av andre som ikke er så veldig satanisk. Du har nok sikkert hørt om Wicca. Her brukes det en del. Andre igjen, bruker det som estetikk. Det blir på et vis det samme som når ikke-jødiske personer går med davidsstjernen på brystet. De kan enten gjøre det i sympati med jødene, eller for estetiske grunner. Dette har du påpekt at også skjer med kors.

For alt du vet kan det være at denne personen spiller sint dødsmetall, og siden han kjører en åpen profil kan det være pr-greier. Da kan det kanskje bli slik som det er på MySpace. At man har "venner", dvs. fans eller andre utøvende musikere.

Poenget er uansett at du ikke bør gå i den fellen det er å dømme folk som religiøse ekstremister på grunn av påkledning. Du kan jo prate med dem, og så se om de kun snakker om satan og vennene hans? Noen mener jo at en annen form for religiøs ekstremisme er disse overbeviste israelsvennene. Klisjeene tilsier at de ikke hører på andre argumenter, men snarere putter hendene over ørene og sier "lalalalalal, hører ikke. Lalalal". Det er få av disse man kan se direkte på dem at de er israelsvenner. Om man skulle fulgt din logikk burde de jo vært behengt med davidsstjerner og andre jødisk-religiøse symboler. Eller at kristne burde hatt korsøredobber, korssmykke, kors på alle klærne og så videre. Men har alle det? Vel, igjen, fra egen erfaring så har jeg jobbet sammen med dypt konservativt kristne, israelsvenner, karismatisk kristne og så videre. Felles for de fleste var at man ikke kunne se det på dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...