Gå til innhold

Religiøs ekstremisme på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

kan svare for min del, kjenner en som er kristen og en dag leste han på forumet at jeg var ateist, han eneste han sa var hm.. okey, så så vi en film resten av kvelden :cool:

men det er gjennom å ha forskjellige meninger det blir gjort fremskritt her i verden, så om han er kristen eller ikke så sier det ikke mye om hvor god venn han er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da A og B (klassekamerater i 12 år) oppdaget at jeg var kristen, sa de ikke noe som helst faktisk. Selv om de er innbitte ateister og A så vidt jeg kan se ikke er redd for å si at han ikke tror det finnes noe som heter menneskeverd og at vi bare er DNA som overlever, så brydde han seg fint lite. Fikk en liten samtale om temaet en kveld han var full, og han sa at sånt er en personlig sak og han har ingenting å vinne på å diskutere med meg om det - uansett så er religion en god ting hva evolusjon angår, anyway, sa han.

Det er her altså snakk om to mennesker som har svært sterke motforestillinger mot all religion, og motsetter seg alt som har med det å gjøre(det overrasket meg at A faktisk lærte seg trosbekjennelsen da vi hadde det i lekse i KRl i niende klasse), men likevel later de til å.. vel, ikke bry seg.

Lenke til kommentar

Artig lesning Andre 1983, "Åh nei, kristendommen inneholder ikke ulogiskheter" Neida.. :whistle:

Heldigvis har jeg oppdaget at det finnes kristne, oppegående, fornuftige, fungerende mennesker. Ellers tror jeg hadde hatt noen heller usunne fordommer mot de fleste. Uansett hvor godt begrunnet jeg måtte mene de var, så stemmer de jo beviselig ikke. Og da holder jeg meg unna å diskutere religion med religiøse mennesker (som jeg har tenkt å treffe igjen noen gang) fordi jeg:

a) Blir skuffet fordi de viser seg å oppfylle alle fordommer mot kristne. De putter fingrene i ørene og skriker NANANANANA - i overført betydning riktignok. De nekter å ta til seg motargumenter basert på fakta, tror at bibelen og innholdet der kan brukes som argumenter i en diskusjon om faktiske forhold, selv om troverdige kilder tilbakeviser dem, og fremstår, rett og slett, som stein hakke gale dumme, uvitende idioter. Uansett hvor oppegående de måtte vøre på andre områder, er det jo fort gjort å miste litt troen på at personen er et normalt, oppegående og fungerende menneke, når de har en så blind og fanatisk side. Uansett: Det kommer ikke noe gpdt ut av det.

b)De er ikke så fanatiske, de vet godt at bibelske tekster ikke kan brukes som noe argument utenfor en diskusjon om nettopp bibelske tekster, og blir ubekvemme, unnvikende, eller kanskje også aggresive, fordi de føler at man vil frarøve dem noe de ønsker å tro på, og ha som en trygghet i livet sitt. Også lite fruktbart.

c) De ser rart på deg, svarer at "alle vet da at man ikke skal ta bibelen bokstavelig, alt må toilkes, det er essensen, moralen, osv. osv. som er sentral, og osv., osv., osv., Også dette lite fruktbart.

Det eneste tilfellet hvor jeg hadde gittet en langdryg religionsdiskusjon med et menneske jeg kjenner irl, er hvis vedkommende trengte hjelp til å komme seg ut av en sekt (mao var et hvilket som helst sektmedlem). Ellers er det ikke vits i.

Det hender selvfølgeglig det skjer allikevel, da særlig når det er snakk om å ta spesielle hensyn basert på religion, og diskusjonen utarter seg. Eller man havner i en diskusjon med en pres på en pub, om religion egentlig er godt eller ikke... Men ingen er perfekte, atist, agnostiker eller hjernevasket. :whistle:

Lenke til kommentar

Tråden har jo, som alle andre tråder der det diskuteres religion, sporet av.

I et forsøk på å komme tilbake til det vi snakket om;

De av dere som er negative/skeptiske til religion. Hvordan hadde dere reagert om dere fant ut at en go kollega var religiøs?

Jeg håper og tror de fleste hadde tatt det greit, og ikke sett ned på, eller tenkt noe særlig annerledes om personen. Om du ikke allerede vet at din kollega er religiøs, så kan jo ikke personen karakteriseres som "religøs sktremist" siden du da mest sannsynlig allerede hadde fått høre det fra personen.

Tror dessuten det er få i Norge en kan sette betegnelsen "religiøs ekstremist" på.

PS: Håper dere holder dere til topic, det var faktisk en interessang diskusjon og se hvordan folk reagerer når de finner ut at noen de kjenner er religiøse.

Lenke til kommentar

Jess, for å gå tilbake til trådemnet:

Om jeg "finner ut" at noen på jobb er religiøse er det null problem, om de i fred og ro selv tror på gud, allah, satan, budda, shiva etc etc er absolutt ingen problem. Det merkelige er at jeg i dagens samfunn "har lov til" å harselere med en som tror på spøkelser, healing, stjernetegn og spådamer, men ikke helst ikke de som tror på mer utbredte religioner.

Om personen gir meg et minimum av menneskelig respekt vil han få dette tilbake, noe jeg forventer at denne personen vil forvente av meg.

Om en person derimot ut av det blå konfronterer meg med sine ovebevisninger føler jeg meg fri til å si det jeg tror, men vil alltid forsøke å holde det sivilisert, i noen tilfeller styrer jeg bare unna hele emnet da vi trolig ikke kommer noen vei uansett.

Kreasjonisme stiller jeg fremdeles i kategori med kvantemedisin, healing, homeopati etc, grunn: det kan aldri bevises eller forklares med etterprøvbare metoder. Det betyr ikke at vitenskapen jeg normalt støtter er 100% riktig i alle tilfeller, men den er alltid åpen for nye teorier intill en ny tar over, akkurat som jeg ville støttet at jorden var flat om ingen kunne bevise med overbevisende argumentasjon at vi faktisk bor på en kule.

Jeg vil nok også ufrivillig stå overfor et problem om noen på jobben av religiøse grunner ikke vil utføre jobben som beskrevet i stillingskontrakten.

Skulle gud likevel eksistere, tror jeg min CV fra jorda er helt grei.

Og spør du meg hva jeg tror omlivet, så var jeg død i en "evighet" før jeg ble født, og jeg kan ikke si jeg synes det var så kjipt heller. Min overbevisning er derfor at når jeg dør så dør bevisstheten min og tapes for alltid. Selv merker jeg lite av dette, til evig tid. :)

Lenke til kommentar

Tilbake på topic ja.

Når jeg var i militæret var det faktisk en muslimsk jente der som fikk bruke Hijab (hodeplagg) med uniformen, og jeg brydde meg ikke noe om det siden det ikke var av praktisk betydning for meg. Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg insistert på at om hun fikk gå med Hijab så måtte jeg også få gå med pirathatt med uniformen som relgiøst hodeplagg. Det blir kanskje en liten forskjell siden FSM ikke forlanger at man bruker pirathatt til daglig slik som Islam forlanger Hijab av sine kvinnlige troende i offentlighet, men det hadde understreket et poeng jeg godt kunne tatt en dag i kakebua for.

Om jeg hadde funnet ut at noen på jobben min var relgiøst EKSTREME, alså kreasjonisme eller tilsvarende hadde det brydd meg, men jeg ville ikke laget bråk med mindre de forlanget særbehandling eller prøvde å missjonere.

Er det forresten noen her som kjenner noen (theistisk) relgiøse som har bestått Exphil med god karakter? Jeg gikk selv fra agnostisk deist til atheist etter å ha fulgt i bl.a. descartes, hume, hobbes, og poppers tankebaner.

Lenke til kommentar

Her er en kort forenklet verson av min troshistorie, så kan du selv se om du har oppfattet det jeg prøvde å si slik jeg mente det.

Jeg ble lært opp til å være kristen i barnehage/barneskole, men har alltid vært sterkt kritisk til mye av det jeg ble fortalt og forestilt meg mer sansynlige og realistiske alternativer men alikevell trodde på den kristne Gud og Jesus ca til slutten av barneskolen. Etter det gikk jeg over til å tro på en gudommelig "kraft" som skapte / satte i gang universet, og muligens bestemte naturlovene, men som ikke var aktiv eller brydde seg i menneskelige affærer (typisk Deisme), men ville fortsatt ikke si at jeg trodde den kristne Gud ikke eksisterte (jesus derimot fratok jeg gudommelig status i tankene). Etter exphil på universitetet har jeg nå også gått vekk fra troen på en slik gudommelig "kraft" siden en strengt tatt ikke behøves eller kan bevises, men jeg vil ikke benekte absolutt at en slik kan finnes (selv om jeg tror det er høst usannsynlig). Jeg vil derimot benekte alle guder som definert av fortidens og nåtidens relgioner, siden samtlige hevder kjennskap til disses vilje, og dette nekter jeg å tro uten bevis (som de ikke kan gi).

Med dette som standpunkt er jeg tolerant ovenfor alle Deister, og aksepterer alle theister som forholder seg til virkeligheten og ikke benekter fakta eller naturlover, og ikke prøver å konvertere eller bekynne til meg. Så fort noen relgiøse krever særbehandling, prøver å konvertere/preke, eller lager problemer for meg pga. tro vil jeg slå meg vrang, men har så langt ikke hatt noen konfrontasjoner.

Jeg planlegger også neste gang jeg møter noen relgiøse som misjonerer å slå av en lang samtale med disse så sant jeg har tid og anledning, i værste fall bare for å ta opp tiden deres så de ikke får plaget andre og møter kritiske argumenter, i beste fall for å ha en interresant diskusjon og kanskje så tvil eller få dem til å reflektere mer kritisk over deres tro.

Lenke til kommentar

Det var faktisk akkurat slik jeg forstod deg, og veldig likt min egen "utvikling". Det jeg lurer på ang. meg selv er om jeg i en livskrise kommer til å være tilbøyelig til å bli kristen, feks ved kreft og dødsleiet.

Jeg ser absolutt nytten religion har som både moralsk støtte/guide, men også en slags trøst/trygghet mennesker søker, samt et felleskap, men straks en religion deler seg i to har vi problemer.

Hadde jeg vært verdensdiktator er det ikke umulig at jeg hadde vurdert at religion ikke utøvdes offentlig utenom innenfor kirke, moske, etc og dens evt. hellige områder. Så spørges det om det bare hadde gjort vondt verre, men ideen hadde vært at man måtte oppsøke religion for å oppleve religion.

Nå tenkte jeg ikke over hvor opplagt dette var kopi av alkoholloven med uteservering med tau rundt :)

Lenke til kommentar

22 innlegg med off topic er fjernet fra tråden.

Står det "Her diskuterer vi generelt om kreasjonisme er tull eller ei" i emnefeltet?

Nei? Ikke det?

Da bør man ikke starte å diskutere dette i denne tråden. Det handler om respekt for trådstarter og de andre som allerede er aktive i tråden. Kudos til de som forsøkte å holde tråden på sporet.

Lenke til kommentar

Jeg er kraftig uenig i din idè om at man ikke skal kunne komme i kontakt med relgion uten å oppsøke det. Jeg er enig i at selve relgiøse aktiviteter og forkynning godt kunne ha blitt begrenset til visse områder, men det bryter med min sterke oppfattning av personlige friheter og rettigheter (som da ikke er gitt av gud, men som burde være til stede i en optimal sammfunskontrakt).

Jeg mener det er veldig viktig at barn lærer OM relgion og at denne eksisterer i en tidlig alder, og tidlig får oppsummeringer av hva de mener på diverse områder, spesielt viktig der relgioner er av forskjellige meninger. Senere i utdanning er også relgion kritisk for å få god forståelse av verdensbildet gjennom historien, literaturhistorie, og vitenskapshistorie, så vell som filosofihistorie (legg merke til den konsekvente bruken av HISTORIE). Dette blir også en "vaksinering" mot relgiøse sekter som har plukket godbiter her og der for å sette sammen en pakke som kan lokke til seg uoplyste. Dette vil f.eks. virke ganske effektivt mot konvertering til kreasjonisme, siden de aller fleste relgioner har akseptert at verden er mer enn 6000 år gammel :p

Hvis du ikke har sett det anbefaler jeg at du tar en tur på youtube og sjekker videoer med Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Daniel Dennett, og Sam Harris. Disse er "ledende" atheister i det offentlige rom som kritiserer relgion, har massive mengder kunskaper, og er velartikulerte. De har også deltatt i å forhindre at kreasjonisme sniker seg inn i skolesystemet i USA som et eget fag.

Begge delene av denne videoen anbefaler jeg på det sterkeste for å få perspektiv.

Når du snakker om frykt for å konvertere tilbake til relgion ved møte med døden hadde jeg også dette mens jeg fortsatt var deist, men prosessen som førte meg til atheist har sørget for at dette ikke vil skje, siden jeg har forkastet selve fundamentet for organisert relgion som oppdiktet for noen tusen år siden av fantasifulle og dyktige forfattere.

Om jeg får lov å sitere meg selv fra tråden "hvordan ble du gudløs":

Jeg ser på livet som bitter-søtt og med stor inspirasjon. Vi er her bare et blink i evigheten, et umerkbart øyeblikk, et lite objekt i et nærmest uendelig univers. Sansynligheten for at akkurat jeg ble født er så urealistisk liten at det i seg selv er et mirakel.
Dette er et førsteutkast av teksten jeg vil ha lest i min begravelse (eller symbolske avskjed :p). Sluttresultatet blir sansynligvis lenger, men jeg arbeider med det. Dette er inspirert av introen til boken "The God Delusion" fra Richard Dawkins, som han selv har sagt i interviewer at han vil ha lest i sin egen begravelse. (den engelske orginalteksten er nydelig og poetisk, og er anbefalt lesestoff).
Lenke til kommentar

Faen, der forsvant innlegget mitt, trykket på enter og "poff". Jeg forsøker faktisk å snakke om jobbsituasjoner.

@gulllars; Ønsket mitt er at religion skal være like "uhørt" (ulovlig blir vel muligens vel provoserende) å snakke om i gaten og på arbeidsplassen som det i dag er uhørt å spørre noen om "hvilke medisinske plager har du"? evt. "er du homo eller hetro?": Folk vil uansett kunne møte religion i privatlivet igjennom familien og andre private situasjoner. Det bør selvfølgelig ikke bli en politistat.

Dawkins og Harris er to jeg kjenner brukbart godt til igjennom TV/youtube og ønske om å lese bøkene deres. Stor fan av begge, føler Harris er best til å ordlegge seg nøytralt i vanskelige situasjoner, noe som krever ekstrem selvdisiplin fordi man lett kan høres så nedlatende ut.

Litt off topic: Jeg fikk hakeslepp da jeg oppdaget at Muslimer har samme forhistorie som oss, jeg trodde de var av en komplett annen tro som liten gutt. ("Hva er problemet liksom, det er jo samme gud", tenke jeg)

Det du nevner om historie er jeg også helt enig i, er selv hva jeg tror litt over middels interessert i historie, og skal man lære om èn religion bør man får lære om alle, og ikke få et "oss og dem" syn på verden fra man er liten.

Takk for Horsemen video de har jeg ikke sett, på google videos har jeg mest sett på Kreasjonismevideoene, heidundrende underholdning, med en trist bismak.

Spørsmålet nå er jo om jeg og du blir sett på om "religiøse" i troen på dette på en arbeidsplass med kristne o.l.

Lenke til kommentar
Spørsmålet nå er jo om jeg og du blir sett på om "religiøse" i troen på dette på en arbeidsplass med kristne o.l.

Den må du spesifisere nærmere, for jeg skjønner ikke på hvilken måte jeg kan bli sett på som relgiøs, eller hvilken tro du snakker om.

Vi er muligens ikke helt i den harde kjernen av topic her, men diskusjonen er fortsatt tett relatert til det som er spesifisert i førstepost, og dette er da bare spesifisering, bakgrunnshistorie, utdyping, og argumenter for/mot diverse scenario og holdninger. Det er alså relevant for topic.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Normalt bør religiøs ekstremisme dysses ned på arbeidsplassen, men hva gjør du som death metal-tilhenger hvis du blir venn med en arbeidskollega på Facebook, og oppdager at han/hun har gått på bibelskole, støtter Israel og er kreasjonist? Ville du oppført deg annerledes mot personen etterpå og kommentert dette i lunsjpausen, eller ganske enkelt tiet det ihjel?

Tilsvarende hvis du er kreasjonist og kristen, blir du sjokkert hvis du oppdager at din arbeidskollega er tilhenger av sider som spotter din Gud og i mange ting uttrykker å være antiteist og death metal-tilhenger? Via en Facebook-profil kan man på en halvtime bli bedre kjent med standpunktene til et menneske enn man normalt blir på flere år. Dette er igrunnen ganske utfordrende...

Hvorfor er death-metal relevant i dette? Tror du det er sånn at alle som ikke tror på Gud er relativt onde mennesker som beskrives best som religionshatere og satanister?

Lenke til kommentar

Jeg tror han bare han mener det som kraftige motsetninger.

De fleste konservative kristne ser på black/death metal som "ond" eller satanistisk musikk. På videregående gikk jeg i klasse med en goth (men han identifiserte seg ikke som det selv) og en konservativ kristen med foreldre fra bibelbeltet (som forresten var en av de 2-3 smarteste av alle som tok allmennfag med realfagfordypning). Jeg husker en veldig interessant diskusjon/krangel som skjedde da begge disse var med i en diskusjon om musikk sammen med 2-3 andre. Alt gikk helt fint mens de diskuterte klassisk musikk, jazz, pop, trance, rock og til og med heavy og powermetal (type Nightwish, hammerfall, osv), men når de kom til black og death metal brøt det ut en massiv krangel mellom de to nevnt over. Han kristne var forferdet over slik satanistisk musikk som bare var bråk, og gothern argumenterte at han ikke brydde seg mye om budskapet i teksten men hørte på musikken pga den råe og kraftige lyden, og at han selv var langt fra satanist (heller ateist som var oppgitt over kraftig relgiøse folk). Han kristne hadde det ikke lett siden han sto helt alene på siden som kritiserte black/death metal som djevelens musikk og masse bråk, og alle andre forsvarte gothern (han er forresten en veldig koselig person og av veldig god oppførsel og ingen voldelige tendenser i det hele tatt). Det hele endte etter et par minutter med høylytte argumenter fra han kristne med at han gikk i frustrasjon.

Jeg synes dette er et veldig fint eksempel i hvordan kraftig relgiøse mennesker kan opptre en del ganger. Jeg må forresten nevne at de to over ikke har noen problemer med å omgås, men det er tydelig at han kristne ikke er så veldig glad i gotherns helsvarte antrekk, norønne smykker og spike-armbånd, og høy deathmetal på walkman. :p

Lenke til kommentar

Sjefen, kjerringa og dattera hans på jobben er alle kristne, men på en veldig nøytral måte.

Denne typen kristne er helt topp å arbeide med :)

Eneste eg Reagerte/lo av, var en plakat på inngangsdøren der det sto "Jesus Revolution Team".

Edit: Dårlig formulert

Endret av Kellu
Lenke til kommentar

Den må du spesifisere nærmere, for jeg skjønner ikke på hvilken måte jeg kan bli sett på som relgiøs, eller hvilken tro du snakker om.

Vi er muligens ikke helt i den harde kjernen av topic her, men diskusjonen er fortsatt tett relatert til det som er spesifisert i førstepost, og dette er da bare spesifisering, bakgrunnshistorie, utdyping, og argumenter for/mot diverse scenario og holdninger. Det er alså relevant for topic.

(eksempelet under kan like gjerne skje på jobben :))

Kort fortalt (jeg er trøtt) vil en kristen se på personer som ikke tror på en gud som "troende" også, da de "tror" at verden har oppstått av (latterlige) ingenting. Slik sett skjønner jeg at fra deres ståsted, om de er sterke nok i sin tro, så ser vi like merkelige ut. Vi er vel forvirret av djevelen. Bare se på forelesningen til Kent Hovind (trolig norskettet) sin kreasjonisme video, her lærer du "sannheten" om hvordan alt ble til på 6000år, hvorfor folk ble 600år og red på dinosaurer etc etc, en studie i... vel, jeg har ikke ord. Han stjeler villt fra mer virkelig forskning og tar det som passer han for å få "ligningen" til å gå opp.

Uansett, de har en GRUNN til alt ( gud), det har ikke vi :) Her er jo vi merkelige.

Lenke til kommentar

(eksempelet under kan like gjerne skje på jobben :))

Kort fortalt (jeg er trøtt) vil en kristen se på personer som ikke tror på en gud som "troende" også, da de "tror" at verden har oppstått av (latterlige) ingenting. Slik sett skjønner jeg at fra deres ståsted, om de er sterke nok i sin tro, så ser vi like merkelige ut. Vi er vel forvirret av djevelen. Bare se på forelesningen til Kent Hovind (trolig norskettet) sin kreasjonisme video, her lærer du "sannheten" om hvordan alt ble til på 6000år, hvorfor folk ble 600år og red på dinosaurer etc etc, en studie i... vel, jeg har ikke ord. Han stjeler villt fra mer virkelig forskning og tar det som passer han for å få "ligningen" til å gå opp.

Uansett, de har en GRUNN til alt ( gud), det har ikke vi :) Her er jo vi merkelige.

Og den grunnen (gud) overskygger alt og tillater både løgn, bedrag og unnlatelse av klare fakta..... Fy for en gjeng hyklere! Er ikke så nøye om de lyver litt bare de gjør det for "saken" liksom....

...og disse menneskene påberoper seg å sitte på moralens opphav? :eek: For en moral.... og det burde jo være klinkende klart at det rett og slett ikke kan være de som sitter på moralens opphav med slik oppførsel!!! (ikke at jeg var i tvil om at de faktisk gjør det, for det gjør de ikke...)

Lenke til kommentar

Igjen klarer du på fantastisk vis å hamre alle kristne ned i en og samme dårlige erfaring du har med en eller annen kristen du har møtt.

Forstår du aldri at kristne går rundt på jorda som alle andre, og oppfører seg like godt/dårlig som deg og meg? Men når du finner ut at de er kristne, jo da er de alle en gjeng med bedragere, løgnere og hyklere, med mer.

Du sier også at alle kristne påberoper seg å sitte på moralens opphav, som du igjen begrunner i en eller annen dårlig erfaring du har fra en eller annen kristen. Delvis kommer moral også fra kristendommen, som er kultur, siden det er kultur/samfunnet som bestemmer moral.

Jeg forstår at du blir redd kristne slik du fremstiller dem, de er jo djevelen selv. La meg betrygge deg med at de ikke har hale, og at de alle fleste er helt normale ellers også.

Lenke til kommentar

Så kreasjonistiske løgner om alt mulig skal godtas men ikke noen kritikk den andre veien? Javel. Såklart må vi gi dette den respekten de fortjener...

Jeg vet at kristne ikke har horn eller hale men det går da jammen den andre veien også!! Det er kristne som i denne tråden hevder at verdens moral ville blitt borte hvis det ikke var for dagens kristne og det var et direkte tilsvar på det. Beklager at det støtte deg, men slike påstander kan ikke få stå i fred syntes jeg. Og, som jeg sa til deg i en annen tråd, innehar jeg ikke lenger noen respekt for religion, herunder også kristne, selv om du har masse av det. Så får hver mann lese det som han vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...