Gå til innhold

Religiøs ekstremisme på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Godt sprøsmål, men vanskelig å svare på da man somregel alt er "låst" til sin overbevisning, dog om en forsker i morgen oppdager en art som oppstår av ingenting eller på en eller annen måte kan oppheve fysiske lover så skal jeg absolutt gi kreasjonismen en ekstra tanke.

Det jeg synes er viktig i en slik diskusjon er å holde sin egen argumentasjon så nøytral som mulig, det er utrolig ødeleggende for en debatt at man velger direkte eller indirekte veldig nedsettende ord. Da sitter man der og prøver å latterliggjøre hverandre med små verbale stikk uten å komme noen vei.

En anne semi-religiøs sak er folk som tror på horoskop. Hadde en veldig hyggelig samtale på vorspiel med en jente, snakket om hvor hyggelig kjæresten hennes er. Før hun plutselig sier "ja, han er typisk fisk". Jeg spør "fisk? hva mener du?". Hun: "typisk oppførsel for folk som er født i fisken, stjernetegnet." For min del kollapset interessen av samtalen plutselig til at jeg måtte jobbe med å penske samtalen inn på noe jeg selv anså som mer "reelt". Sånnsett hvorfor er horoskop så lett å latterliggjøre, men ikke religion? Er ikke begge deler ganske så gamle saker?

Personlig har jeg de 2-3 siste årene begynt å tenkte på hvor utrolig mye ressurser og tid man, etter mitt syn, bruker på noe som høyst sansynlig ikke eksisterer. (her kunne jeg selvfølgelig skrevet "piss", se hvor flink jeg er til å moderere meg :)). Det hadde vært sabla fint om jesus faktisk eksisterer og alt stemmer som i Bibelen, om jeg kommer til perleporten så skal jeg ærlig talt si jeg dreit meg ut, men jeg vil tro jeg har levd et liv som moralsk sett følger mye av hva bibelen forfektet i senere revisjoner. Selv tror jeg gud/jesus vil ta litt selvkritikk på å ha latt oss representere hans guddommelighet såpass lenge.

Kirken (og andre religiøse bygg) som institusjon for begivenheter i livet som dåp, bryllup og gravferd ser jeg har sin funksjon, religion som moralsk guide er jeg også for til et visst punkt, dvs så lenge hver person får gjøre opp sin egen mening om hvor betydningsfullt det skal være for seg. Ikke at en person skal få makt og diktere hva som er rett og galt i sin gruppe.

Ellers blir jeg sterkere og sterkere personlig overbevist om at religion bør sakte men sikkert "fases ut" (fælt ord) som altomfattende rettesnor for mange personer.

Hadde alkohol og sigaretter blitt "funnet opp" i 1990 hadde alle sagt det var galskap, men det er kultur og tradisjon. Også her er "oppsidene" ganske så kortvarige i forhold til de negative langsiktige følgene...jeg har liten tro på sigaretter, men alkohol har jeg hatt det ganske morro med, og håper ikke det fases ut med det aller første :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normalt bør religiøs ekstremisme dysses ned på arbeidsplassen, men hva gjør du som death metal-tilhenger hvis du blir venn med en arbeidskollega på Facebook, og oppdager at han/hun har gått på bibelskole, støtter Israel og er kreasjonist? Ville du oppført deg annerledes mot personen etterpå og kommentert dette i lunsjpausen, eller ganske enkelt tiet det ihjel?

Jeg hører mye på dau og sortmetall hvor mange av bandene lar det går ganske hardt utover jesus. Jeg har også en kamerat jeg tilbrakte veldig mye tid med på VGS som er stein kristen. Jeg tror ikke på gud og har aldri gjort det, jeg er relativt religionsfiendtlig, men dette betyr ikke at jeg ikke kan være venner med religiøse mennesker. Så lenge de ikke prøver å konvertere meg gir jeg fint faen i hva folk tror på. Nevnte kamerat har heller ingen problemer med meg og mine meninger, og jeg har ofte sendt han musikk han har hørt på. Han liker ikke musikken riktignok, men jeg tror det har mer med at han har en sterk dragning mot hiphop, ikke pga teksten.

Eneste konfliktene vi har hatt når det kommer til religion er at jeg er utrolig nysgjerrig på hva som får ham til å tro når det er såpass mange beviser mot kristendommen, og han ønsker ikke å utdype sin personlige tro for meg. Så jeg har naturlig nok sluttet å spørre. For selv om han er stein religiøs er han en oppegående og hyggelig kar.

Dessverre virker det som om alt for mange ateister og generelt "ikke-troende" er av oppfatningen at alle religiøse er idioter med lavere iq enn skostørrelse. Dette stemmer ikke folkens. De er kanskje naive og godtroende, men langt i fra alle er dumme av den grunn. Det finnes naive ateister også.

Lenke til kommentar
Normalt bør religiøs ekstremisme dysses ned på arbeidsplassen, men hva gjør du som death metal-tilhenger hvis du blir venn med en arbeidskollega på Facebook, og oppdager at han/hun har gått på bibelskole, støtter Israel og er kreasjonist? Ville du oppført deg annerledes mot personen etterpå og kommentert dette i lunsjpausen, eller ganske enkelt tiet det ihjel?

Jeg hører mye på dau og sortmetall hvor mange av bandene lar det går ganske hardt utover jesus. Jeg har også en kamerat jeg tilbrakte veldig mye tid med på VGS som er stein kristen. Jeg tror ikke på gud og har aldri gjort det, jeg er relativt religionsfiendtlig, men dette betyr ikke at jeg ikke kan være venner med religiøse mennesker. Så lenge de ikke prøver å konvertere meg gir jeg fint faen i hva folk tror på. Nevnte kamerat har heller ingen problemer med meg og mine meninger, og jeg har ofte sendt han musikk han har hørt på. Han liker ikke musikken riktignok, men jeg tror det har mer med at han har en sterk dragning mot hiphop, ikke pga teksten.

Eneste konfliktene vi har hatt når det kommer til religion er at jeg er utrolig nysgjerrig på hva som får ham til å tro når det er såpass mange beviser mot kristendommen, og han ønsker ikke å utdype sin personlige tro for meg. Så jeg har naturlig nok sluttet å spørre. For selv om han er stein religiøs er han en oppegående og hyggelig kar.

Dessverre virker det som om alt for mange ateister og generelt "ikke-troende" er av oppfatningen at alle religiøse er idioter med lavere iq enn skostørrelse. Dette stemmer ikke folkens. De er kanskje naive og godtroende, men langt i fra alle er dumme av den grunn. Det finnes naive ateister også.

Må jo være ærlig å si at jeg kjenner meg igjen i den karaktristikken... :blush: men når det er sagt er det nok bare at jeg, og sikkert andre, ikke helt får klort ned hva vi mener og velger en bred "en for alle, alle for en" taktikk som kan virke litt feil...

Skal prøve å forklare:

Personlig kan jeg ikke fatte at noen klarer å opprettholde troen på noe religiøst i dag, med så mye informasjon, kunnskap og viten som vi har rett foran tastaturene våre, ihvertfall her i landet.... Dette gir nok utslag i at jeg syntes de er litt dumme på dette området, men ikke over hele fjøla og det har jeg, og sikkert mange med meg, litt vanskelig for å få frem. Jeg også kjenner kristne som ikke er dumme, de er bare fryktelig naive og "dumme" og veldig lite kritiske til hva de tror på. Forskjellen ER der, det er bare jeg, og sikkert andre, som ikke er flinke nok til å få klort dette ned på en forståelig måte.

Nå har jeg faktisk også truffet en del steinstupide religiøse mennesker som ikke kan noe utenfor bibelens stive permer og når disse begynner å prate blir jeg redd, for de har ikke et reflektert syn på livet i det hele tatt! De kristiserer mer enn gjerne alt som ikke passer med deres livssyn uten å vite en dritt om noe annet enn sine egne fattige liv da de lever ene og alene etter hva de tror står i bibelen, uten annen input.. :eek: Slike mennesker ER dumme, eller ignorante om du vil, for de ser ut til å tro at det kun er de som vet hvordan livet skal leves og går ikke av veien over å forsøke å prakke dette over på andre.... :no:

Har i den forbindelse en ganske artig historie å fortelle, som sjedde når jeg jobbet som instruktør ved NSB. Jeg sto på utsiden av en verksteds hall og røyka da en kar kom kjørenes med et lokomotiv som han stanset på sporet rett foran meg. Som seg hør og bør når du treffer på kollegaer du ikke har sett før sa jeg hei og nikket hvorpå han smilende sa, uten et hei eller noen innledning i det hele tatt, "Har du hørt om Jesus?". Jeg kjente jeg ble litt varm der jeg sto over slik utstudert uhøffelighet og svarte troskyldig at jeg ikke hadde hørt om noen jesus. "Har du ikke hørt om jesus fra nazareth?", fortsatte han i høyere, mer intens stemme og jeg kunne se at han var sprekke ferdig til å overøse det han kunne om fyren til meg, så jeg svarte, "Nei, jeg er fra Drammen jeg og har aldri vært i nazareth!". Øynene hans videt seg ut over at han hadde kommet over en som ikke hadde hørt om den store helten hans og han utbrøt, "Men du har vel lest bibelen da?!!". Jeg satte blikket rett i hans og sa kort, "Bibelen 1

Et sørgelig faktum er at til mer inteligent du er og til høyere utdannet du er til mindre religiøs er du.... er du inteligent eller godt utdannet begynner du ofte å tenke selv og jeg tør å påstå at hadde alle tenkt selv og tenkt kritisk over det de tror på ville det ikke være mange religiøse igjen...

Lenke til kommentar

Sorry at jeg hopper på tråden så sent, men er det der ekstremisme? En stor del av mine beste venner har gått eller skal gå på bibelskole(inkl. min søster), støtter Israel og er kreasjonister. Jeg trodde lista lå litt høyere, som å gå med "God hates fags!"-plakater i gatene eller slikt, men, jaja.

Lenke til kommentar

Må jo være ærlig å si at jeg kjenner meg igjen i den karaktristikken... :blush: men når det er sagt er det nok bare at jeg, og sikkert andre, ikke helt får klort ned hva vi mener og velger en bred "en for alle, alle for en" taktikk som kan virke litt feil...

Skal prøve å forklare:

Personlig kan jeg ikke fatte at noen klarer å opprettholde troen på noe religiøst i dag, med så mye informasjon, kunnskap og viten som vi har rett foran tastaturene våre, ihvertfall her i landet.... Dette gir nok utslag i at jeg syntes de er litt dumme på dette området, men ikke over hele fjøla og det har jeg, og sikkert mange med meg, litt vanskelig for å få frem. Jeg også kjenner kristne som ikke er dumme, de er bare fryktelig naive og "dumme" og veldig lite kritiske til hva de tror på. Forskjellen ER der, det er bare jeg, og sikkert andre, som ikke er flinke nok til å få klort dette ned på en forståelig måte.

Nå har jeg faktisk også truffet en del steinstupide religiøse mennesker som ikke kan noe utenfor bibelens stive permer og når disse begynner å prate blir jeg redd, for de har ikke et reflektert syn på livet i det hele tatt! De kristiserer mer enn gjerne alt som ikke passer med deres livssyn uten å vite en dritt om noe annet enn sine egne fattige liv da de lever ene og alene etter hva de tror står i bibelen, uten annen input.. :eek: Slike mennesker ER dumme, eller ignorante om du vil, for de ser ut til å tro at det kun er de som vet hvordan livet skal leves og går ikke av veien over å forsøke å prakke dette over på andre.... :no:

Har i den forbindelse en ganske artig historie å fortelle, som sjedde når jeg jobbet som instruktør ved NSB. Jeg sto på utsiden av en verksteds hall og røyka da en kar kom kjørenes med et lokomotiv som han stanset på sporet rett foran meg. Som seg hør og bør når du treffer på kollegaer du ikke har sett før sa jeg hei og nikket hvorpå han smilende sa, uten et hei eller noen innledning i det hele tatt, "Har du hørt om Jesus?". Jeg kjente jeg ble litt varm der jeg sto over slik utstudert uhøffelighet og svarte troskyldig at jeg ikke hadde hørt om noen jesus. "Har du ikke hørt om jesus fra nazareth?", fortsatte han i høyere, mer intens stemme og jeg kunne se at han var sprekke ferdig til å overøse det han kunne om fyren til meg, så jeg svarte, "Nei, jeg er fra Drammen jeg og har aldri vært i nazareth!". Øynene hans videt seg ut over at han hadde kommet over en som ikke hadde hørt om den store helten hans og han utbrøt, "Men du har vel lest bibelen da?!!". Jeg satte blikket rett i hans og sa kort, "Bibelen 1

Et sørgelig faktum er at til mer inteligent du er og til høyere utdannet du er til mindre religiøs er du.... er du inteligent eller godt utdannet begynner du ofte å tenke selv og jeg tør å påstå at hadde alle tenkt selv og tenkt kritisk over det de tror på ville det ikke være mange religiøse igjen...

Hva mener du med "til"? Du mener vel heller "jo" og "dess".

Uansett. Jeg tror ikke der finnes noen egentlig sammenheng mellom det å være høyt utdannet og det å tenke selv - EDIT: Jeg mener, det å ikke være religiøs. Jeg kjenner selv flere høyt utdannede mennesker som er religiøse, og bare som et apropos til det at folk hevder religion bremser fremskritt, så er mange av verdens største tenkere og vitenskapsmenn, religiøse mennesker.

Og rent teknisk sett er det jo religiøse mennesker, og ikke anti-theister, som tenker selv - se bare på hvordan du er nødt til å tolke f.eks. Bibelen når du leser den, og med utgangspunkt i at den er sann, er en nødt til å finne en måte den skal stemme med verden på. Jeg vet at det kan være naivt å ta utgangspunkt i at en tekst er sann, men en naturvitenskapsmann gjennomfører ikke nødvendigvis noen tankeprossess i det hele tatt - han bare observerer ting. Og det er jeg sikker på at du forstår!

Edit: Jeg prøver ikke egentlig å komme noe sted med dette altså... jeg vil bare påpeke at teknisk sett så kan du ikke hevde at ateister "tenker selv" i forhold til en religiøs person. For det er ikke sant.

Endret av SkjeggNorris
Lenke til kommentar
Jeg vet at det kan være naivt å ta utgangspunkt i at en tekst er sann, men en naturvitenskapsmann gjennomfører ikke nødvendigvis noen tankeprossess i det hele tatt - han bare observerer ting. Og det er jeg sikker på at du forstår!

Jeg forstår det ihvertfall ikke. Man blir ikke "naturvitenskapsmann" av å se et fossil.

Lenke til kommentar

Jeg ser ærlig talt ikke problemet her.

Om du ikke vet at din kollega er kristen/ateist, og han heller aldri har yttret dette til deg når dere har snakket sammen. Hvorfor ta det opp som tema fordi du ser noe på en Facebook profil?

Om kollegaen drar det opp som tema så er det jo bare å svare for seg. Det kommer jo helt an på hvor godt kjent dere er. Om dere er mer enn bare venner på arbeid, eller også gjør ting på fritiden.

@RWS;

Godt at du i det minste innrømmer at du av og til tar alle over en kam. Det er vel noe av det jeg ergrer meg mest over i slike diskusjoner.

Jeg leste forresten en god artikkel i DN for en uke siden. Tema var tro og vitenskap der en fysikker som også jobbet mye nede i Cern med LHC. Hun forkser på jordas opprinnelse, og er samtidig nonne ved et kloster i Oslo. Det var også en doktor fra Ullevaal Sykehus som også fortalte om sin tro. Begge var klar på at vitenskapen var rett, men at det ikke utelukket en tro. De var begge kristne.

Prøvde å grave frem denne på nett, men tror bare den var i avisutgaven.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "til"? Du mener vel heller "jo" og "dess".
Du sikter her til hvordan jeg skriver "til høyere utdannet..." og ikke "jo høyere" eller "des høyere"... ikke sant? Beklager det der, men jeg er fra Drammen og der bruker vi "til høyere" og ikke jo eller des... Et helvettes grautmål, jeg vet det og jeg har fått på pukkelen for dette flere ganger av andre som syntes at Drammen ligger for nære Oslo til å utvikle sin egen slang i den grad vi prater slang og har egne ord og utrykk i Drammen, men slik er det nå en gang.... Skjønner at noen kan bli litt forvirret ovr dette da det ikke akkurat er bokmål....

Edit: Jeg prøver ikke egentlig å komme noe sted med dette altså... jeg vil bare påpeke at teknisk sett så kan du ikke hevde at ateister "tenker selv" i forhold til en religiøs person. For det er ikke sant.

Vet det også, men som jeg sa, jeg skjønner bare ikke hvordan de klarer å være fornuftige og kritiske på alle andre områder i livet og så lite kritiske når ting begynner med gud....

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet heller ikke hvorfor det er sånn som det er. Det kan godt være det stemmer at vi religiøse er svake mennesker som trenger noe å klamre oss til - men så vil vi selvsagt ikke innrømme akkurat det fordi... det sucks hvis det er sånn! Personlig så føler jeg det nok slik at hvis noe ble oppdaget som helt fullstendig utelukket en guds eksistens, ville jeg holdt meg for ørene og benektet det - og bare tenkt at "nei. Nei. Det går bare ikke an, her må være en feil et sted. Ferdig med den saken" slik som det virker som mange ikke-religiøse liker å gjøre med argumenter som f.eks. tungetale(?). Ikke at jeg skal ha noen diskusjon om akkurat det, men jeg skulle bare ha et eksempel.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet heller ikke hvorfor det er sånn som det er. Det kan godt være det stemmer at vi religiøse er svake mennesker som trenger noe å klamre oss til - men så vil vi selvsagt ikke innrømme akkurat det fordi... det sucks hvis det er sånn! Personlig så føler jeg det nok slik at hvis noe ble oppdaget som helt fullstendig utelukket en guds eksistens, ville jeg holdt meg for ørene og benektet det - og bare tenkt at "nei. Nei. Det går bare ikke an, her må være en feil et sted. Ferdig med den saken" slik som det virker som mange ikke-religiøse liker å gjøre med argumenter som f.eks. tungetale(?). Ikke at jeg skal ha noen diskusjon om akkurat det, men jeg skulle bare ha et eksempel.

Takk for et ærlig svar! :)

Men artig at du sier at du på en måte ville fornekte alt som går i mot guds eksistens, for det forklarer en del. Så har du det sosiale aspektet i dette også, du har sikkert en rekke venner og kanskje familie som alle møtes med jevne mellomrom i den settingen også..

Jeg er i utgangs punktet åpen for det aller meste, men setter noen forbehold ved det jeg skal tro på i form av bevis for dette. Hvis ikke stiller jeg meg tvilende til det. Jeg utelukker det altså ikke, men stiller meg tvilende til faktiske bevis kan legges frem. Tungetale vet vi hva er for noe, uten at jeg skal gå noe videre inn på det her.

Jeg søker alltid etter naturlige forklaringer på ting som skjer og finner jeg ingen naturlige forklaringer på fenomenet nekter jeg plent å hoppe til modusen der jeg automatisk setter skylden på guder/spøkelser/ånder/aliens etc, for det kommer det ikke noe godt ut av, ihvertfall ikke for mitt vedkommende.

Tilbake til topic:

Fant ut at en av mine kolleger er personlig kristen ( Går det an å være upersonlig kristen ?) for et par dager siden og for å være helt dønn ærlig må jeg si at hun sank noen hakk i mine øyne, da jeg alltid har sett på henne som fornuftig og gjennomtenkt og ikke minst, logisk og kritisk tenkende.... Jeg stoler fremdeles på henne på ting som har med jobben å gjøre, for all del, men der stopper det også, da jeg ikke lenger er sikker på hva annet av slike ting hun kan få seg til å tro på....

Skal jeg analysere mitt endrede syn på henne må det rett og slett være at jeg ser på religiøs tro som noe totalt ulogisk og folk som ikke er logiske skremmer meg litt tror jeg, for det blir da ikke lenger forutsigbart og trygt.... Religiøs tro kan heller ikke bevises på noen måte og er bygget opp på så mange selvmotsigelser og forvridde "sannheter" at jeg faktisk sliter med å få meg til å tro at fornuftige oppegående mennesker klarer å tro på det... Muligens noe jeg må jobbe litt med ser jeg......

Men takk for ærlig innlegg! :)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke fatte at du ikke ser på denne personen som logisk, fornuftig og gjennomtenkt bare fordi du finner ut at hun er kristen.

Det er absolutt ingenting som har forandret seg ved denne personene. Det er bare du som har funnet ut at hun er kristen. Så her vil jeg faktisk si at det er deg det ligger på, og ikke henne. Hun er da akkurat like fornuftig som før, forskjellen er at du vet at hun er kristen.

Kristne er som alle andre mennesker. Kritiske, logiske, fornuftige osv. Det finnes alltid utskudd, som det gjør ellers i verden. Men ikke la disse styre synet ditt på kristne, eller andre troende. Det blir veldig generaliserende å dra alle over en kam, slik det gjøres her. Det burde en fornuftig, kritisk tenker som deg forstå.

Som jeg nevnte i innlegget mitt litt over her, er det flere vitenskapsmenn som har vært troende mennesker. Einstein var en av dem som sa at;

"The further the spiritual evolution of mankind advances, the more certain it seems to me that the path to genuine religiosity does not lie through the fear of life, and the fear of death, and blind faith, but through striving after rational knowledge."

"Science without religion is lame. Religion without science is blind."

Jeg er personlig fan av den siste her.

Lenke til kommentar
Sorry at jeg hopper på tråden så sent, men er det der ekstremisme? En stor del av mine beste venner har gått eller skal gå på bibelskole(inkl. min søster), støtter Israel og er kreasjonister. Jeg trodde lista lå litt høyere, som å gå med "God hates fags!"-plakater i gatene eller slikt, men, jaja.

Forsåvidt, men kreasjonisme er rimelig far out; selv den katolske kirken avviser sånt.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke fatte at du ikke ser på denne personen som logisk, fornuftig og gjennomtenkt bare fordi du finner ut at hun er kristen.

Det er absolutt ingenting som har forandret seg ved denne personene. Det er bare du som har funnet ut at hun er kristen. Så her vil jeg faktisk si at det er deg det ligger på, og ikke henne. Hun er da akkurat like fornuftig som før, forskjellen er at du vet at hun er kristen.

Kristne er som alle andre mennesker. Kritiske, logiske, fornuftige osv. Det finnes alltid utskudd, som det gjør ellers i verden. Men ikke la disse styre synet ditt på kristne, eller andre troende. Det blir veldig generaliserende å dra alle over en kam, slik det gjøres her. Det burde en fornuftig, kritisk tenker som deg forstå.

Er vel omtrent dit jeg har kommet også... at det er meg det ligger på... men jeg klarer fremdeles ikke å fatte at en kan tro på noe så far-out og fremdeles være kritisk til alt mulig annet i livet... Har vel kanskje vært ateist for lenge? :)

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte i innlegget mitt litt over her, er det flere vitenskapsmenn som har vært troende mennesker. Einstein var en av dem som sa at (...)

Einstein var ikke "troende" i den forstand man vanligvis forstår ordet. Skulle ønske folk ville slutte å ta Einstein til inntekt for kristendom.

Flere har dessuten garantert vært "troende" kun offisielt, fordi noe annet hadde funket dårlig for karrieren og familien. Selv i verdens (ifølge dem selv) fremste demokrati har ikke en ateistisk presidentkandidat nubbesjangs til å vinne et valg.

Jeg ville ikke begynt å se ned på en fornuftig, hyggelig person etter at jeg fant ut at vedkommende er kristen, men som sagt - forkynnelse irriterer meg litt.

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg ordla meg litt dårlig der. Jeg er klar over at Einstein ikke var troende din den forstand. Allikevel var han åpen for at religion og vitenskap ikke nødvendigvis er to rake motsetninger.

SNIP

Er vel omtrent dit jeg har kommet også... at det er meg det ligger på... men jeg klarer fremdeles ikke å fatte at en kan tro på noe så far-out og fremdeles være kritisk til alt mulig annet i livet... Har vel kanskje vært ateist for lenge? :)

Ikke vet jeg hvorfor du synes det er så "far-out" å være kristen. Så lenge det ikke blir et problem at du møter hyggelige og fornuftige folk, og så finner ut at de er religiøse etterpå. Greit nok at noen religøse kan være litt for ekstreme, også for meg, men de fleste religøse omgår du hver dag uten at du vet det. Å da ikke akkseptere dem fordi du finner ut at de er religiøse... ja, du ser det vel selv.

Lenke til kommentar

Har egentlig lite å tilføre annet enn at jeg synes dette er utrolig fasinerende.

Selv har jeg vokst opp med foreldre som har latt meg gjøre som jeg vil, de fikk meg med på søndagsskolen også, men var tidlig b-menneske og husker at jeg etterhvert nektet å stå opp så "tidlig", begynte sikkert kl 10.

Jeg respekterer FULLT ut personer som f.eks er professor, men som kombinerer troen og forskning, det gjør jeg selv, til en viss grad og regner egentlig med at om jeg kommer i en kraftig livskrise så vil jeg kanskje ty mer til religion, det er sikkert bare en menneskelig funksjon.

Iløpet av de siste 5årene har jeg derimot hatt en slags indre dialog der jeg mer og mer går bort i fra selve kristendommen, men beholder verdiene, dvs "vær snill og grei og hjelpe andre". Fra barnsben av var jeg alltid fasinert av den "gode samaritanen" og på en måte grenseløs tilgivelse av folk, kall meg naiv, men jeg gir alltid folk minst èn sjanse til å bli min venn/bekjent selv om jeg har hørt kjipe ting om denne personen før første møte. Kjipe ting kan være at personen er kriminell, dophue, satanist, glakristen eller bare veldig ulik meg, som f.eks Harley Davidsson fetish.

De siste årene har jeg hatt en svigermor som desverre er hjærnevasket kristen, dvs godt på vei mot sekt-kristen. "vanlige" kristne er ikke "bra nok", man må bli født 2 ganger, dvs akseptere jesus i voksen alder eller noe. Denne typen kristne personer er desverre svært destruktive og jeg har nå på nærthold fått være i en familie som på overflaten har det fint, men er regelrett styrt av en religiøs mor som tror vi lever i "endetiden". Alle kriger o.l er tegn på at ting snart går "åt skogen". Og hun og hele familien har stadig dårlig samvittighet fordi de må holde sine "vanlige liv" skjult for henne, mens hun selv har dårlig samvittighet mot gud, fordi hun er sånt et syndig menneske.

Poenget mitt er kanskje at jeg er tolerant mot tolerante og rimelig intolerant mot intolerante personer. jeg er kanskje mest ateist, men jaggu er det mange ateister som "Preker" også. Derfor prøver jeg egentlig å unngå religion, i håp om at det kanskje "snart" dør ut og overtas av fornuft og medmenneskelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...