Gå til innhold

Harddisken på imacen røk etter 18mnd

Anbefalte innlegg

Heisann.

Som dere ser i topicen så røk altså HD`n på imacen min etter 18mnd. Ringte Apple support og fikk beskjed om og sende den inn til eplehuset.

Fikk så svar fra de.

Harddisken er en del som er svært ømfintlig for slag, fall, støt, fukt og andre ytre påvirkninger. Den består av

svært avansert og ømfintlig elektronikk og små bevegelige deler og mye mekanikk. Vi har undersøkt

harddisken så langt vi har mulighet til å gjøre, og har ikke kunnet finne noen tegn på produksjonsfeil på den.

I tillegg har vi sjekket produktet hos Apple. Apple samler inn feilbeskrivelser og teknisk informasjon om

absolutt alle tilfeller av feil på ethvert produkt som leveres inn. Dermed sitter Apple med en svært omfattende

database av kjente feil, noe som blir kommunisert ut til alle autoriserte verksteder i tilfeller hvor det kan være

snakk om produksjonsfeil på et spesifikt produkt. Dette har vi undersøkt i forhold til harddiskmodellen som

står i din imac, uten at det har gitt noe resultat.

Opp gjennom åra har jeg hatt en del harddisker i omløp og mangen har blitt behandlet heller dårlig uten at de går i stykker uten grunn. Greit de er ømfintilige men det finnes grenser. Imacen er jo en stasjonær maskin, og har stått på samme plass siden den ble kjøpt.

I henhold til forbrukerkjøpslovens §18 er forutsetningen for at en mangel skal utbedres for selgers regning at

feilen på produktet har vært der fra kjøpstidspunkt.

§18, 1. ledd: “Ved bedømmelsen av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over til

forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere”

I Deres sak har vi til tross for nøye undersøkelser ikke kunnet finne belegg for at feilen har vært der fra

kjøpstidspunktet, og har konkludert med at feilen skyldes forhold som har inntruffet etter dette. På bakgrunn

av dette ser vi oss nødt til å avvise Deres reklamasjon.

Snakka med en svenske på apple support. Som tydelig mente at en harddisk burde vare langt over 18mnd. Men han kunne vist nok ikke hjelpe meg. Og selvfølgelig kjenner de ikke til norsk kjøpslov. Så de står på sitt.

Apple ser vist på harddisker som forbruksvare og står fast med 1års garanti. I mine øyne så er jo det tydelig feil på hd'n når den går i stykker etter 18mnd. Det er tross alt ei stasjoner maskin.

3000,- for og sette inn en 1tb disk hos eplehuset er jo passe uaktuelt. over 2000,- for arbeidet?

Noen som har peiling og kan gi meg ei hjelpende hånd her?

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

be om bilde av skaden, eller skriftlig der de sier du har fysisk skadet disken din..

REKLAMER igjen til eplehuset, og si du krever reparasjon\ombytte av harddisk. Sist jeg sjekket er ikke en harddisk forbruksvare, og den skal FINT klare mer enn 1 år uten problemer. 5 års reklamasjonsrett etter norsk lov, koster jo faktisk 5000 å bytte den ut? Med mindre du har kjøpt denne via næringskjøp, da er det vel bare 1 år uansett.

Går de ikke med på dette, samle sammen all informasjon, og send inn en klage til forbrukerrådet.

Jeg har sett apple gjøre slikt før, og etter en direkte forespørsel, så har de gått med på krav, gjelder bare å treffe på riktig person..

Endret av darket
Lenke til kommentar
be om bilde av skaden, eller skriftlig der de sier du har fysisk skadet disken din..

Reklamer igjen til eplehuset, og si du krever reparasjon\ombytte av harddisk.

Går de ikke med på dette, samle sammen all informasjon, og send inn en klage til forbrukerrådet.

Jeg har sett apple gjøre slikt før, og etter en direkte forespørsel, så har de gått med på krav, gjelder bare å treffe på riktig person..

heisann Darket.

Skal prøve igjen. Men hver gang jeg ringer apple support så havner jeg med en eller annen svenske som holder på 1år garanti som apple gir, og han kjenner selvfølgelig ikke til norsk kjøpslov.

Lenke til kommentar

Reklamer igjen til eplehuset, og si du krever reparasjon\ombytte av harddisk.

heisann Darket.

Skal prøve igjen. Men hver gang jeg ringer apple support så havner jeg med en eller annen svenske som holder på 1år garanti som apple gir, og han kjenner selvfølgelig ikke til norsk kjøpslov.

Men i Sverige har de 3 års reklamasjonsrett. Så den holder ikke mål. De i supporten prøver selvsagt å lure seg unna kravet. Send et klageskjema til forbrukerrådet, så håper jeg at det vil skje noe.

Lenke til kommentar

spiller vel ingen rolle, du er norsk og har 5 års reklamasjonsrett

Med mindre det er et smutthull i loven som sier en mac fungerer helt fint uten harddisk

De er profesjonelle, og de gir ikke bort reparasjoner sånn uten videre, du må kreve det.

Lenke til kommentar
Apple er kjent for denne oppførselen.

Kjøpte du maskinen direkte fra Apple eller i en butikk?

Kjøpte den fra apple.no ja :(

Da forholder du deg kun til Apple direkte, og ikke til Eplehuset. Reklamer direkte til Apple og vis til Forbrukerkjøpsloven. En harddisk har uten tvil 5 års reklamasjonsfrist, og dersom de mener du selv er skyld i det som har oppstått må de kunne dokumentere det.

Lenke til kommentar
Merkelig at de kun ser etter kjente produksjonsfeil og ikke etter brukerfeil.

Det er flere som jobber ut fra den metoden. Bl.a. etter EU-direktiv om forbrukerrettigheter har man ofte kunne bruke en liste over kjente feil for å "sannsynliggjøre" at noe er brukerfeil. Denne metoden ble f.eks. brukt av HP og Compaq for lenge siden, før det ble opprettet egne team til å avgjøre "disputter" om avslåtte reklamasjoner.

Lenke til kommentar
Apple er kjent for denne oppførselen.

Kjøpte du maskinen direkte fra Apple eller i en butikk?

Kjøpte den fra apple.no ja :(

Da forholder du deg kun til Apple direkte, og ikke til Eplehuset. Reklamer direkte til Apple og vis til Forbrukerkjøpsloven. En harddisk har uten tvil 5 års reklamasjonsfrist, og dersom de mener du selv er skyld i det som har oppstått må de kunne dokumentere det.

Grunnen til at eplehuset er inne i bildet her er at jeg fikk beskjed om at de skulle se på den og vurdere det hele.. ellers er alt gått gjennom apple support. Skal ta og ringe dem på mandag. tydelig at de prøver seg på noe humbug her. Krysser fingrene for at dette ordner seg. Begynner og savne maskina. Men synes det er for drøyt og betale 3000,- for at eplehuset skal sette inn ny 1tb disk til meg. Da kan jeg like godt ta meg bryet med og prøve og fiske det sjølv.

Endret av WexFury
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Endelig kom dagen :) etter lang venting og mye fram og tilbake (apple, forbrukerrådet) så har jeg endelig fått bekreftelse på at de godttar heving av kjøpet.

Det som igrunn var en enkel og grei sak for apple (om de hadde bytta disken min med en gang) har nå blitt til at jeg har hevet hele kjøpet og får tilbake alt jeg betalte for maskina for 2 år siden. Og de pengen går nok ikke til noe nytt apple produkt.

Lenke til kommentar
Det som igrunn var en enkel og grei sak for apple (om de hadde bytta disken min med en gang) har nå blitt til at jeg har hevet hele kjøpet og får tilbake alt jeg betalte for maskina for 2 år siden. Og de pengen går nok ikke til noe nytt apple produkt.
Love the product, hate the company. Og det hatet er man dessverre nødt til å la gå utover produktene (ikke kjøpe dem), med mindre man med åpne øyne vil støtte forbrukerfiendtlige firmaer som bryter loven på daglig basis. Med fullt overlegg.
Lenke til kommentar

Apple aner rett og slett ikke hva kundeservice er.

Ett enkelt eksempel er iPhone, som har 4 minutters (!) DOA periode, der de fleste (alle?) andre produsenter har minst en uke. Enkelte produsenter har så mye som seks måneders DOA.

Med andre ord, finner du ut at det ikke går ann å ringe med iPhonen rett etter du har gått ut butikkdøren, så må den sendes inn på verksted, og du går uten din 5 minutter gamle telefon i flere uker.

Ellers har de en del syke regler som man må følge for å få lov til å være forhandler. Skal ikke gå inn på de her, men de tror de eier verden. Ikke er det noe å tjene på produktene deres heller, og de er allerede overpriset når det kommer til innkjøpspris.

Etter å ha vært forhandler av iPhones og iPods en periode, kommer jeg til å tenke meg grundig om før jeg eventuelt kjøper et Apple-produkt en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Ett enkelt eksempel er iPhone, som har 4 minutters (!) DOA periode, der de fleste (alle?) andre produsenter har minst en uke. Enkelte produsenter har så mye som seks måneders DOA.

Etter det jeg er informert om, så har ikke Apple DOA-rutiner i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...