Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkobling av annlegg?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en bil stereo pakke, men er usikker på hvordan jeg får mest mulig ut av denne.

Bilen min har ett sett høytalere forran på dashbordet(merke ukjent men fabrikkmontert)

Rett bak forsetene har jeg tatt ut fabrikk høytalere og montert inn JBL GTO-938

Forsterker er en JBL GTO-504

Spilleren er en Pioneer DEH-P5100UB

Jeg er klar over at høytalerne helt forran mest sannsylig er søppel og at plaseringen av JBL høytalerne ikker er perfekt. Men hvordan kan jeg få ett godt lydbilde ut av dette? Bilen er en S-10 Blazer stor og åpen inni, men forbausende trang å montere høytalere. Har sett skjemaet som ligger her men er ikke sikker på åssen jeg kan bruke det til mitt oppsett med to sett med "front høytalere" i kombinasjon med sub og forsterkeren min.

Endret av csteinsv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lydbildet blir, etter min mening, alltid feil når du har høyttalere bak. Jeg har ingenting bak, og om jeg hadde hatt det så hadde jeg sørget for å stille lyden ned såpass at jeg ikke hørte dem. De kan jo supplere lyden for evt passasjerer bak!

Nå er jo bilen din ikke akkurat en sedan, men prinsippet er og blir det samme.

Resten av det du lurer på skjønner jeg ikke stort av.

Lenke til kommentar

Med den forsterkeren, så er det ikke noe vits i å koble til en sub, det er forsterkeren for liten til ;)

Men hvilken sub er det snakk om?? Og hvor skal du plassere den?

Siden du er på billig billig stereopakker, så er du kanskje ikke interessert i å tilpasse høyttalere i frontdørene?

Lenke til kommentar
Med den forsterkeren, så er det ikke noe vits i å koble til en sub, det er forsterkeren for liten til ;)

Men hvilken sub er det snakk om?? Og hvor skal du plassere den?

Siden du er på billig billig stereopakker, så er du kanskje ikke interessert i å tilpasse høyttalere i frontdørene?

Vet ikke hva som får folk til å innbille seg at de har peiling for så og spre rundt seg med feil informasjon.

Du kan helt fint koble en sub til den forsterkeren.

Foreslår at du kopler et at høyttalerpar'ene på forsterkeren sammen med sub'en også kobler du et av høyttalerpar'ene på spilleren.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig KAN han koble en sub til den forsterkeren, han kan koble suben rett til spilleren også, men bra blir det ikke....

Vet ikke hvem som innbiller seg ting her jeg, men det er mange rare innlegg å lese fra visse personer her inne ;)

Så jeg vil ikke si at informasjonen er FEIL, for jeg skriver at det ikke er noe vits i å koble suben til den forsterkeren, fordi den gir lite effekt.

Nå vet ikke jeg om DU vet hva som skjer når man har alt for lite effekt til en sub, men sjangsen for at han da ødelegger suben sin, er ganske stor.

Snakk til meg igjen når du har 20års erfaring innen bilstereo og elektronikk du ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Selvfølgelig KAN han koble en sub til den forsterkeren, han kan koble suben rett til spilleren også, men bra blir det ikke....

Vet ikke hvem som innbiller seg ting her jeg, men det er mange rare innlegg å lese fra visse personer her inne ;)

Så jeg vil ikke si at informasjonen er FEIL, for jeg skriver at det ikke er noe vits i å koble suben til den forsterkeren, fordi den gir lite effekt.

Nå vet ikke jeg om DU vet hva som skjer når man har alt for lite effekt til en sub, men sjangsen for at han da ødelegger suben sin, er ganske stor.

Snakk til meg igjen når du har 20års erfaring innen bilstereo og elektronikk du ;)

Dersom du forstekrer forvrenging kan du ødelegge elementet. Det er aldri snakk om at han skal gjøre det her, og et lettdrevet element vil ALDRI forvrenges av den forsterkeren dersom den er rett innstilt. Sjekk fakta før du påstår ting. Om han stiller inn anlegget rett vil han ALDRI ødelegge elementet ved for liten forsterker. Ja, åpenbart at du har 20 års erfaring innen bilstereo.

Med den forsterkeren, så er det ikke noe vits i å koble til en sub, det er forsterkeren for liten til

Du sier ingenting i den opprinnelige posten din om at sjangsen for å ødelegge elementet er stor.

Jeg skal ikke bestride at det er en reell fare for det, faktisk er det flere elementer som blir ødelagt av underforsterkning enn motsatt. Jeg påstår heller ikke at du ikke har peiling, men når du uttaler deg må du si noe om hvorfor du påstår ting.

Endret av nicoloco
Lenke til kommentar

Ok det var jo informativt.

Om subben bli ødelagt av den forsterkeren så går den tilbake i butikken. Selger JBL det som pakke løsning så stoler jeg på at det funker.

Her er pakken jeg kjøpte : pakken

Jeg har koblet opp annlegget i dag, har koblet det som anngitt her ett sted, med høytalerne i dashboard rett i spilleren. Sub via "rear" forsterker kanal og de to 6x9 via front kanalen.

Satt opp forsterkeren ihht manualen.

Fikklet litt med settings å jeg syntes lyden ble bra. Ville bare ha ok lyd inne i bilen jeg, ikke 105db å en bass som de på fortauet 1km unna kan høre. :)

Men kommer nok til å bytte dash høytalerne også med tiden.

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Ok det var jo informativt.

Om subben bli ødelagt av den forsterkeren så går den tilbake i butikken. Selger JBL det som pakke løsning så stoler jeg på at det funker.

Her er pakken jeg kjøpte : pakken

Jeg har koblet opp annlegget i dag, har koblet det som anngitt her ett sted, med høytalerne i dashboard rett i spilleren. Sub via "rear" forsterker kanal og de to 6x9 via front kanalen.

Satt opp forsterkeren ihht manualen.

Fikklet litt med settings å jeg syntes lyden ble bra. Ville bare ha ok lyd inne i bilen jeg, ikke 105db å en bass som de på fortauet 1km unna kan høre. :)

Men kommer nok til å bytte dash høytalerne også med tiden.

Takk for tips.

vel. jeg hadde 141,3 DB i Renault Laguna'en min for ei tid tilbake. :p

Det var bassen vel og merke. :)

Håper det ble bra. bare sørg for at suben ikke høres anstrengt ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...