Gribby Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Går nå VGS2 og synes Spillprogrammering på NITH ser ut som et veldig spennende valg etter det. Har ikke sommerjobb i år, så jeg tenkte jeg kunne fylle tiden med noe litt mer produktivt enn å bare sitte inne å spille data. Noen som kan anbefale et program, programmeringsspråk, tutorials, bøker osv. for en som har lyst til å lære seg litt basic programmering for å se om det er noe for meg? Har ingen tidligere erfaring innen programmering, bare sånne "leke" program som GameMaker ol. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Python eller C/C++. Med python lærer du deg språket og f.eks bruker pyglet eller skriver noe direkte med opengl bibloteket. Med C/C++, finn noe og lær deg opengl. Lenke til kommentar
___ Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg mener jeg har sett flere tråder om emnet i dette forumet. Werner Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) greiest å gjøre seg kjent med java da dette er ett av språkene du kommer til å lære på NITH. Eclipse er en ganske så god programmeringspakke, mulig litt overkill for en nybegynner - men jeg aner ikke om noen "lettere" så her får andre komme med innspill. tutorials... her vil jeg først oppfordre til å begynne med "hello world" og deretter enkle småspill som pong og bondesjakk (tic tac toe), og litt mere avanserte som tetris - google vet hvor. Endret 19. juni 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
___ Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) greiest å gjøre seg kjent med java da dette er ett av språkene du kommer til å lære på NITH.Eclipse er en ganske så god programmeringspakke, mulig litt overkill for en nybegynner - men jeg aner ikke om noen "lettere" så her får andre komme med innspill. tutorials... her vil jeg først oppfordre til å begynne med "hello world" og deretter enkle småspill som pong og bondesjakk (tic tac toe), og litt mere avanserte som tetris - google vet hvor. Jeg har benyttet Eclipse siden helt siden 2004, men har etterhvert gått over til NetBeans. Eclipse har med årene rukket å blitt et ganske så uhåndterlig "monster" av et IDE, og i mellomtiden har NetBeans blitt ganske så modent. Faktisk er det en bråte die-hard Eclipse-brukere som konverterer til NetBeans for tiden, det kan man lese om i massevis av blogger. Selv bruker jeg NetBeans både i jobben og i private prosjekter, på Windows og på Mac, og jeg må si at jeg aldri har vært mer fornøyd med et IDE. Aldri har det vært enklere å jobbe med multimodule Maven prosjekter. Werner Endret 19. juni 2009 av wernie Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Det spørs hva slags type spill du vil lage. Om du ønsker å lage relativt simple greier, f.eks. nettspil så finnes det verktøy som lar det gjøre det raskt og effektivt. Om du ønsker å lage ordentlige spill så er ikke opplæringen gjort i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
csharp Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Anbefaler virkelig .Net og Visual Studio med XNA add-in dersom du ønsker å lage spill! Sjekk endel tutorials her: http://gamecamp.no/blogs/Tutorials/ Anbefaler også å se på disse filene: http://gamecamp.no/files/ Spesielt Lab-ene da de viser praktiske kodeeksempler. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Python og pygame er bra. Python er et glimrende språk,enkelt og lære og skalerer godt opp til de fleste oppgaver man ønsker og løse. Når jeg sier enkelt så tar det en del år og bli bra til og programmere uansett språk. Er man ikke villig til og avsette mye tid på dette,så er det bedere og finne på noe annet. Lese litt mere om python her. http://www.stanford.edu/~pgbovine/python-teaching.htm http://www.prescod.net/python/why.html Endret 27. juni 2009 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
kbotnen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hei. Om du vil følge opp java som et språk å lære seg så har jeg noen tips. 1: Begynn med små enkle spill. Du lager ikk wow alene, som førstegangsprosjkt 2: Lær deg et språk, kan du et er det relativt lett å lære andre senere. 3: Begynn med 2D, få innblikk i f.eks state baserte spill, gameloops etc. Dette er snadder for nybegynnere 4: Java har et rammeverk som heter JME (JavaMonkeyEngine) som kan være verdt å kikke på for 3D spill. Sjekk siden deres, wikien, tutorials og forumet. JME bruker lwjgl som er at alternativ for openGL bindinger for java. 5: Du kan e.v.t begynne med slick2D. Her er en link til noen starter tutorials for slick: http://slick.cokeandcode.com/wiki/doku.php?id=tutorials <--- Dette er ikke dum lesing da de går litt inn på det å faktisk lage ferdig et enkelt spill tictactoe, tetris, whatever og så jobbe deg oppover Her er en til som bruker slick, java og 2D: http://www.cokeandcode.com/tutorials Ved å bruke slick eller jme o.l. vil du også kunn fokusere mer på spillet og programmeringspråket på et høyere nivå en om du skal bgynne å implementere alt fra scratch av. Dette er noe du kan lære deg senere dersom du får bruk for dt. Slick bruker forresten også lwjgl. Dersom du skal velge IDE så foreslår jeg at du sjekker ut både Eclipse og Netbeans. Selv bruker jeg Eclipse, men det er av gammel vane. At netbeans er bedre eller dårlige skal jeg ikke komme med uttalelser om da jeg ikke har testet det. At Eclipse er et digert monster kan jeg derimot skrive under på Og sist men ikke minst: http://www.gamedev.net/reference/design/fe...mes/default.asp <--- Jeg har med vilje lagt igjen endel søkbare ord: lwjgl, jme, slick2d, etc etc. Du finner mye angående disse på nett -K- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå