Gå til innhold

[Løst]Hjelp til telezoom for Canon EOS 500D?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å oppgradere kit-objektivet til en kraftigere telezoom. Jeg er ikke proff men jeg setter pris på gode objektiver :thumbup: . Jeg tenkte mest på 300mm eller 400mm. Budsjettet er ca. 8000,-

 

Jeg har sett litt på Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM og Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Er det noen av de to som duger, eller har dere noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har planer om å oppgradere kit-objektivet til en kraftigere telezoom. Jeg er ikke proff men jeg setter pris på gode objektiver :thumbup: . Jeg tenkte mest på 300mm eller 400mm. Budsjettet er ca. 8000,-

 

Jeg har sett litt på Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM og Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Er det noen av de to som duger, eller har dere noen andre forslag?

 

Canons 70-300 har jeg selv brukt før jeg gikk over til L optikk og jeg kan trygt annbefale den.

 

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Ok, men er sigmaen bra...dårlig? Vil gjerne zoome langt så jeg kan f.eks. fotografere fugler ol. kommer jeg mye lenger med 400mm enn med 300mm? Og det er også en fordel med stille autofokus når jeg filmer f.eks.

Endret av Foto-TMW
Lenke til kommentar
Ok, men er sigmaen bra...dårlig? Vil gjerne zoome langt så jeg kan f.eks. fotografere fugler ol. kommer jeg mye lenger med 400mm enn med 300mm? Og det er også en fordel med stille autofokus når jeg filmer f.eks.

 

Har ikke prøvd sigmaen,når det gjelder forskjellen mellom 300 og 400 mm er den forholdsvis liten, brukte en stund en 100-400 mm men bruker nå en 300mm fastoptikk.

Lenke til kommentar
Ok, men er sigmaen bra...dårlig? Vil gjerne zoome langt så jeg kan f.eks. fotografere fugler ol. kommer jeg mye lenger med 400mm enn med 300mm? Og det er også en fordel med stille autofokus når jeg filmer f.eks.

 

Skal du fotografere fugler må du huske på hvilke begrensninger full åpning på blender 5,6 gir. Begge disse objektivene har så "mørk/treg" blender som 5,6 ved full åpning på de lange brennviddene.

Dette gir et handikapp ved fuglefotografering , i allefall om fuglene er levende :yes:

Med andre ord så blir kritisk fuglefotografering veldig dyrt.

Best og nærmest 8000,- kommer du kanskje med et brukt Canon EF 300mm f4 L eller et EF 200mm f2.8 L med 1,4X konverter( da får du 280mm f4 til rundt 8000,-), begge er fantastiske objektiver.

Du bør også ha et monopod stativ.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Ok, men er sigmaen bra...dårlig? Vil gjerne zoome langt så jeg kan f.eks. fotografere fugler ol. kommer jeg mye lenger med 400mm enn med 300mm? Og det er også en fordel med stille autofokus når jeg filmer f.eks.

 

Skal du fotografere fugler må du huske på hvilke begrensninger full åpning på blender 5,6 gir. Begge disse objektivene har så "mørk/treg" blender som 5,6 ved full åpning på de lange brennviddene.

Dette gir et handikapp ved fuglefotografering , i allefall om fuglene er levende :yes:

Med andre ord så blir kritisk fuglefotografering veldig dyrt.

Best og nærmest 8000,- kommer du kanskje med et brukt Canon EF 300mm f4 L eller et EF 200mm f2.8 L med 1,4X konverter( da får du 280mm f4 til rundt 8000,-), begge er fantastiske objektiver.

Du bør også ha et monopod stativ.

 

 

Takk for svar, men jeg tenker ikke å kjøpe brukt. Jeg er ikke så veldig kritisk til fuglefotografering, men det er jo ikke bare det jeg skal bruke objektivet til. Det skal også brukes i naturen, litt sport og på jakt. Har dere noen forslag til objektiv for disse "temaene"(helst ikke brukt). Takker for svar

Lenke til kommentar

Canon EF 70-300mm f4-5.6 IS skal visstnok være en temmelig god telezoom.

 

Men, som andre har nevnt, f5.6 kan bli en litt for snau størsteblender der lysforholdene er litt under pari. Hvis målet er å "fange fugl" altså. Det krever jo sine lukkertider.

 

Likevel er det kanskje det beste alternativet hvis du ønsker 300mm, og ikke har råd til EF 300mm f4L IS.

 

Alternativene er:

Sigma 70-200mm f2.8 EX HSM + 1,4 telekonverter (9000)

Sigma 120-400mm f4.5-5.6 OS (7500)

 

Sistnevnte har ikke like rask autofokus som Canons, men har jo et ekstra stykke tele. Begge de to alternativene veier over det dobbelte av Canon EF 70-300mm f4-5.6 IS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...