LucidDreaming Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hei hei Jeg fikk i dag vite at jeg har fått en 5er i skriftlig eksamen i Internasjonal Engelsk VG2. Personlig synes jeg dette er skuffende ettersom jeg føler at Engelsk er det desidert sterkeste faget mitt, og det er et fag jeg tidligere har fått kun 6ere i på både eksamener og som ordinære standpunktskarakterer. Samtlige lærere har fortalt meg at jeg behærsker språket utmerket godt, og at vokabularet mitt ligger over det som forventes i de respektive trinnene jeg har hatt Engelsk i. Jeg vurderer derfor å klage, men jeg er usikker på noen punkter hvilket jeg ber om oppklaring på. Først og fremst fikk jeg kun selve karakteren tilbake; ikke en retting av selve eksamen. Dette medfører at det blir veldig vanskelig å klage på noe spesifikt. Hvordan skal jeg i så fall klage? Jeg er også usikker på hvor jeg skal sende denne klagen. Er det til skolen, fylket eller noe annet? Sist lurer også på hvordan jeg skal skrive den språklig sett. Som sagt føler jeg at jeg har en god forståelse av Engelsk og at jeg både snakker og skriver flytende Engelsk. For å gni det litt ekstra inn, er det da lov å skrive selve klagen på Engelsk? Og vil dette utmerke seg positivt eller negativt? Takker for alle svar på forhånd. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Du kan kreve å få oppgaven tilbake så vidt jeg vet. Vet ikke hvordan du ellers skal kunne klage. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Først og fremst fikk jeg kun selve karakteren tilbake; ikke en retting av selve eksamen. Dette medfører at det blir veldig vanskelig å klage på noe spesifikt. Hvordan skal jeg i så fall klage? Når du klager får en annen person rette prøven igjen, du kan gå ned i karakter, bli der du er nå eller få høyere karakter. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Men var besvarelsen din virkelig sekserverdig? "Engelsk" skrives med liten forbokstav på norsk, forresten (med mindre det er det første ordet i setningen). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Eksamen er vel strengt talt ikke kun om språkkunnskaper, går ut fra det var et visst krav til innhold óg. Tror ikke du tjener noe på å klage når du allerede har 5 Lenke til kommentar
LucidDreaming Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Det er ikke norsken vi diskuterer, men takk for rettingen. Jeg mener i aller høyeste grad at jeg fortjener en sekser. Jeg har nå sendt en melding til læreren min i faget for å spørre om hennes vurdering og om jeg burde klage, men som sagt har jeg forsåvidt fått nesten kun 6ere opp igjennom ungdomsskolen og videregående. Sett bortifra språket har jeg også fått gode kommentarer angående innholdet. Som sagt får jeg jo ikke en begrunnelse for karakteren, men jeg vurderer fortsatt å klage ettersom mange av mine medelever, som hovedsaklig ligger på 5 i både skriftlig og muntlig standpunktkarakter, har fått 3ere under denne eksamenen. Jeg lurer derimot kun på hvordan jeg skriver en eventuell klage. Jeg har i ettertid fått vite at klagen skal sendes inn til skolen/rektor. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Du virker uhorvelig høy på pæra, men for all del. 1 Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Du er nok ikke den første som klager på skriftligeksamen, så hvis du tar kontakt med skolen kan de sikkert fortelle deg hvordan du går fram. Lenke til kommentar
LucidDreaming Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Du virker uhorvelig høy på pæra, men for all del. Jeg har i ettertid funnet ut at en eventuell klage på skriftlig eksamen ikke skal inneholde noen begrunnelse, og derfor ble forløpende karakterer og erfaringer igjennom grunnskolen og VG1 irrelevante opplysninger i denne tråden, men som jeg allikevel tok med siden jeg ikke visste om jeg skulle inkludere noe slikt i klagen eller ikke. Jeg beklager hvis jeg virker arrogant eller ''uhorvelig høy på pæra'', det er overhode ikke meningen. Det skyldes kanskje at jeg veldig skuffet over denne karakteren, og ettersom samtlige elever har gått ned 2 karakter fra standpunktet deres trekker de fleste av oss slutningen om at sensor er streng. Forøvrig er den eneste hjelpen jeg har bedt om i denne tråden om hvordan jeg skal skrive klagen; det godt mulig at jeg virker arrogant, og igjen, det er ikke med meningen, men jeg ville foretrukket om vi kunne la være å diskutere personlighet. Jeg takker igjen for alle relevante opplysninger. På mandag skal jeg ta meg en tur ned til skolen for å høre litt nærmere, og etter det får jeg sende inn en klage så får jeg se hvordan det går. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) **nvm** Endret 20. juni 2009 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå