Gå til innhold

[Løst]Kan ikke formatere ekstern HDD

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skulle prøve å formatere en ekstern 500gb Harddisk fra NTFS til FAT32, uten å lykkes. Jeg ville altså få HD'n til å funke på ps3. Jeg fant ut at jeg skulle splitte HD'en i to partisjoner, slik at jeg slapp å gjøre hele disken om til FAT32.

Link til HD https://prisguiden.no/product.php?productId=67570

Etter jeg splittet harddisken klarte ikke Windows XP å lese den (Ukjent USB-enhet), men jeg har en laptop med Windows 7 som klarte det, etter en reboot.

Når jeg prøver å formatere partisjonene i windows 7 får jeg bare meldingen "This disk is write protected". Det samme kommer i cmd..

Klarer heller ikke formatere, eller slette, partisjonene i Computer Management. Fordi jeg ikke engang kan trykke på "Delete Volume".

Statusen deres sier "Healthy (Primary Partition)" og under File System står det "RAW".

I Computer Management står det at F: skal ha 97,66 GB og H: skal ha 368,10 GB.. Om jeg går på egenskaper står det på begge at de har 0 bytes.

Jeg har også testet PartitionMagic 8.0, men når det startes kommer feilmeldingen: Init Failed: Error 117. Partition's drive letter cannot be identified.

Det jeg helst er ute etter er å resette hele harddisken og få den til å fungere igjen. FAT32 prosjektet mitt gikk ikke så bra, så jeg tror det er lurt å la være.

Setter STOR pris på hjelp! Er tross alt ikke min harddisk :whistle:

Endret av xaroncss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laste ned xaron.zip file. Extrakt i en folder.

exe filen skal du høyre klikk og velg Run as admin.

Se godt på vedlagte bildene. Du må dobbelt klikk på riktig disknr. Disknr for externt disk er det samme disknr som du finner i diskbehandling.

Etter det vil disken detekteres på nytt, nå du kopler fra og på igjen.

DU skal ikke åpne exe file og samtidig har åpent Diskbehandlingen din.

Når det gjelder å formatere noe i FAT32. Det kan du gjøre på en partition som er IKKE mer en 32GB.

xaron.zip

Vær forsiktig med det. Spør hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar

Nei du har ikke det. At man får advarsel får man skriver i den den er og riktig. 

Har du prøvd en gang til?

Før du prøver, slå av disken og slå på igjen.

Jeg skal bare regne ut på sectorene som ser jeg på bilde, og tenke litt. :hmm:

----------------------

Det ser riktig ut i partitioner

Den første er på 368GB og den andre er på 97,5GB.

-----------------------

Noe enkelt:

Vedrørende bokstavene. File system på disken er med system ID 06, det betyr ...ikke formatert.

Allikevel har du bokstaver på partitioner.

Gå i diskbehandling å fjerne alle bokstaver fra enheter du har der, untatt på system og boot partition.

Deretter kople det externt diskn på, og se om det forandrer seg i diskbehandling.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Tja, regner med at partisjoneringsprogrammet til Win7 har samme begrensning som det til XP/Vista. Dvs. at det ikke tillater å opprette Fat32 partisjoner på over 32 GB.

Uansett er GParted et svært godt program det er greit å ha liggende i "verktøykassa".

Lenke til kommentar

Oh du tenkte på det med Fat32 du.

Det kan være greit å ha i verktøy kasse, men da skal man være godt klar over en del ting.

Vista og win7 behandler relative sectors ikke som XP, og det er mange som får problemer med extended partitioner. Og da er det mellom XP og Vista, Win7, så du forstår sikkert koplingen.

Det hjelpe lite å løse et problem nå for å få noe annet senere.

Lenke til kommentar

Kan ikke bytte bokstav på partisjonene for en eller annen grunn :(

Screenshot:

post-98992-1245450331_thumb.jpg

Jeg restartet disken og prøvde på nytt..

Feilmeldingene sier bare "Incomplete Data Write" og "Error writing sectors - Operation failed"

Endret av xaroncss
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente. 

Men det var fint at du tok bilde.

System disken din er uten bokstav. Er det deg som fikk det til slik?

Boot partition C: er på 6,5GB  Du har ikke vel tenkt å kjøre Win7 på den der eller?

D: har page file. Er det deg som plasserte den der?

Kan du høyre klikk på properties på de partitioner på externt disken? og ta bilde?

Og du må tenke litt da og på om du må installere Win7 på nytt. Det vil ikke fungere slik du har det i dag.

Men du jeg tenke på noe. Den D: partition, har du noe der du skal ta vare på? Hvis ikke, så er best for deg å slå sammen C og D. Det blir ikke den beste løsningen (master file table blir ikke slik det skulle)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ok la det være med den externt disk for nå.

Kan du tenke deg å slå sammen C og D:, eller om noe mindre kanskje?

Det betyr at du må slette din D:

Men på grunn at du har page file der, så går det ikke. Den må vekk først. Har du win DVD plate som du kan boote i?

Pagefile er et fil på hardisken din, som er neste det samme som fysisk minne kan du si. 

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ok, Du boote opp i win7 plata og går videre, som om du skal installere.

Så kommer du til vindue hvor diskene og partitioner blir synlige.

Du har ned til høyre en Avansert funksjon mulighet.

Det betyr at:

-først klikk på din D: partition (du ser den som partition nr 3 på disk 0) velg å slette.

Så klikk deretter på partition 2 som er din C på 6,5 GB, og velg extend.

Deretter avslutter du, dvs du går ikke videre.

Restarte. Hvis du får problemer, starte fra DVD plata igjen, og velg

Repair my computer (ned til venstre i Install Now vindue) Den vil prøve å fikse problemet, hvis noe.

Prøve.

post-90860-1245453305_thumb.jpg

post-90860-1245453316_thumb.jpg

Slik blir det. Men bildene her viser bare to partitioner. Du forstår sikkert når du kommer fram til det.

Før du klikker på din C for å extend slik du ser på bilde, må du slette den D, slik at det ser ut som unallocated space.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ok, da har du det i boks.

Hva er det 32GB CDrom egentlig?

Den har bokstav E:  men det kan ikke være riktig det. Kan du fjerne bokstaven?

Har du noe virtuelle stasjoner, har noe anelse?

Uansett:

Vi sier at du har kun en hardisk, hvor det er G: C: partitioner.

Kople fra CD-DVD rom.

Avinstallere eventuelt noe virtuelle stasjoner.

Kjøre ..regedit.. i Run.

Du skal til HKLM (HKEY_LOCAL_MACHINE\System\MountedDevices

På høyre side slette alle \dosdevices\H,F,E,D osv du finner.

IKKE noe av det som fungerer (eventuelt A, og G, C, ellers)

Avinstallere eventuelt programm som var med seagate din, for du prøver på externt igjen, eller helst lese bruksanvisningen før du avinatllerer.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...