Gå til innhold

Bør man henge seg opp i skrivefeil?

Dummst

Anbefalte innlegg

Beklager å invadere posten!

Det store spørsmålet er vel.... tatt i betrakning av mange faktisk har dyskleksi o.l. : Bør man henge seg opp i skrivefeil, eller er man bedre tjent med å prøve å forstå hva vedkommende (som har skrevet noe) prøver å komme fram til?

Det er til tider en litt for lett hersketeknikk å pirke på språket til "motparten". Har ikke de som ikke er i stand til å perfekt formulere seg, noe å komme med?

Ofte ser jeg "dyslektikere" komme med gode poenger, men bli revet over ostejernet "non-the-less" pga dårlige formuleringer. Ofte virker det som om mange benytter nettet som en arena for å påpeke sin egen intelligens. Selv er jeg stokk dum, og har svært så mye å lære om livet. Jeg kan til tider framstå som "kul" på nett, men ærlig talt så gleder det meg lite, siden det har ingenting å gjøre med mitt sosiale liv "sånn ellers". Såklart kan man virke klok på nett, men før eller siden så vil noen finne linken til sia du fikk "kunnskapen" din fra.

Er ikke internett i utgangspunktet et slags tilfluktssted for oss som heller ville dømme utifra våre meninger, enn fra vår måte å presentere dem på?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg må nok seie meg einig i det du seier. Men det må ogso seies at dei som skriv rett har ein mykje større sjanse for å høyres smarte ut.

Eg lurar av og til på om folk, for å bruke eit slikt ungdommeleg uttrykk, kødder, når dei skriv fleire feil enn det dei skriv rett.

Eit døme:

Men vorfor synes du ikke att homser skal få låv til og ha barn da? Vist dem har lyst til d burde dem jo få låv da lizzåmm

Eg er ikkje feilfri eg heller, men når ein diskuterer med ein person som skriv sånn, så har iallefall eg problem med å skjønne om vedkommande er seriøs eller ikkje. Dessutan høyras det ut som om vedkommande er ein idiot. Dei fleste som blir medlem på diskusjon.no er jo omtrent 14. Det vil seie at dei har gått på skule i 8 år. Og kvifor ein ikkje skal bruke det ein har lært på dei 8 åra, det skjønnar ikkje eg. Ein må jo ha lært noko rettskriving.

Endret av Sigur ur Nor lendingurinn
Lenke til kommentar
Det er til tider en litt for lett hersketeknikk å pirke på språket til "motparten".

Det finnes vel flere måter å rette på andre uten at det verken er ment, eller oppfattes som negativt. I denne tråden er det gjerne snakk om en som har et ønske om å unngå skrivefeil, i motsetning til en som ser etter ammunisjon så han kan angripe andre som skriver feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...