-Mav- Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hei Lurte på om dere kunne hjelpe meg med å finne en løsning. Skal ha 2 TVer i huset, begge må være koblet til parabal OG kabel tv. Samt ha muligheten til å kunne streame video fra pcen på begge tvene. Grunnen til at jeg må ha parabol og kabel tv samtidig er at parabolen er ment til endel gratis kanaler som blir mye sett på mens kabelen tven er der jeg kommer til å ha et abonnement for de vanlige kanalene. Får nemlig billigere kabeltv i pakke med internett tror jeg. Kunne jo bare hatt parabol abonnement kanskje men hørt det ikke er like bra, da været påvirker kvaliteten osv? Skal prøve å ha alt i HD osv selvsagt. Hva er det enkleste, å kjøpe seg 2 dreambox til hver av tvene, dele abonnementet hjemme på den måten samtidig som en av dreamboxene er koblet til hjemmenettet for streaming av video fra PC? Finnes vel Dreamboxer som tar i mot både parabol og kabeltv? Har også hørt dreambox ikke har HDMI utgang, men DVI utgang i boksen og HDMI på den andre siden av kabelen. Blir det noe kvalitetstap av dem grunn? Kan det likevel kalles HD? Lurte også på beste løsningen for å streame video fra pcen på tven. Kanskje ha en HTPC eller finnes det enklere løsninger som å koble flatskjermen direkte til tven? Får kanskje ikke surfet på tven da? Blir sikkert flere spørsmål fra meg også, setter pris på all hjelp Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Det billigste mtp abonnement er naturligvis kortdeling. Men, dessverre er ikke dette lov og dermed heller ikke lov å diskutere hvordan det settes opp Når det gjelder DVI/HDMI. Dette er i utgangspunktet det samme, bare at HDMI klarer lyd i samme kabel og at de har forskjellige plugger. Så når en Dreambox har en DVI utgang så trenger du bare en overgang for å kunne koble den til en HDMI inngang. Men, så vidt eg vet er det kun DM8000 og DM800 som har DVI ut, og disse er relativt nye på markedet fortsatt noe dyre. Lenke til kommentar
-Mav- Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Ok, ikke meningen å diskutere noe ulovlig her. Men må vel uansett ha 2 Dreamboxer, om man skal ha to tver? Noen vei utenom dette? Ikke bare er nyeste Dreamboxen dyr, men om jeg må kjøpe 2 stk så tar det en stor del av budsjettet Kult at det ikke blir noe kvalitetstap med DVI. Regner med at jeg da må ha en egen lydkabel fra dreambox til tven? Hva slags lydkabel da i så fall for best kvalitet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 For to TV'er så må du ha to Dreamboxer ja. Og dersom du skal ha HD og ha støtte for både parabol og kabel så må du gå for DM8000. Og ja, to sånne koster ca 18k(ja, en stor del av budsjettet ditt ). Dersom du bestemmer deg for en av dem eller å droppe HD så kan du klare deg med to DM800, DM600 eller DM7025. Alle disse til halve prisen av DM8000. Personlig kjører eg flere eldre Dreamboxer som alle har vært kjøpt brukt(ca 2-3k pr stk) med kun en tuner og uten HD. Da har eg full pakke på både Viasat og CanalDigital(må ha Discovery og TV3+++). Savner ikke noe. Når det gjelder lyd så må du kjøre dette utenom på DVI ja. DVI i seg selv er ikke til hinder for å ha lyd i samme kabel, men det er veldig lite utstyr som støtter dette. Derfor må dette kjøres utenom. Dersom du kun skal ha kabel mellom tuner og TV så ville eg ikke lagt mye penger i det. Kjører du ikke-HD så trenger du kun scart, og da er lyd inkludert. Om du allikevel vil bruke HDMI/DVI eller skal ha HD så kjører du det enten i HDMI kabelen eller en enkel phonokabel i tillegg. Her finnes det nok av kombinasjoner og overganger at du alltid vil finne det du trenger, det avhenger bare av hvilke utganger/innganger du har og hvor mange av hver. Om du skal kjøre lyden via et annlegg derimot så kjører du digitalt. Enten coax eller optisk, direkte i fra tuneren til annlegget. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 ... Kunne jo bare hatt parabol abonnement kanskje men hørt det ikke er like bra, da været påvirker kvaliteten osv? Ikke legg for mye i det problemet. Det kan riktignok skje at signalet faller ut pga svært kraftig regn, men det er gjerne noen år mellom hver gang det skjer! Ellers er det ingen påvirkning fra været. Parabol har heller bedre kvalitet (har begge deler selv). Lenke til kommentar
-Mav- Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Takk for alle svar! nomore: DM800 har vel HD mulighet på samme måte som DM8000? Virker som et billigere alternativ om jeg skal ha 2 HD bokser. Tror jeg går for parabol bare, virker enkelt og greit. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Den har støtte for HD ja, men pga størrelsen kan du ikke ha flere tunere i den. Siden du var på jakt etter både parabol og kabeltv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå