Gå til innhold

Sette bakgrunns-farge på webside.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du slik?

body  {
font: 100% Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
[b]background: #000000;[/b]
margin: 0; /* it's good practice to zero the margin and padding of the body element to account for differing browser defaults */
padding: 0;
text-align: center; /* this centers the container in IE 5* browsers. The text is then set to the left aligned default in the #container selector */
color: #000000;
font-weight: bold;
}

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
background-color!

Gjør du det i HTML:

I body elementet legger du til style="background-color:fargenduvilha"

Legg merke til at du kan bruke koder for farger i stedet for å bare skrive hvilken farge du vil ha, og skriver du rett frem hvilken farge du vil ha må du gjøre det på engelsk.

EKS:

<html>

<body style="background-color:red">

</body>

</html>

Lenke til kommentar
background-color!

Hvorfor ikke background?

http://tinypic.com/view.php?pic=1zpibuw&s=5

Der har du svaret ditt.

Nei, det har jeg ikke. Du ga meg en liste over de forskjellige propertyene man kan bruke for å gjøre noe med bakgrunnen. Hvorfor man skal bruke background-color i forhold til background skjønner jeg ikke. Man vil når man jobber med større CSS-filer spare mye plass på å lære seg short hand-propertyies, og som man bør vite når man jobber med web; mindre filstørrelse gir kortere lastetid. Nå er det kanskje ikke så aktuelt for en nybegynner, men for oss som har jobbet lenge med dette her er det en viktig ting å huske på.

Trådstarter: Du vil ikke merke noen forskjell på om du bruker background: #farge; eller background-color: #farge;, men hva synes du er enklest om man skal ha et bakgrunnsbilde som ikke skal repeteres og som skal ha en bakgrunnsfarge der det ikke er noe bakgrunnsbilde?

body { background: url(bakgrunnsbilde.png) #fff no-repeat; }

eller:

body {
background-image: url(bakgrunnsbilde.png);
background-color: #fff;
background-repeat: no-repeat;
}

Selv synes jeg førstnevnte både ser best ut med tanke på ryddighet, og en mer effektiv måte å skrive det på.

Lenke til kommentar
background-color!

Hvorfor ikke background?

http://tinypic.com/view.php?pic=1zpibuw&s=5

Der har du svaret ditt.

Nei, det har jeg ikke. Du ga meg en liste over de forskjellige propertyene man kan bruke for å gjøre noe med bakgrunnen. Hvorfor man skal bruke background-color i forhold til background skjønner jeg ikke. Man vil når man jobber med større CSS-filer spare mye plass på å lære seg short hand-propertyies, og som man bør vite når man jobber med web; mindre filstørrelse gir kortere lastetid. Nå er det kanskje ikke så aktuelt for en nybegynner, men for oss som har jobbet lenge med dette her er det en viktig ting å huske på.

Trådstarter: Du vil ikke merke noen forskjell på om du bruker background: #farge; eller background-color: #farge;, men hva synes du er enklest om man skal ha et bakgrunnsbilde som ikke skal repeteres og som skal ha en bakgrunnsfarge der det ikke er noe bakgrunnsbilde?

body { background: url(bakgrunnsbilde.png) #fff no-repeat; }

eller:

body {
background-image: url(bakgrunnsbilde.png);
background-color: #fff;
background-repeat: no-repeat;
}

Selv synes jeg førstnevnte både ser best ut med tanke på ryddighet, og en mer effektiv måte å skrive det på.

Det er så absolutt IKKE noe ryddig å bruke den øverste versjonen. Den nederste, det er hva jeg kaller ryddig. ALSO spurte ikke trådstarter om "shorthand-hjelp, men hvordan man setter bakgrunn..

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...