Gavekort Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Hei! Jeg er enda litt fersk i HTLM og CSS, derfor lurer jeg på hvordan jeg kan få bakgrunnsfarge på websiden min. Om du gidder så hadde det vært fint om dere kunne klage litt om jeg koder helt på tryne. http://dump.no/files/37efa527cf98/Index.txt Endret 19. juni 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Legg til dette i CSSkoden din body { background-color: #000000; } #000000 = svart farge. Du finner flere farger hvis du google litt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Mener du slik? body { font: 100% Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; [b]background: #000000;[/b] margin: 0; /* it's good practice to zero the margin and padding of the body element to account for differing browser defaults */ padding: 0; text-align: center; /* this centers the container in IE 5* browsers. The text is then set to the left aligned default in the #container selector */ color: #000000; font-weight: bold; } Lenke til kommentar
Ghostme Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 background-color! Gjør du det i HTML: I body elementet legger du til style="background-color:fargenduvilha" Legg merke til at du kan bruke koder for farger i stedet for å bare skrive hvilken farge du vil ha, og skriver du rett frem hvilken farge du vil ha må du gjøre det på engelsk. EKS: <html> <body style="background-color:red"> </body> </html> Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 background-color! Hvorfor ikke background? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 background-color! Hvorfor ikke background? http://tinypic.com/view.php?pic=1zpibuw&s=5 Der har du svaret ditt. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Det er ikke noe svar, og background fungerer helt fint å bruke, det er ikke sånn at man MÅ bruke alt man har av background ting, har aldri brukt background-color selv. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 background-color! Hvorfor ikke background? http://tinypic.com/view.php?pic=1zpibuw&s=5 Der har du svaret ditt. Nei, det har jeg ikke. Du ga meg en liste over de forskjellige propertyene man kan bruke for å gjøre noe med bakgrunnen. Hvorfor man skal bruke background-color i forhold til background skjønner jeg ikke. Man vil når man jobber med større CSS-filer spare mye plass på å lære seg short hand-propertyies, og som man bør vite når man jobber med web; mindre filstørrelse gir kortere lastetid. Nå er det kanskje ikke så aktuelt for en nybegynner, men for oss som har jobbet lenge med dette her er det en viktig ting å huske på. Trådstarter: Du vil ikke merke noen forskjell på om du bruker background: #farge; eller background-color: #farge;, men hva synes du er enklest om man skal ha et bakgrunnsbilde som ikke skal repeteres og som skal ha en bakgrunnsfarge der det ikke er noe bakgrunnsbilde? body { background: url(bakgrunnsbilde.png) #fff no-repeat; } eller: body { background-image: url(bakgrunnsbilde.png); background-color: #fff; background-repeat: no-repeat; } Selv synes jeg førstnevnte både ser best ut med tanke på ryddighet, og en mer effektiv måte å skrive det på. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) background-color! Hvorfor ikke background? http://tinypic.com/view.php?pic=1zpibuw&s=5 Der har du svaret ditt. Nei, det har jeg ikke. Du ga meg en liste over de forskjellige propertyene man kan bruke for å gjøre noe med bakgrunnen. Hvorfor man skal bruke background-color i forhold til background skjønner jeg ikke. Man vil når man jobber med større CSS-filer spare mye plass på å lære seg short hand-propertyies, og som man bør vite når man jobber med web; mindre filstørrelse gir kortere lastetid. Nå er det kanskje ikke så aktuelt for en nybegynner, men for oss som har jobbet lenge med dette her er det en viktig ting å huske på. Trådstarter: Du vil ikke merke noen forskjell på om du bruker background: #farge; eller background-color: #farge;, men hva synes du er enklest om man skal ha et bakgrunnsbilde som ikke skal repeteres og som skal ha en bakgrunnsfarge der det ikke er noe bakgrunnsbilde? body { background: url(bakgrunnsbilde.png) #fff no-repeat; } eller: body { background-image: url(bakgrunnsbilde.png); background-color: #fff; background-repeat: no-repeat; } Selv synes jeg førstnevnte både ser best ut med tanke på ryddighet, og en mer effektiv måte å skrive det på. Det er så absolutt IKKE noe ryddig å bruke den øverste versjonen. Den nederste, det er hva jeg kaller ryddig. ALSO spurte ikke trådstarter om "shorthand-hjelp, men hvordan man setter bakgrunn.. Endret 4. juli 2009 av iNeo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå