DMN Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hei, jeg var nettopp i en liten bilulykke. Hadde dårlig tid for å rekke bank og jobb og det hadde nettopp vært nedbør på veldig tørr asfalt. Jeg smalt bak i en annen bil og traff hengerfeste. Bilen min mista bokstavelig talt støtfangeren, bilen hennes fikk bøyd hengerfestet. Hun ringte med en gang politiet så vi kunne "få ordnet opp", og etter en liten halvtime med å gi ut opplysninger kjørte vi vekk. Og jeg beskjed om at jeg kom til å få minimum 5000,- i bot for uaktsom kjøring, men ingen prikker. Så spørsmålet mitt er om jeg kan få gjort noe som helst med dette? Jeg synes et minimum på 5000,- for en ulykke de ikke så, var litt drøyt. Særlig med tanke på at ulykken ikke var ille nok til å gi ut prikker. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hei, jeg var nettopp i en liten bilulykke. Hadde dårlig tid for å rekke bank og jobb og det hadde nettopp vært nedbør på veldig tørr asfalt. Jeg smalt bak i en annen bil og traff hengerfeste. Bilen min mista bokstavelig talt støtfangeren, bilen hennes fikk bøyd hengerfestet. Hun ringte med en gang politiet så vi kunne "få ordnet opp", og etter en liten halvtime med å gi ut opplysninger kjørte vi vekk. Og jeg beskjed om at jeg kom til å få minimum 5000,- i bot for uaktsom kjøring, men ingen prikker. Så spørsmålet mitt er om jeg kan få gjort noe som helst med dette? Jeg synes et minimum på 5000,- for en ulykke de ikke så, var litt drøyt. Særlig med tanke på at ulykken ikke var ille nok til å gi ut prikker. Hvem har sagt at du får bot for det? Brøyt du vikeplikt eller skiltregler da du kjørte i henne? Politiet involverer seg jo ikke med mindre det er personskade eller alvorlige materialskader, så hele denne saken hørtes veldig rar ut. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg brøyt hverken vikeplikt eller skiltregler nei, det regna og var glatt i nedoverbakke... Har kanskje noe å si at jeg er 18 år? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Nei du må vel bare vente og høre på hva straffen din blir. Politiet involverer seg jo ikke med mindre det er personskade eller alvorlige materialskader, så hele denne saken hørtes veldig rar ut. Hun ville nok være på den sikre siden, kanskje hun ikke hadde så mye erfaring på dette området. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Har kanskje noe å si at jeg er 18 år? Visst du kjørte i for høy hastighet (over fartsgrensen) og det var en av grunnene til at du kjørte på bilen, så mister du billappen, du har prøvetid. Men visst det var ett uheldig krasj så mister du ikke lappen. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Grunnen til at du fikk bot var kanskje at du kjørte for fort forholdene tatt i betraktining og at dette går under uaksom kjøring. Men minimum 5000 virket litt harskt. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Var nok pga hastigheten min til forholdene ja. Og nei, jeg brøyt ingen direkte trafikkregler. Men jeg synes det var utrolig rart at jeg skal få en så høy bot, når situasjonen ikke en gang var så ille at jeg kunne få en prikk for det. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Og nei, jeg brøyt ingen direkte trafikkregler. Nei vel? Hva med f.eks: Denne: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Eller denne: § 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten 1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 når jeg skreiv "direkte trafikkregler" mente jeg de som ble spurt om ovenfor, som vikeplikt og skilting. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Du får ingen bot med mindre hun anmelder. Bot på 5000,- er omtrent like mye som et forenklet forelegg for å bryte vikeplikten, så det høres riktig ut i denne saken også. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Vel, hun anmeldte ikke, men politimannen sa fremdeles at jeg fikk en bot for uaktsom kjøring. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Høres merkelig ut at du skal få bot... Jeg hadde nektet å vedta den i og med at du og dama du kjørte på nok vil ordne opp via forsikring uansett. Og jeg ville ikke ringt politiet i en slik sak med mindre det oppstår uenighet mellom partene. Dette er en sak man fint kan overlate til forsikrings selskapet eller bare ordne opp kontant selv uten å blande inn Politiet. Kjørte i hekken på en bil selv i vinter, Vi ordnet opp i en busslomme og ingen politi eller bøter var nødvendig Endret 20. juni 2009 av GSM Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 hvorfor ikke bare gå til eller ringe til politikontoret og be dem forklare hvorfor du skal få en bot for forholdet. eventuelt hvis ikke du har fått den så kan du jo vente til den kommer i posten(?) for å se om det står en god begrunnelse der... har nå alltid hørt at man får bot av politiet vis de blir involvert i en ulykke uansett om det er personskade eller ikke. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Eller denne: § 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten 1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring. Min utheving, takk autofil. Denne saken er enkel; På grunn av at din kjøring (du tilpasset ikke farten etter forholdene), kjørte du på bilen foran og voldte skade. Du kjørte kanskje ikke fortere enn fartsgrensen på stedet, men du kjørte fortere enn forholdene tilsa. Regner med at du burde forstått at du ikke ville klare å stanse på avstanden du hadde på våt veibane. Selv om dama ville ordne opp på stedet, tenkte nok politiet at du ikke slipper unna; du har faktisk brutt Vtrl § 3 og Trafikkreglene § 13. Jeg er student på politihøgskolen, og førsteinnlegget til trådstarter kan minne om en typisk oppgave i vegtrafikkrett Edit: Men 5.000,- hørtes drøyt ut.. uten at jeg har satsene i hodet nå. Endret 20. juni 2009 av Eircag Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det her er vel en typisk sak hvor sjåføren skal få en lærepenge fordi han er ung. Hadde det vært faren hans som gjorde det samme, tviler jeg på at politiet hadde gitt ham bot. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det her er vel en typisk sak hvor sjåføren skal få en lærepenge fordi han er ung. Hadde det vært faren hans som gjorde det samme, tviler jeg på at politiet hadde gitt ham bot. det tror jeg ikke det hersker noen tvil om. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Politiet pleier vel ikke blande seg inn i en helt alminnelig forsikringssak siden det ikke var skade på mennesker innvolvert? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Politiet pleier vel ikke blande seg inn i en helt alminnelig forsikringssak siden det ikke var skade på mennesker innvolvert? se mitt første svar. djiz. dette har det jo blitt svart på allerede. LES IGJENNOM FØR DU POSTER. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Du synser jo bare i det første svaret ditt som alle andre. Skjerp deg. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Du synser jo bare i det første svaret ditt som alle andre. Skjerp deg. Du synser jo bare i det første svaret ditt som alle andre. Skjerp deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå