Gå til innhold

Noen Fedora-brukere her?

Anbefalte innlegg

FC11 ble jo sluppet for noen dager siden uten at det har gjort noe på andelen Ubuntu-prat som er her på forumet.

Har FC11 på denne bærbare her og det fungerer jo utmerket, ikke at det i seg selv er noen nyhet. Noen andre FC-brukere her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kjørte FC10 på en Asus e900, en ubehagelig treg opplevelse, dog var ikke Ubuntu stort bedre der.

Nå har jeg FC11 på en mer ordinær laptop og stort sett fungerer det bra, grafikkdriveren er litt ruskete nå og da men det forsvinner vel raskt, synd at den frie java-en fungerer svært dårlig med bankID, det er vel det enste ankepunktet så langt, dog var det ikke uventet i og med dette har vært ett problem med alle FC-ene.

Lenke til kommentar

Hm, jeg har Fedora 10 på en Eee900, og det er den klart beste distroen jeg har prøvd på den hittil.. :)

Ikke uten modifikasjoner, dog. Ny egenkompilert kjerne + ndiswrapper for å få noenlunde skikk på trådløst, nå funker igrunn alt unntatt 3D-grafikk perfekt.

I tillegg er maskinen oppgradert til 2GB RAM og rask SSD, så det hjelper jo også en del..

"Så mye fri programvare som mulig" er jo en edel tanke, men sånn i praksis fungerer det ikke helt perfekt. I bankIDs tilfelle må nok bankID ta på seg mer skyld enn OpenJDK, dog. Har lagt inn (som jeg alltid gjør..) Sun Java for å få nettbanken opp og gå. Heldigvis får man 64-bit browserplugin også fra Sun nå..

Uansett veldig fornøyd med Fedora og hardware-støtte. På MacBook er det ihvertfall en mye bedre ut-av-boks-opplevelse enn det var i Ubuntu. (Her var F10 også bedre enn nyeste Ubuntu)

Lenke til kommentar

Jeg kjører F10 på en (bærbar) Asus A6J. Det fungerer helt OK, selv om jeg måtte lage en RPM-pakke med relevante skript fra Debian-pakken "acpi-support" for å få hurtig-/multimediataster til å fungere (den viktigste delen er egentlig programmet "acpi_fakekey").

Til daglig bruker jeg Gnome. Jeg gjorde et halvveis forsøk på å bruke KDE gjennom å installere skrivebordsmiljøet fra offisiell pakkebrønn. En uhyre kort testperiode (<10 minutter) avslører at KDE-panelet kræsjer hvis det får størrelse 0 (eller negativ størrelse) og at Konqueror kræsjer spektakulært bare man roter litt rundt i nedtrekksmenyene. Jeg gjorde ikke noe forsøk på å reprodusere sistnevnte feil, men panelkræsjet var konsistent.

Ellers så er Fedora en ganske grei Linux-distribusjon. Gjennom PackageKit så får brukeren konsistent front-end mot pakkesystemet, som vanlig er Gnome satt opp til å utnytte den vertikale skjermplassen grusomt dårlig (men det er lett å endre på), pakkeformatet (og pakkehåndteringssystemet) RPM er utbredt, standardkjernen har støtte for modisetting i kjerna og Plymouth gir en fin oppstart uten å frarøve deg fra muligheten til å se hva som skjer (og det fungerer med vesa framebuffer-driveren).

Lenke til kommentar

Har F11 på laptopen. Er Fedora ekstra dårlig på suspend eller er det bare maskina mi. Eller noe spesielt man må gjøre for å få det til å funke. Er en gammal Dell latitude D600 med intel komponenter utenom ati grafikk. Kjørte arch på den tidligere og hadde ingen problemer med suspend. 

En annen ting som virkelig fikk med til å lure, er hvorfor i all verden har de gnome-do i repo, men ikke gnome-do-plugins. Uten plugins blir det jo ikke noe annet enn en launcher  :hmm:

Lenke til kommentar

Har 10'ern i 64-bitersutgave på laptoppen min (Dell Latitude D520 med 2 Ghz dual-core, 3.7 GB ram (minnekontrolleren er 32 bit!!! ARGH!!!), Intel noe integrert grafikk og Intel 54mb WLAN ). Fungerer brillefint, bruker suspend, blåtann, tråløs, prosjektorer, MPI etc. til stadighet - dette er et arbeidsjern av en maskin.

Tenker jeg oppgraderer til 11'ern over sommeren en gang, eller kanskje drøyer til 12'ern. 10'ern funker flott, så hvorfor gidde :) (Jeg satt med fedora 2 helt til 5 eller 6 kom ut på en annen maskin for noen år tilbake :p )

Lenke til kommentar

Fedora 11 bruker her. Brukt Fedora fast på laptopen i et og et halvt år nå. Holder meg til 32-bit.

Fungerer stort sett greit, det som irriterer meg mest er uten tvil at batterilevetiden er merkbart dårligere enn i windows.

"Så mye fri programvare som mulig" er jo en edel tanke, men sånn i praksis fungerer det ikke helt perfekt. I bankIDs tilfelle må nok bankID ta på seg mer skyld enn OpenJDK, dog. Har lagt inn (som jeg alltid gjør..) Sun Java for å få nettbanken opp og gå. Heldigvis får man 64-bit browserplugin også fra Sun nå..

BankID er ikke det eneste ankepunktet for OpenJDK: Hadde et virkelig problem tidligere

Sun Java fungerer dog utmerket.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Fedora 11 bruker her. Brukt Fedora fast på laptopen i et og et halvt år nå. Holder meg til 32-bit.

Fungerer stort sett greit, det som irriterer meg mest er uten tvil at batterilevetiden er merkbart dårligere enn i windows.

BankID er ikke det eneste ankepunktet for OpenJDK: Hadde et virkelig problem tidligere

Sun Java fungerer dog utmerket.

Ang. batterilevetid: Så rart, jeg har stort sett opplevd den motsatte. Har du mye "bling-bling" påskrudd?

Lenke til kommentar

Er du heldig med hardware, kan batteritiden være god, men generelt sett har linux mye å gå på når det gjelder power saving.

Mistet ca. 30min - 1 time på MacBooken i Fedora 10 i forhold til OSX. I F11 mister jeg enda mer pga. et par bugs, går bl.a ikke an å redusere lysstyrken på skjermen - håper den blir fikset snart..

Lenke til kommentar
Ang. batterilevetid: Så rart, jeg har stort sett opplevd den motsatte. Har du mye "bling-bling" påskrudd?

Min erfaring på batteri er at batteriet varer lengre under Linux. Står nå ligt mellom Linux og Windows her, og jeg mangler fortsatt MYE kontroll over handwaren(CPU scaling, viftestyring, etc). Når jeg får inn det, er jeg stygt redd at batteritiden kommer til å overgå windows langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke noe bling-bling her i gården. Nå er batteriet på laptopen min forferdelig i utgangspunktet, så er vant med å ta med strømadapter fremfor å bruke batteriet, men likevel.

Batterilevetiden uten bruk er:

Fedora: ca 55min

XP: 1t 10min

Ved bruk kan du dele på 2.

Altså det er jo så dårlig at jeg er frista til å kjøpe et nytt batteri til en to år gammel laptop.

Forresten, er det flere enn meg som har problemer med dvale og ventemodus.

Etter ventemodus virker ikke touchpaden

Når jeg slår på PCen etter dvalemodus starter den og bare står i tekstmodus og kommer ikke noe vei. Eventuelt så starter den bare maskinen på nytt, men da er jo poenget med dvalemodus borte.

Lenke til kommentar

Dette er ett stort problem, regner med at de tunge kolossene innen Linux stort sett driver med servere og arbeidsstasjoner og ikke ser behovet for og bruke penger på det.

Vet ikke om dette er fryktelig komplisert og eventuell det er dårlige drivere som gjør dette til en plage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...