Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Rask internett, men tregt lokalt nettverk

Anbefalte innlegg

Noen som har gode ideer. Har en pc med windows 7. Det meste fungerer utmerket, bortsett fra hastigheten på det lokale nettverket. Kjører kablet gigabit nettverk, med en server og 3 klienter. De andre maskinene kjører xp pro. Da jeg hadde xp installert var hastigheten ok, men med Vista og nå Windows 7 er hastigheten mye dårligere. Hva kan være årsaken? Må jeg virkelig nedgradere til xp igjen for å få tilbake hastigheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken hastighet har du?

Kan være feile drivere til netkortet...

Alle drivere er oppdaterte. Det som er litt merkelig er at hastigheten faktisk ligger på 94 Mbit. Nettverket er på 100, så det er ok. Det er samme hastighet om jeg kjører xp eller windows 7, så det er neppe her flaskehalsen ligger. Det som oppleves tregt, er når jeg prøver å kjøre regnskapsprogrammet fra klientmaskinen. Det tar laaang tid å åpne programmet, og enda lengre tid å bruke det. Regnskapsprogrammet er Uni Micro, og kjører via sql serverprogr. på servermaskinen.

Endret av oddflo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Høres ut som at klientprogrammet ditt prøver å kontakt default gateway når det skal kommunisere med serveren. Default gateway blit jo antakelig ut mot internett, og der er jo ikke din server.

Kan du prøve å høyreklikke og kjøre programmet som administrator og se hva som skjer? Det er ikke nok å være administrator, du må kjøre programmet som administrator også...

Lenke til kommentar
Høres ut som at klientprogrammet ditt prøver å kontakt default gateway når det skal kommunisere med serveren. Default gateway blit jo antakelig ut mot internett, og der er jo ikke din server.

Kan du prøve å høyreklikke og kjøre programmet som administrator og se hva som skjer? Det er ikke nok å være administrator, du må kjøre programmet som administrator også...

Hei igjen. Kjørte programmet som administrator, men uten noen endringer i hastigheten. Har også skrudd av QoS-Pakkeplanlegger. Går like tregt. Andre forslag?

Endret av oddflo
Lenke til kommentar
Hvilken hastighet har du på nettverkskortene i de trege PCene?

Det er kun på klienten med windows 7 det går tregt. Server og øvrige klienter kjører xp pro, og har normal hastighet. Både server og klienter har gigabit nettverkskort med auto valg for hastighet. Kabel mellom server og switch klarer forøvrig kun 100mb, så derfor blir ikke hastigheten mer for klientene heller. Skal få ordnet med ny kabel slik at jeg får gigabit hastighet til server også, men likevel kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal gå tregere med windows 7/Vista enn med xp.

Lenke til kommentar
Hvilken hastighet har du på nettverkskortene i de trege PCene?

Det er kun på klienten med windows 7 det går tregt. Server og øvrige klienter kjører xp pro, og har normal hastighet. Både server og klienter har gigabit nettverkskort med auto valg for hastighet. Kabel mellom server og switch klarer forøvrig kun 100mb, så derfor blir ikke hastigheten mer for klientene heller. Skal få ordnet med ny kabel slik at jeg får gigabit hastighet til server også, men likevel kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal gå tregere med windows 7/Vista enn med xp.

Fant løsningen. I Visa og Windows 7 blir tydeligvis ikke protokollene TCP/IP og named pipes aktivert ved installasjon. Måtte kjøre cliconfg fra kjørmenyen og aktivere disse. Nå er hastigheten på topp, faktisk raskere enn i XP. Disse protokollene formidler dataflyten mot SQL server. Forøvrig mange takk for svar og ideer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...