Gå til innhold

Digital Photo Professional - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

- Vil en maks styrke på støyfjerning ta bort detaljer i bildet? Har dere noen erfaringer rundt hvor sterk man kan innstille den støyreduksjonen på?

- Vil en oppskarping av bildene gjøre noe av det samme som støyfjerning? Bør man gjøre begge deler?

Kan en for sterk oppskarping fjerne detaljer eller skade bildet?

Når man går inn på "Tools", har man 3 faner. Den ene RAW, den andre RGB og den tredje N/R. Hvorfor er det oppskarpingsmuligheter både på raw-fana og på rgb-fana? Skal man da stille på begge eller holder det å stille på skarpheten på raw? Hva er forskjellen på dem?

På rgb-fana har man muligheten å stille på rgb samlet eller enkeltvis. Hva bør man gjøre her? Bør man stille inn høylys og skygge her også?

Noen av bildene skal jeg gjøre noe videre med i et annet bildebehandlingsprogram. Er det tilstrekkelig og bra å lagre i 8-bit tif? 16-bit tar så forbaska stor plass... Er det eventuelt andre filformater dere foreslår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppskarping av RAW? Jeg pleier ikke foreta særlig oppskarping under raw-konvertering - venter med dette til jeg er "ferdig" med bildet og har resizet det til riktig størrelse. Litt default grunnskarping pleier jeg ha på, da.

Støyfjerning vil ta bort detaljer i bildet. Alltid. Hvor sterk støyfjerning? Kommer an på hvor støyete bildet er - prøv deg fram. Er det stygg suppe på max ISO? Skru opp. Er det pent bilde tatt i godt lys? Ingen støyfjerning.

Støyfjerning gjør bildet bløtere og mer soft. Oppskarping gjør bildet skarpere og mindre soft. Litt - motsatt effekt, egentlig. Prøv!

Forskjellen på Luminance N/R og Chrominance N/R er at den ene fjerner lysstøy (støy som er mørke og lyse pixler), mens den andre fjerner fargestøy (støy som er røde, grønne og blå pixler om hverandre).

Tror du vil tjene stort på å lese litt mer om emnet, for eksempel i tutorials på akam og andre steder. En fotobok er en god start for å få litt mer kunnskap om hva de forskjellige tingene er og hva de kan brukes til.

Men - prøv deg frem! Start med de enkleste funksjonene og eksperimenter derfra.

Edit: Og forresten, dette burde vel vært lagt under Billedredigering og programvare?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...