coth Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) jeg har nettopp lagd med sånn blogg, også prøvd meg litt på css, men er ganske ny. Så det jeg lurer på, hvordan får jeg bort den rosa firkanten i bunnen? Og hvordan får jeg overskriften på hvert innlegg *boled? Og hvordan kan jeg feks få sånn firkant rundt hvert bilde jeg legger ut på bloggen? adressen: www.coth.blogg.no og her er css-en body { background-color:#FFFFFF; font-family:Arial,Helvetica,sans-serif; } h1, h2, h3, h4, h5 { font-family:Arial,Helvetica,sans-serif; } a { color:#000000; font-weight:bold; } a:hover { color:#000000; } #doc2 { background-color:#FFFFFF; border-color:#FFFFFF; border-style:none solid solid; border-width:1px; margin-top: 10px; padding-top: 20px; } #header { background-color: #FFFFFF; background-image: url('http://coth.blogg.no/images/css/aef6df42c74b33207c70b9935c310208.jpg'); height: 710px; border:3px solid #000000; background-repeat: repeat; } #header, #header h1, #header h1 a { color:#000000; font-weight:bold; } #header h1 { font-size:5.0em; letter-spacing:-0,50em; } #main .entry:first-child { background-color:#FFFFFF; background-image: #FFFFFF; background-position: left bottom; background-repeat:repeat-x; border:3px solid #000000; padding:10px; margin-right: 10px; } #main .entry:first-child h2, #main .entry:first-child h2 a { color:#000000; } #side { border-left:1px dotted #FFFFFF; } #side h3, #side h3 a { color:#0000FF; font-size:22px; font-weight:bold; letter-spacing:-1px; } #side ul { margin-bottom: 20px; } #side li { border-color:#FFFFFF; border-style:none none dotted; border-width:1px; font-size:11px; list-style-type:none; margin:0px; padding:5px 0px; } #side li a { color:#666; display:inline; font-weight:normal; margin:0px; text-decoration:none; } #side li a:hover { color:#000000; } #comments .owner { border-top: 2px solid #000000; border-bottom: 2px solid #000000; background: #000000; } .entry a img { border: 1px solid #000000; } Endret 19. juni 2009 av coth Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Hei, Jeg brukte extensionen til Firefox som heter Firebug for å se på CSS-innholdet og fant dette: #main .entry:first-child { background-color:#FFFFFF; * background-image:url(http://design.blogg.no/candy/media/1stpost.gif); * background-position:left bottom; * background-repeat:repeat-x; border:3px solid #000000; margin-right:10px; padding:10px; } Det er de merkede linjene som er problemet. 1stpost.gif er et bildet som er 1px*304px og er rosa. Den er satt til å være et bakgrunnsbilde i bunnen av #main.entry. Jeg ser i posten din at du har skrevet #main .entry:first-child { background-color:#FFFFFF; * background-image: #FFFFFF; * background-position: left bottom; * background-repeat:repeat-x; border:3px solid #000000; padding:10px; margin-right: 10px; } To ting: 1. Det merkede fra din CSS-kode kan du bare fjerne. Den øverste av de merkede linjene tror jeg er feil, og da trenger man ikke de under. Dessuten (hvis den mot formodning er riktig) er den unødvendig pga. linjen over. 2. Det ser ut for at det er flere separate CSS-filer involvert, slik at det du har valgt (jeg antar at du har skrevet eller tilpasset den CSS-koden du oppga i posten og ingenting annet) blir redefinert senere. Den biten med det rosa bakgrunnsbildet er i denne filen. Jeg tror du kan legge til "font-weight: bold;" under h1,h2... for å få de bold, men jeg synes de var fine slik de er. For å få kanter rundt bildene kan du bruke: img { border-width: 2px; border-style: solid; border-color: black; } f.eks. Du kan og skrive alt mer kompakt: "img { border: 2px solid black;}". Se her for en fin guide, og bla ned til bunnen for en oversikt over alternativene. Endret 20. juni 2009 av øsse87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå