Gå til innhold

Microsoft utvider nedgraderingsmulighet

Anbefalte innlegg

Du sier ikke microsoft er grådige, du sier de er dumme som ikke tar betalt i større grad for å la folk fortsette å bruke XP.

Feil! Jeg sier at jeg kjøper det jeg vil ha. Om WinXP er det beste som er; javel, da fortsetter folk å kjøpe det. Om jeg vil ha OSX isteden, så kjøper jeg det. jeg kjøper IKKE et produkt fordi jeg liksom skal ta ansvar for utvikling. lag et bedre produkt som er verdt pengene, og jeg kjøper det.

epp, drit i å lag et helt nytt system, bare begynn med minimale forskjeller fra oppgraderingspakke til oppgraderingspakke med features som "raskere tømming av papirkurv" og "sikker åpning av dvd-rom", og ta betalt for de, slik de "snille" menneskene gjør. I tillegg til en basiskostnad på 3-4000 kroner for privilegiet i å ha windows for dummies på maskinen, selvfølgelig.

Jeg vet ikke helt om du er ironisk eller hva her? Jeg kan bare gjenta det jeg sa tidligere: Jeg kjøper det jeg vil ha, og som er verdt pengene. Windows Vista til 3000 kr som er tregere og ikke bringer noen vesentlige fordeler med seg stiller IKKE i den klassen. Lag et bedre produkt, og hvis dere ikke greier det; javel, det finnes konkurrenter.

Forøvrig er jeg interessert i å vite hva du legger i ordet "markedsøkonomi" og hvordan du mener det sal fungere, hvis det er slik at jeg tar så veldig feil i det jeg sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At så mange produsenter velger å droppe oppgraderingene og holder seg til et OS som nærmer seg ti år gammelt sier meg at vi ser begynnelsen på slutten for OS som vi kjenner dem. Utviklingen fører oss inn i en "overskyet" fremtid, der alle applikasjoner er nettbaserte. SaaS kommer til å vokse enormt de neste årene fordi det sparer bedriftene store utgifter, og det blir mye enklere å skifte ut hardware fordi programvaren ikke lenger er hardware-avhengig. Jeg liker det ikke. Jeg tror dog at finanskrisen kommer til å fremskynde denne prosessen de neste par åra, og at man etterhvert kjører alt i en sky.

I fremtiden tipper jeg at vi får maskiner levert med et lite linuxbasert instant-on-OS som kjører en nettleser. i nettleseren finner du skrivebordet ditt og alle applikasjoner. Urk.

Lenke til kommentar

er stortsett bare de mindre selskapene med nisjeprogramvare som ikke støtter over xp, vil anta at siden de er såpass små blir kostnadene med utvikle både nye funksjoner/versioner samt en ny utgave på ny plattform bare for store så de må velge et av de.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor så mange er bekymret over at bedrifter velger å fortsette på WinXP.

Dette dreier seg ikke om slutten for operativsystemer slik vi kjenner det! Det handler om at MS ikke lager\klarer å lage det folk vil ha. Når det gjelder Linux og OSX er det jo slik at folk oppgraderer og følger utviklinga fordi de tilbyr noe nytt som folk vil ha, uten masse problemer på kjøpet.

Det virker som at en noen ikke skjønner konseptet med markedsøkonomi; En bedrift har ikke livets rett hvis den ikke produserer varer folk vil kjøpe. Å lempe dette ansvaret over på forbrukerne er jo høl i huet.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

@Tore: "Vi" har samme problemet, men jeg har løst det. Vi har måttet bruke Windows XP og av og til faktisk helt ned til 98 (i følge andre teknikere) mot enkelte telefonsentraler og andre rare enheter vi kommer i møte. De aller fleste blir koblet til via RS-232, men i noen unntak så er ikke kabelen en gang standard.

Jeg fikk ny jobb-laptop med Vista og uten RS-232. Prøvde meg med et Belkin USB-2-Serial adapter og senere en annen RS-232 dings, som er navnløs. Belkin fungerte dårlig i alt annet enn XP, men der virket den mot det meste. Har et DOS-program mot en Panasonic hussentral bl.a. Det virker i XP med USB-adapteret, men ikke i Vista. Det fungerer derimot i Windows 7! Og det fungerer helt strålende med det navnløse adapteret også.

Nå kjører jeg Windows 7 RC1 på min HP EliteBook 6930p og har _ingen_ problemer mot hva det skulle være av DOS-programmer og sære telefonsentraler - men jeg har fortsatt ikke vært innom alle de gamle sliterne fra 80-90-tallet. Så langt er det navnløse adapteret også flere hakk bedre enn Belkin-adapteret.

Om jeg leser ut MaskinvareID fra jobb-laptopen, så får jeg vite at den heter: FTDIBUS\COMPORT&VID_0403&PID_6001

Så for meg er det ikke lenger nødvendig med XP og fysisk COM-port. Jeg er i mål for Windows 7 ;-)

Lenke til kommentar

At Microsoft oppfører seg slik de gjør, viser bare hvor langt unna brukerene de faktisk har kommet. At verden må gå fremover er det neppe noen her inne som er uenig i, men måten du gjør det på og rettningen du tar er helt avgjørende for hvorvidt en lykkes eller ikke.

Og når det er sagt så er jeg helt enig med hardrock_ram, kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar
Vista fungerer også heller dårlig mot Samba server. Vi har bare Linux servere i bedriften, og det og gå over til windows servere vil kreve veldig mye både i opplæring av personale og lisenser. Vi bruker også en del programvare som vi er pålagt av våre oppdragsgivere å bruke som heller ikke fungerer i vista. Vi har til og med en kjekk liten webapp som krever ie6, sukk.

Vista? -Tror heller du mener Win7...? -Etter min (lille) erfaring fungerer Vista rimelig greit med Samba. (vi har en 5-10 000 Vistamaskiner som bruker tjenester på en sambaserver) Eneste er at Vista etter hver restart har en tendens til å glemme brukernavnet og passordet for å logge på serveren... Win7 derimot funker ikke med annet enn aller siste utgave av Samba. Der fungerer den derimot tilsynelatende greit.

Spørsmål til dere som har Dell, HP, Lenovo maskiner (spesielt Dell) bundlet med Windows Vista - har noen av dere fått godkjent en nedgradering til Windows XP?

Isåfall, hvordan gikk dere frem og var det privat/bedriftskjøp?

Jeg har kjøpt noen Acer og Lenovomaskiner, bundlet med Vista Business (bedriftskjøp). Acermaskinene hadde Vista preinstallert, men det fulgte med en CD jeg skulle kjøre for å formattere harddisken, før jeg satte inn noen CD(DVD?)er som la inn et fabrikkoppsett med XP. Denne prossessen var enkel å sette i gang (boote fra CDene), og etter den var ferdig var det tut og kjør med XP. Om jeg ville ha muligheten til å senere "oppgradere" til Vista, måtte jeg først ha startet maskinen og satt opp Vista, før jeg kunne lage noen recovery-DVDer. Disse kunne jeg så bruke til å legge inn Vista igjen senere. På Lenovomaskinene var XP ferdiginstallert, men det fulgte med DVDer for "recovery" til et fabrikkoppsett med Vista Business. Jeg prøvde aldri disse, men gikk bare videre med XP. I begge tilfellene var det ingen problemer med å få XP på maskinene, og det krevde minimalt av arbeidstid. Dell og HP maskiner har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Hvordan vil denne nedgraderingen til XP virke? Det blir jo masse mas med å laste ned drivere o.l. Det spørs om alle OEM produsentene vil bruke mye tid på å legge ved/gjøre XP drivere tilgjengelig på nett. Jeg har prøvd å få to vista maskiner (HP) fra vista til HP uten å kommet i mål. Dette etter MYE googling.

Jeg tror heller ikke at bedriftsmarkede vil være så redd for å gå over til Win7. Det er faktisk et veldig bra OS, ikke i nærheten av vista! Og jeg mener det at "alle" velger å behold XP pga støtte holder igjen utviklingen, dette gjelder både brukere og utviklere. Hadde enten brukere eller utviklere valgt Win7, hadde andre parten følgt etter. Jeg synes det er dårlig av utviklere å ikke f.eks ved neste versjon legge inn støtte for neste OS. Da vil flere av kundene kunne oppgradere, og etter kort tid vil de slippe å ha støtte for to OS, det koster jo faktisk...

Lenke til kommentar

@bIsk0p: Leste du innlegget mitt? -Produsenten av maskinen legger ikke ved en ren XP-cd, men CDer eller DVDer som inneholder et fabrikkoppsett av XP tilpasset maskinen. Dette vil si at DVDene inneholder en spesialversjon av XP som maskinprodusenten har tilpasset og der han har lagt inn drivere for den spesifikke maskinmodellen, i tillegg til ekstra programvare. Du trenger ikke laste ned noe som helst, alt ligger klart og ferdig. Legg derimot merke til at du ikke kan bruke nedgraderingen til en spesifikk maskinmodell fra en produsent på en annen... Problemer får du også når du prøver å "nedgradere" med en ren XP-cd du har fått annetstedsfra.

Som Systemansvarlig med ansvar for innkjøp vil jeg kjøpe alle nye maskiner med XP også etter Win7 har blitt sluppet, så lenge minst ett av systemene våre ikke funker med Win7, og så lenge brukeren som skal ha maskinen bruker dette systemet. Husk at ett eneste av disse systemene kan koste titusener av kroner å oppgradere, så det er totalt uaktuelt å oppgradere før det er tvingende nødvendig. Dersom omfattende testing viser at alt funker, vil jeg bruke Win7, men ikke før. Så langt, med 7beta og RC, virker det derimot ganske lovende. Dersom vi får oppgradert alle serverene til nyeste Samba, og Citrix funker med Win7, er vi så og si i mål.

Lenke til kommentar

Joda, jeg leste innlegget. Men som jeg sa, det spørs om OEM-produsentene vil bruke så mye tid på å lage disse CD/DVD for XP på en Win7 maskin. Dette vil jo innebære produksjons og support kostnader. Jeg vet ikke om MS krever at OEM-produsentene lager disse, men spørs om det er tilfellet.

Det at bedrifter ikke ønsker å oppgradere før programmene de bruker støtter nytt OS, forstår jeg jo. Men jeg synes bedrifter i større grad burde "presse" program leverandøren til å lage programmet med støtte.

Uten om program støtten ser jeg ingen grunn til å ikke gå over til Win7. (ser bort fra kostnaden i selve oppgraderingen..)

Lenke til kommentar

Vil da referere til dette dokumentet samt dette som gir en del svar. I hovedsak, etter lisensavtalen fra Microsoft til OEM leverandøren (produsenten av maskinen) er nedgradering en rettighet for sluttbrukeren, (kun når det gjelder Vista og Win7 Business, Enterprise og Ultimate. Home-versjonene har ikke denne muligheten) men jeg kan ikke se (nå har ikke jeg finlest lisensavtalen) at produsenten er forpliktet til å levere drivere og software til tidligere versjoner av Windows. Men på den annen side, om en produsent adverterer en maskin med at den har downgrademuligheter, er det rimelig selvskudd å da ikke samtidig i det minste levere drivere til dette OSet... ;)

Når det gjelder programmer, kan utviklingen av en oppgradert versjon ta månedsvis, i sjeldne tilfeller mer enn ett år, om det i det hele tatt er mulig (programmet kan være avhengig av spesiell maskinvare som det ikke eksisterer støtte for i Win7. Leverandøren kan også ha gått konkurs, og da vil det naturlig nok aldri komme noen ny versjon. I slike tilfeller hender det også at det ikke finnes alternative programmer som kan lese de gamle dataene). Nå er det ikke så lenge siden 7RC kom, og om programmet såvidt virker med det, er det likevel ingen garanti for at det virker på den ferdige versjonen. Uansett kan det være (hypotetisk sett) leverandøren ikke nødvendigvis har mulighet til å levere den oppgraderte versjonen før Win7 har vært i salg en god stund, siden de tross alt må ha noen ferdige versjoner av Win7 å utvikle på og teste mot.

Man kan ikke bare se bort fra kostnaden i å oppgradere. ;) Å oppgradere gamle maskiner er lite aktuelt for de fleste bedrifter, siden kostnaden blir altfor stor. Jeg jobber i fylkeskommunen, og bare en enkelt videregående skole kan ha flere hundre maskiner. Oppgradering fra WinXP til Win7 kan kanskje komme ned i så lite som 500 kroner pr. maskin, men totalsummen vil da likevel komme opp i hundretusener av kroner... Spørsmålet er om nye maskiner vi kjøper inn skal ha Win7 eller XP. Om vi kjøper maskiner med nedgraderingsmuligheter har vi alltids muligheten til å oppgradere disse til Win7 senere, og siden det da følger med maskinen til å begynne med, er kostnaden kun arbeidet det tar å legge inn systemet på nytt. Jeg er i prinsippet enig med deg i at det er liten grunn til ikke å gå over til Win7, men man må også ta hensyn til at svært mange av brukerene vil ha store problemer med å skifte fra XP til 7. (Og dette er ingen løs påstand, jeg kjenner brukerene mine. ;) ) Kurs og opplæring koster også mye penger, og det å bare si "klar deg selv" til brukere som knapt kan starte Internet Explorer uten hjelp holder ikke...

Lenke til kommentar

Jeg vet det er mye om og hvis når det gjelder spørsmålet rundt hvorfor programmer ikke støtter nytt OS o.l. Og jeg mener ikke at alle skal ha win7 støtte dagen win7 faktisk blir lansert. Men jeg synes det er mange som ligger litt i bakkant når det gjelder støtte. Det er jo fremdeles programmer som krever XP, nå kan jeg være enig i at Vista kan få delskyld for dette da det ikke var et OS som var verd penga. Men fremdeles, skuffende og beklagelig for utviklingen.

Og grunnen til at jeg sier se bort i fra pengene, er at det er jo selvfølgelig et issue. Men i denne diskusjonen, synes jeg ikke det var så viktig. Og jeg mente ikke at det å oppgradere alle servere og clienter på dagen, men gjerne gå i retting av oppgradering. Kanskje ved, som nevnt over, kjøpe maskiner med XP nedgradert fra Win7 og oppgradere senere. Det å bytte ut 2 år gamle maskiner er det ingen som gjøre pga nytt OS. Men de som kanskje begynner å bli 5-7 år, er modne for oppgradering og da burde Win7 være et mål..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...