Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Klage på muntlig karakter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var på tirsdag oppe i Biologi 1 i VG2, i muntlig eksamen.

Et par ting skjedde, blant annet at min faglærer ikke var eksaminator, iom. at faren hennes døde dagen etter trekket - og hun dro til Nederland for å ta vare på familien sin etc.

I tillegg, under selve eksamen, som skulle vare i 40 minutter, var jeg inne i 55 minutter totalt, altså 15 minutter lengre enn det jeg egentlig skulle.

Jeg er i tillegg misfornøyd med karakteren, jeg fortjente den nok, men det var på slutten, på "overtid", at jeg rotet mest og falt en del i karakter.

Jeg lurer derfor på, har jeg et godt grunnlag for å klage? Og, hva er klagefristen? Jeg har ikke fått noe informasjon om klagefrist etc tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei sann!

Var nettopp oppe i muntlig fysikk jeg. Tror vi fikk vite at klagefristen var MAKS 10 dager. MEN EKKER SIKKER! Klag så fort som mulig!

Tror det var sånn at man ikke kan klage på selve karakteren, men derimot hvordan avgjørelsen ble tatt. Dette gjelder bare for muntlig eksamen. Noen som kan bekrefte eller avbekrefte dette?

Men jeg er enig at det var dårlig gjort at du ble holdt 15 minutter ekstra. Du burde blitt stoppet da tiden var inne. Jeg skulle opp i 45 minutt, men da det var gått 48 eller no, så stoppa vi.

Denne utførelsen ville jeg klaget på tror jeg

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ja, det er sånn jeg har forstått det, så jeg lurer derfor på om dette er grunnlag nok til å klage på gjennomføringen av eksaminasjonen.

Regner med at sensor kan utvide et par minutter dersom han er usikker på karakteren, men jeg syns 15 minutter er drøyt - og iom. at jeg er veldig misfornøyd, hadde det vært veldig kjekt å få karakteren annullert.

Lenke til kommentar
Ved muntlig eksamen kan det bare klages over formelle feil av mulig betydning for resultatet. Ved klage innhenter skolens rektor uttalelse fra sensor og eksaminator og sender disse uttalelsene og klagen sammen med sin egen uttalelse til fylkestinget eller den fylkestinget bemyndiger som

klageinstans. Kopi av uttalelsene sendes klageren. Dersom klager gis medhold i klage over muntlig eksamen, kan klageren gå opp til eksamen på nytt.

Altså kan ikke karakteren ikke endres. Om de mener det har blitt gjort formelle feil kan du derimot ta den på nytt.

Informasjonen er hentet fra det som står inne på vårt skolesystem.

Lenke til kommentar

Slik som andre har nevnt før meg er muntligeksamen vanskelig å klage på, man kan kun klage på utførelsen av eksamen, og ikke selve vurderingen, og så vidt jeg har forstått; hvis du vinner fram med klagen din kan du få tilbud om ny eksamen (Er veldig usikker, dette bør sjekkes...).

Hva var grunnen til at du var inne 55 minutter? Det hender eksamen kan være litt på overtid, men som du sa 15 minutter var ganske mye. Men hvorfor ble det slik? Var det avbrytelser eller var foredraget ditt lengre enn det skulle? Var forholdene grunenn til at resultatet ble som det ble?

Jeg tror det er ganske vanskelig å få gjennomslag på slike klager, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Det var ingen spesiell grunn til at jeg var inne i 55 minutter, jeg hadde foredraget mitt, fikk spørsmål i rett over 5 minutter fra det kompetansemålet, og så startet vi med spørsmål og praktisk forsøk fra de to siste kompetansemålene.

Ingen avbrytelser, foredraget var 35 sekunder for langt, ellers gikk alt normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...