Gå til innhold

Støy - XP2500 boxed, hvor mange desibel?

Anbefalte innlegg

hei,

jeg lurer på å bygge meg en ny pc, men jeg vil helst unngå å ha en flymotor av en cpu-vifte, pga at PC'n kommer til å bli stående i Stua.

På en annen side har jeg aldri satt sammen en hel pc, og må vurdere Boxed prossessor siden jeg ikke er helt sikker på om jeg tar sjansen på å sette vifta på CPU'en selv.

Det avgjørende her vil da være om en boxed CPU vil være til å leve med i stua, eller om jeg bør ta sjansen og kjøpe en kjøler som har et lavere støynivå, men montere selv?

Dvs hvor mange Desibel blir det fra en boxed XP2500?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten du kjøper boxed CPU eller ikke, må du montere kjøleren selv. Den

festes nemlig i CPU-sokkelen, evt. i hovedkortet. Hvis du vil ha helt

idiotsikker montering, kjøper du en Alpha PAL 8045 m/ Enermax vifte

fra 3dfxcool.no; denne festes i de fire skruehullene i hovedkortet, og holdes

mot CPU'en av fjærer. Ellers er en MIST Silent Twin fra microplex.no et

bra valg, den er meget stille, og festes i alle festeørene på CPU-sokkelen.

Lenke til kommentar

festes nemlig i CPU-sokkelen, evt. i hovedkortet.

ok, takk, det visste jeg ikke, da får jeg vel finne en som er enkel å montere ja.

Noen som vet om flere gode og støysvake vifter, som er enkle å montere?

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar

festes nemlig i CPU-sokkelen, evt. i hovedkortet.

ok, takk, det visste jeg ikke, da får jeg vel finne en som er enkel å montere ja.

Noen som vet om flere gode og søysvake vifter, som er enkle å montere?

Silent Twin er bra den.. men ikke vær altfør bekymret for å ødelegge CPU, hae selv ALRDI ødelagt en CPU... Eneste du må gjøre er å ta det steg for steg, du kan (nesten) aldri være for forsiktig

PS! Husk god kjølepasta!

Lenke til kommentar
...som er enkle å montere?

De fleste "standard" viftene er forholdsvis enkle å montere, enten de har 1 eller 3 festehull.

Du må bare være litt tålmodig og litt forsiktig. Monter cpu og kjøler FØR du putter hovedkort i kabinettet, hvis det lar seg gjøre. Enklere da.

Hekt festene (der hvor det ikke er spor for skrutrekker) på den ene sida av kjøleren på socketen. Sjekk så at kjøleren KUN hviler på de 4 "putene" på CPU (du nevnte XP2500). Bruk så en skrutrekker som passer akkurat i sporet (fordel) og trykk rett ned til den er så langt nede at du bare kan vippe den inn under festet.

Lenke til kommentar

jeg vil ikke anbefale shim.

Kjøpte shim fra microplex en gang, men den var både litt for tjukk (!), og ikke helt flat (dvs bøyd). Heldigvis merka jeg med en gang at jeg hadde høy temperatur, for jeg boota inn i BIOS med en gang.

Når jeg sjekka etterpå kunne jeg se på kjølepastaen at den hadde kun vært i kontakt med kjøleren i ene hjørnet (under 1/4 av arealet)

Jeg prøvde å rette den ut, men det gikk ikke, og når jeg sjekka med skyvelære var den ørlitegrann for tjukk.

Den dag i dag er den limt fast på kabinettet til skrekk og advarsel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...