Scroogey Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Har nettopp mottatt Sigma 105mm F2.8 Macro som har filterdiameteren 58mm. Syns jeg burde ha et filter, og har sett på filteret CANON UV-58MM/ Filter f EOS , som koster 299,- hos Fotoknudsen. Spørsmålet mitt er; er et filter til denne prisen godt nok? Filterets funksjon skal bare være å beskytte frontlinsa. Alterntivet er HOYA HMC UV 58 mm, som koster 329,-. Er det vært de 30 kronene? Endret 19. juni 2009 av CS93 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Har nettopp mottatt Sigma 105mm F2.8 Macro som har filterdiameteren 58mm. Syns jeg burde ha et filter, og har sett på filteret CANON UV-58MM/ Filter f EOS , som koster 299 hos Fotoknudsen. Spørsmålet mitt er; er et filter til denne prisen godt nok? Filterets funksjon skal bare være å beskytte frontlinsa. UV filter har vært diskutert et par gangertidligere Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Knapt noe vits i å beskytte 105-en med et filter, frontelementet befinner seg jo to-tre centimeter innenfor fronten. Dessuten mister man fordelen med den "innebygde" solblenderen når man legger et element helt ytterst. Spar pengene til noe annet, det er min mening. Om du likevel tror UV-filteret vil hjelpe deg, så blir Hoya HMC regnet som ganske gode. Ville nok spandert noen kroner ekstra på det når man først er i gang. Endret 19. juni 2009 av Aiki Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Siden SubSmurf trekker frem de koselige UV-filter-slagene fra i fjor, så vil jeg også nevne at Tom og jeg har lekt litt Mythbusters her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1112979 Vi satser på å gjøre noen ytterligere tester i juli (eller hva, Tom?). Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Tror nok det blir til at jeg kjøper HOYA'en. Er redd for skader på linsa. Det er bedre å ripe opp et filter til 329,- enn et frontlinsa på et objektiv for nesten 4300. Endret 19. juni 2009 av CS93 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Sikkert nevnt 100 ganger før, men gjør det for ordensskyld igjen. Glasset i moderne objektiv tåler ganske mye mer enn du tror. UV-filter knuser bare man ser hardt på dem, så beskyttelsesteorien er sterkt overdrevet. Dessuten ødelegger UV(les: beskyttelses)filter den optiske kvaliteten ganske brutalt. Bruk solblender som beskyttelse (det virker), glem filter for beskyttelse (bruk filter for å oppnå noe optisk - det de er ment til). Ta bilder, spar pengene til noe mer fornuftig Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Ti dere som prøver å få i gang nok en diskusjon om fiter v.s ikke filter : spar oss Trådstarter spurte ikke om han skulle bruke filter eller ikke , men mer om et dyrere filter ville være å foretrekke. Jeg mener at det har noe å si , legg litt mer penger i et kvalitetsfilter om du ønsker å beskytte objektivet uten å forringe bildekvaliteten. Tips: Bruk solblender i tillegg Litt lesestoff: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...-UV-Filter.aspx Endret 20. juni 2009 av helge.bringeland Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Litt lesestoff: Test av UV-filtre Regner med at Hoya-filteret du har tenkt til å kjøpe tilsvarer det som i testen kalles Hoya HMC UV-0. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Trådstarter spurte ikke om han skulle bruke filter eller ikke , men mer om et dyrere filter ville være å foretrekke. Trådstarter spurte ikke om et dyrere filter ville være å foretrekke, men om et filter til nesten samme pris! Når det er 30 kroner i forskjell spiller det vel ingen rolle hvilket han kjøper. Hadde det vært 1 dollar på ebay eller 1500 kr på Interfoto hadde det vel vært klart hvilket som var best. Men jeg holder med de som sier at UV-filterbrukere er litt... treige i skallen. (Ikke de som bruker kameraet sitt i sprutende gjørmedusjer, da). Endret 20. juni 2009 av Det Skumle Fjellet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå