Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei

Drev før ein del med pc. Har i det siste årene vert andre ting som har opptatt meg meir, men har lyst til å begynne litt igjen nå i det små. Syns dette med overklokking er veldi spennende og har lyst til å bygge meg ein pc med "klokkevenlige" deler og prøve meg litt, men virker litt som klokking ikkje er så stort lenger? Er det rett og slett blitt for vansklig?

Noen tips, råd som kan hjelpe meg å komme i gang?

Har ikkje tenkt å bruke så mye penger på dette i førsteomgang, men er det realistisk med ein 3-5 tusen? Tenker på ein grei stasjonær som eg kan putle litt på med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overklokking er ikke så vanskelig. man må bare passe på å holde seg innenfor grensene. Enkleste måte å overklokke er jo å stille på cpu klokka (hz)

Selv har jeg en AMD athlon x2 64 2.6 GHz prosessor og klokket den lett opp til 3.0 GHz ved kun å tille på cpu klokka men resten på auto.

Kan somregel klokke pcu med 3-4 GHz med stock prosessorvifte.

En tommeltrgel er å gange nåværende frekvens med høyeste tiljengelige multiplikator.

f.eks visst klokkefrekvensen er på 110 og max multiplikator er 15 blir det 110x15=1650 (1.6 GHz) 200x15=3000 (3.0 GHz) Prøv deg fram med å gange til du får ønsket GHz.

Kan jo klokke høyere selvsagt men Bør ha god kjøling og sette opp core volten så det ikke blir ustabilt. Kna klokke ram og men vet ikke om du får så mye mer utbytte av det.

Skjerm klokking er vel det enkleste å klokke på en pc vil jeg tro. Bruker selv rivatuner til det.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Har to eldre datamaskiner stående her som eg kan prøve meg litt på. Kan sette det sammen og prøve meg litt frem. Men det begynner å bli såpass dårlige att det har lite for seg å i det heile tatt å starte det. Tror det står ein atholon xp 3000, eit radeon 9700 og 1gb ram. Tror den prosessoren er ganske klokkevennlig. Det er kjøpt ei ny vifte til den som virker ganske rå. Høres vertfall slik ut=P

Men eg er litt på utikk etter steder å lese meg litt fram(helst norske sider) og finne gode deler som kan klokkes mye.

Lenke til kommentar

Hei,

Det er litt vanskelig, om du skal tyne ut MAKSIMALT.

Det er ikke veldig vanskelg, men jeg skal ikke si at det ikke er litt vanskelig. Du skjønner, det du må gjøre, er å først finne ut ca. hvor mye du tror du kan klokke cpu.

La oss si du har en E8400 CPU.

Så kjøper du en grom vifte og kjøler, t.d. noctua.

Kjøp også veldig god kjølepasta, samt pass på at kabinettet har god luftgjennomstrømning.

Videre, er det viktig at du har høy kvalitet på strømforsyning (gjerne 700w++, om du skal ha godt skjermkort også).

Når dette er gjort, må du finne deg et HK som kan klokkes mye.

Det jeg da pleier å gjøre, er å se ca. hvor mye du vil bruke på HK.

Vil du bruke ca 1000kr, så prøv å få tak i et kort av en anerkjent fabrikant (t.d. Asus), så ser du hvilket kort som gir deg mest for pengene (tror du da) og sammenligner så dette med øvrige kort m. samme chipsett, i samme prisklasse. (her må du da lese reviews!).

t.d. Asus P5Q Pro eller hva det heter, koster litt over 1000kr og er klokkevennelig.

Vil du litt opp i pris på HK, kan du t.d. da gå for X48, men da bør du også se ca. prisklasse og finne det som yter best innenfor din klasse. Ikke bry deg om nypris og hvem som var testvinner, basert på pris som faktor.. Se på hva de klokker og hva de koster p.d.d.

Når du da har alt dette, CPU, HK, PSU, Kabinett, m.m., bør du også ha god kvalitet minne. Nå kan man få DDR2 PC9xxx til ok priser.

Noen av de går også på lave volts (1.8 vs. 2.2!).

Så sier vi du har kjøpt det også da.

Nå kan du endelig begynne å clocke.

Før du starter, i det hele tatt, bør du vite noe om sikkerhetsmarginer.

E8400 t.d. bør du aldri skru over 1.365 i Volt (VCore).

Minnet ditt, bør du heller ikke overvolte! (sjekk hva det tåler av volt).

Forskjellige chipsett, tåler forskjellig volt!

Jo mer du øker i Volt, jo kortere vil hardwaren vare.

Om du dog., holder deg innenfor marginene, så vil det vare i flere år (da vil pc-en uansett være en vits!).

Jeg fortsetter da på eksempelet med E8400.

Denne har en 9x multiplikator.

Dette betyr at om du vil fra 3Ghz til 3.6, så justerer du da fra 333 til 400Mhz. Nå er det viktig at du følger med på minnehastigheten.

Kjøper du PC8500 ram, så er denne speccet til 1066Mhz.

Kjøper du PC6400 ram, takler denne 800mhz (kan dog. ofte OC til 1066)

PC9600 er speccet til ~~1200mhz.

Når dette er sagt, ja.. Så bør du aldri clocke med vcore på auto.

Om du gjør det, ha du ingen kontroll over vcore og da kan du brenne cpuen din.

Om du vil ha maksimal cpu clock, kan du stille vcore først på 1.36 (som er max intel anbefaler).

Så kan du stille ram volt, m.m., justere ramhastighet så den er innenfor spesifikasjoner. Så prøver du å boote da.. Med et tall du har tatt ut av luften (la oss si du prøvde deg på 4ghz).

4ghz vil jo være 444 Mhz x 9.

Om den booter opp og alt fungerer, så må du stabilitetsteste.

Dette kan du gjøre med orthos (small fft eller hva den heter).

Så kan du kjøre en blend stresstest også.

Er PCen stabil over natten, betyr dette som regel at den er stable.

Dog., du er fremdeles ikke ferdig.

1.36 er jo max vcore som Intel speccer E8400 til.

Nå vil du helst ha ned vcore (ev. ha opp mhz!).

Om du vil prøve deg på 4.5Ghz, er det bare å gå inn i bios og øke litt. Dog ville jeg økt litt og litt (t.d. 100mhz i slengen), så kjøre stabilitetstest.

Om du vil ha den på 4Ghz, så prøver du å senke Vcore, til den ikke er stable lengre, så må du vel øke den ett hakk.

På P35 chipsettet, har jeg ikke måttet justere NB Voltage og slikt, men på Nforce (650i), måtte jeg tweake ALLE voltene.

Det er også div settings som er lure å skru av i Bios.

Mange vil si at C1E bør skrues av, men jeg personlig har klart å clocke til 4050mhz stable med den på!

Du bør forøvrig låse hastighet på pci-e bus (100mhz) og gjøre div andre tweaks. Trikset er som regel også å prøve å google etter noen som har det HK du vurderer å kjøpe, så ser du hvilke settings som fungerte for de, da har du en pekepinn på hva som kanskje vil fungere bra for deg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe godt svar.

Har lest litt rundt det siste dagene nå, og slik eg skjønner det holder amd å dette litt av?

Men har lkevel sett litt på amd, siden det er dette eg har hatt før og det virker som det konkurerer godt på litt lavere pris.

Satt i går kveld å leste litt på AMD athlon II X2 250 og fikk litt sansen for denne ettersom den er billig og skal være klokkevennlig. Det klarer nesten 4ghz med den på dinside.

http://www.dinside.no/815019/athlon-ii-bil...tkjerne-fra-amd

Slik eg ser det kan denne brukes både på am2 og am3. Er litt usikker på hva eg her da bør velge. Am2 er vel bedre testet? mens am3 er vel kjappere og bedre i forhold til senere oppgraderinger.

Kanskje bør eg berre gå for intel?

Lenke til kommentar

Nå har eg lest ein del de siste dagene og funnet ein cpu og eit hovedkort som ser intresangt ut.

Hovudkort:

GIGABYTE GA-MA770T-UD3P

CPU:

Athlon II X2 250

Dette virker som to greie kompontenter til ein grei pris. Noen som har noen erfaringer eller anbefalinger?

Nå Mangler eg bare Skjermkort og ram.

Eg trenger kanskje strømforsyning også ettersom de eg har bare er på 360W og ein på 430W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...