Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har to internett hjemme: en linje fra Canal Digital på 20 Mbit, samt en ADSL fra Telenor på 6 Mbit. 20 Mbit-linja bruker jeg på hjemmekontor, og siden jeg ikke var interessert i at mine to tenåringsgutter skulle "kvele" min jobb-linje med BitTorrent og Onlines-pill (to hovedgeskjeftigelser hos de begge), så installerte jeg en egen linje til de to. De har også kompiser for LAN i helgene.

Spørsmålet er om jeg kunne gjort dette på en annen måte - f.eks ved å fordele 20 Mbit-linja ved hjelp av ruter og QoS til 14 Mbits linje til mitt kontor + 6 Mbit linje til guttene. Eller vi ikke fordelingen gå så lett?

Håper noen har litt peiling på dette.

Piet

EN OPPKLARING: På hjemmekontoret mottar jeg masse bilder og lydfiler til redigering, siden jeg driver et byrå for det. Derfor har jeg prioritert stor linje til meg selv - det er altså ikke for å være jævlig :)

Endret av pietk75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva trenger du 20Mbit til?

Gi guttene 20Mbit og du 6Mbit??

EDIT:

Du har redigert posten din ja :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Enig med at det letteste er å la det være slik, men hvis du ønsker å gjøre det selv er det ikke så vanskelig heller.

For å shape linjen din trenger du ikke nødvendigvis å investere i en dyr router. Jeg har sjøl en Linksys WRT54GS flashet med Tomato firmware http://www.polarcloud.com/tomatofaq som la deg gjøre det du vil. Du kan shape båndbredden ved bruk av MAC adressene på PC-ene, eller kan du dele nettet med en til router til guttene så kan de dele den 6mb kanaldelen mellom dem.

På sida demmes så kan du finne hvilke routere kan du installere Tomato i:

Linksys WRT54G v1-v4, WRT54GS v1-v4, WRT54GL v1.x, WRTSL54GS (no USB support)

Buffalo WHR-G54S, WHR-HP-G54, WZR-G54, WBR2-G54

Asus WL500G Premium (no USB support)

Untested but apparently works without changes: SparkLAN WX-6615GT

Note: Most WRT54G and WRT54GS (not WRT54GL) sold in stores right now are the v5.0+ variety and will not work with Tomato.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...