Gå til innhold

Kommentar: Amerikansk by med merkelige jobbsøkerkrav

Anbefalte innlegg

Er det ikke "det normale"? Flere ting kan være normale samtidig, og om "alle" gjør det, er det da normalt. Mulig du mener "naturlig", men det blir jo selvfølgelig tullete å snakke om det i samfunnet vårt. Jeg ser forøvrig på alt jeg gjør som en del av livet mitt, gjør ikke du?

Det "normale" for oss, nemlig å legge ut informasjon etter en vurdering, vil for våre barn være det "normale" at man legger ut slik informasjon. Om du er interesert finnes det en rekke gode vitenskapelige artikler om denne problematikken, også innenfor IT, men da særlig rettet mot GIS og RFID.

Det er ille. Den dagen et lignende system innføres i Norge forsvinner jeg til Sveits. Det hjelper da ikke å være åpen og ærlig om det man driver med er galt. De skulle også ha passord, som selvfølgelig er tullete.

Se svar tidligere i tråden.

Selvfølgelig ikke, men i hvilken grad? Min arbeidsgiver (deltidsjobb på kafé) sjekket meg ikke ut på Internett, men forhørte seg selvfølgelig blant felles bekjente osv. Er ikke det like ille?

Hva har graden det gjøres i å bety? Det at det gjøres, og at det høyst sannsynlig bare blir mer vanlig er det som spiller en rolle? Jeg har forøvrig aldri hevdet at det er galt å hente inn informasjon om potensielle ansatte fra nettet. Jeg sier bare at det er en realitet og noe vi må ta hensyn til.

Alle vet, eller burde i hvertfall vite, at alt hva man legger på nett, det forblir der til evig tid.
Sprøyt. Sånn tull hører ikke hjemme i skikkelig journalistikk.

Hva er det du mener er sprøyt? At alt man legger på nett uavhengig av passordbeskyttelse eller ei har potensiale til å bli værende på nett til evig tid, mot eller med vår vilje? Eller at alle burde vite det?

Ellers flott, dette er en spennende debatt.

Enig. Og det er debatten jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig var vel mildt sagt. Problemet i slike tilfeller er at om andre har tatt bilder av en, og tagget disse. MAn kan naturligvis (enn så lenge) fjerne tagsene. MEn man har fremdeles ikke kontroll over hva andre folk skriver og mener. Hadde Facebook ville tjent penger i stort monn fra potensielle arbeidsgivere kunne de helt enkelt bare gjort det slik at det ikke er mulig å fjerne tagen. Vips; god kontroll på folk. Det mest surrealistiske er likevel det at folk kanskje ikke hadde sluttet å tagge for det.

Et annet problem er jo at mange bruker samme passord på flere ting. Om ikke alle blir krevd oppgitt, så burde det ikke vært noe problem for en utro tjener å bruke dette. Helsike, det betales jo penger for profiler med passord av visse storspammere. Utro tjenere i nevnte by kunne ha blitt rik på noe slik.

Vi får helt se hvordan dette utvikler seg videre.

Lenke til kommentar
Jeg mener nemlig det er like forkastelig å laste opp all denne private informasjonen rundt forbi. Man gir fra seg kontrollen over informasjonen og andre er bare et enkelt passord unna å skaffe slik informasjon til veie.

Det at folk villig gir fra seg slik informasjon, og dermed lærer neste generasjon at slik informasjon ikke er problematisk å gi fra seg, syns jeg er like ille som de som ønsker å skaffe til veie slik informasjon.

Men hva er alternativet? Slutte å bruke e-post, forum og andre nettsamfunn i frykt for at det blir lagret? Det ironiske må jo være at du faktisk skriver dette på et forum. :fun:

Det er flere ting jeg mener er viktig:

- Være klar over, og ta stilling til at alt det man foretar seg på nett har potensiale til å senere bli knyttet opp mot ens navngitte person.

- Ikke la teknologien eller firmaene gjøre valgene for oss. Teknologi kan aldri være ond eller god. Teknologi er verdinøytralt. Det er menneskene som bruker eller lager teknologien som kan ha slike verdier. Det er også viktig å ha i bakhodet at de aller aller fleste firmaer aldri vil foreta etiske valg på våre vegne. Etiske problemstillinger skyves over på oss, og til syvende og sist er det ingen andre enn oss selv som kan ta den endelige avgjørelsen.

- Være klar over hva våre barn observerer. Når neste generasjon observerer at vi legger ut ditt og datt og alt mulig på nett, så er det vårt ansvar å sørge for at den generasjonen vet at slikt gjøres etter at man har tatt stilling til slikt. Det er viktig for våre barn å være klar over at det å legge noe på nett uten å vurdere om man bør gjøre det, ikke er normalen. Det er fort gjort å sende dem det signalet uten at man selv er klar over det.

Siden du brukte det jeg skrev som eksempel, så kan jeg ta det videre som eksempel. Jeg har siden 2004 vært mer eller mindre anonym på forumet her (og før det også på delphiforumet til hardware.no). Men jeg var alltid klar over at alt hva jeg postet på forumet har potensiale til å knyttes til min person. Derfor var det heller ikke noe problem for meg at kontoen min ble knyttet opp mot navnet mitt når jeg nå begynte å skrive for hardware.no

At jeg ikke liker hvordan nettet har gjort mye informasjon som tidligere var privat offentlig og at trenden viser at dette vil skje mer og mer i fremtiden, spiller egentlig ingen rolle. Det som spiller en rolle er at folk faktisk tar stilling til slikt, og ikke bare lar seg feie med, og enda mer viktig at vi sørger for at også fremtidige generasjoner kan ta de samme valgene som vi gjør.

Lenke til kommentar

Leste om det der på Ars Technica ja. Virker jo helt idiotisk. Jeg vil i allefall ikke jobbe for noen som vil vite passordet mitt til Facebook o.l.

Lurer på hva de hadde tenkt hvis jeg også ga de mitt brukernavn/passord til Cheggit, PureTNA o.l?

På den annen side kan man jo sikkert utnytte dette også. Lag en haug med kontoer på Facebook, Twitter osv der du dikter opp litt av hvert. Lag noe som får det til å se ut som om du er dypt interessert i veldedighet, sport, politikk og religion (stryk det som ikke passer). Hvis du f.eks vet at arbeidsgiver er ultrakristen, så designer du sidene slik at det ser ut som om du er både pinsevenn og republikaner.

Lenke til kommentar

Hmm, å nesten jobben folk søker når man har fått et slikt spørsmål blir du seffølgelig til å oppgi alle passord du vet i den gamle jobben. Vet iallfall at jeg hadde vurdert det dersom jeg hadde jobbet i en bedrift som ikke ville ha noe privatliv. I tillegg mener jeg at å oppgi passord slik burde føre til at du IKKE får jobben. Du er jo egentlig en sikkerhets risiko!

Lenke til kommentar

Flott at du setter i gang debatten, cyclo, var ikke egentlig meningen å virke så krass. Jeg publiserte for tre timer siden en liten sak med et bilde på flere tjenere med forskjellige domener, og fjernet den nå. Dere kan ta gift på at det ikke finnes noen spor lenger. Poenget mitt var at det er en myte at alt som publiseres på Internett vil være tilgjengelig for alltid (så lenge noen sitter på en kopi, that is). Det forutsetter jo at noen sørger for det, men det er selvfølgelig fornuftig å lære småbarn og naive brukere at det blir der for alltid, uten angremuligheter.

Lenke til kommentar
Flott at du setter i gang debatten, cyclo, var ikke egentlig meningen å virke så krass.

Hehe. Jeg skrev det jeg skrev for å sette tankene i sving hos leserne og skape en debatt, så det er bare flott at du stiller spørsmål ved det jeg skrev.

Jeg publiserte for tre timer siden en liten sak med et bilde på flere tjenere med forskjellige domener, og fjernet den nå. Dere kan ta gift på at det ikke finnes noen spor lenger. Poenget mitt var at det er en myte at alt som publiseres på Internett vil være tilgjengelig for alltid (så lenge noen sitter på en kopi, that is). Det forutsetter jo at noen sørger for det, men det er selvfølgelig fornuftig å lære småbarn og naive brukere at det blir der for alltid, uten angremuligheter.

Med mindre du selv sitter med kontroll over serverene, og selv ikke da, kan du være sikker på akkurat det. Alt som behøves er en eneste bruker som lagrer en kopi eller at det tas enten rutinemessig backup av innholdet på serveren eller automatisk backup ved endringer, så finnes det en kopi som du ikke har kontroll over og som har potensiale til å være lagret i ubestemt tid.

Et glimrende eksempel på dette er Facebook. Alt hva du foretar deg på Facebook er arkivert og lagret uansett hvor mye du forsøker å fjerne det, helt frem til Facebook selv eventuelt måtte bestemme seg for å fjerne det.

Jeg har selv en lokal kopi av en rekke nettsteder, blogger og lignende (av litt "undergrunnskarakter") som jeg med sikkerhet visste ville forsvinne rimelig raskt og derfor sørget for en egen kopi.

Påstanden er ikke at absolutt alt av innhold vil bli lagret i all fremtid. Påstanden er at man må ta utgangspunkt i nettopp det. Slipper man noe på nett i bare 30 sekunder, så finnes det potensiale til at det finnes en kopi et eller annet sted utenfor din kontroll.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Hm, er det mulig!!?

Mulig jeg har litt paranoia, men er personværnet som vi kjenner det i ferd med å bli allemannseie og offentlig.

Tror ikke jeg hadde ville søke jobb med disse kriteriene til søknaden.

Hva med de som behandler søknadene, er de "perfekte" mennesker og moralens voktere?, for meg grenser dette til en idiologi som ble styrtet for litt over 60 år siden.

Skremmende....og litt tragikomisk blir dette for meg.

Denne ideologien ble ikke styrtet for litt over 60 år siden, det var da den startet for fullt! Bare se på ting som McCarthyismen

Lenke til kommentar

Det er nok ikke bare i USA slikt skjer. Det har blitt en klisje at USA er så ille og amerikanerne så dumme. Greit at det er en del tullete ting som skjer der, men det er et åpent samfunn hvor det er lov å kritisere ting. Det er nok adskillig verre i f.eks. Kina, Russland og Nord-Korea. Sikkert også i en del andre land med mye sentralisert makt som ikke liker kritikk.

En annen ting er at det er helt overnydelig hva Bozeman krever av sine jobbsøkere. Jeg ville selvfølgelig aldri ha søkt en en jobb under slike betingelser. Men hadde jeg vært fattig, desperat og uten jobb ville jeg redigert og duplisert alle mine kontier på nettet og gitt dem den uskyldige kopikontoen. De krever jo faktisk også brukernavn og passord til google- og Yahookontoer som kan inneholde e-post. Helt utrolig. Hvis ikke hele greia er en internett-prank,da. Folk har blitt flinke til å lage nettverk av falske kilder for å more seg på andres bekostning.

Lenke til kommentar
De kunne trengt lovreguleringer slik som i Norge. Her er det f.eks ulovlig å spørre om seksuell legning, politisk tilhørighet og religion i et jobbintervju.

Hva hjelper vel lover når de brytes hele tiden? Kjenner folk som har blitt spurt direkte om hva de stemmer under jobbintervju til kommunale stillinger her i landet.

Lenke til kommentar
De kunne trengt lovreguleringer slik som i Norge. Her er det f.eks ulovlig å spørre om seksuell legning, politisk tilhørighet og religion i et jobbintervju.

Hva hjelper vel lover når de brytes hele tiden? Kjenner folk som har blitt spurt direkte om hva de stemmer under jobbintervju til kommunale stillinger her i landet.

Det foregår nok en del brudd ja, men det er nogen lunde holdt i sjakk av lovverket. En måte å få intervjuere til å overholde lovverket på er å få lovbryterne stilt til ansvar for sine ugjerninger. Rettere sagt, "ta hevn" når man ikke får jobben og anmelde intervjueren for lovbrudd.

Lenke til kommentar

Det er ikke et personlig ansvar, langt fra.

Hva enn vi måtte foreta oss etter arbeidstid så lenge det ikke går utover bedriften, eller ditt arbeid der har de ikke noe med.

Virker på meg som om det er noen med litt vel mye kikker-lyst ute å går.

Sålenge jeg gjør jobben min kan arbeidsgiver ta lang fart og drite i hva jeg bruker fritiden på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...