Gå til innhold

Kommentar: Amerikansk by med merkelige jobbsøkerkrav

Anbefalte innlegg

Selvsagt er jeg enig med deg Simen, problemet er at det er tydelig at noen rett og slett ikke tørr å stå imot myndighetene. Vi har vel alle blitt langt mindre radikale enn det vi burde være, vi er flinke til å yte meningene våre på nettet men det blir i mange tilfeller ikke noe ut av det...

Jeg er selv en stor synder der, Idealist på nett, passiv hjemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om dette er litt ekstremt, så er det jo et valg. Jeg tror også at dette er mer en test, enn noe som de faktisk bruker. En som ikke vil oppgiv brukernavn og passord vil lettere bli sett på som uønsket, enn en som faktisk oppgir det.

Det kommer ganske tydelig frem av uttalelsene fra byens talsmenn at man har valget mellom å oppgi informasjonen eller å trekke søknaden.

Lenke til kommentar
Er stor forskjell på hva som er tilgjengelig for en tilfeldig bruker i et sosialt nettverk, og hva som vil være tilgjengelig for en person med tilgang på brukernav/passord til jobbsøkeren. Når en ofte har personlige meldingsmuligheter i disse nettverkene, er det faktisk et HAV av forskjell...

Er helt klart enig. Og ja, jeg syns det som ble gjort her var riktig så ille. Formuleringen der var i hovedsak for å skape debatt (og jeg lykkes med det tror jeg?). Jeg mener nemlig det er like forkastelig å laste opp all denne private informasjonen rundt forbi. Man gir fra seg kontrollen over informasjonen og andre er bare et enkelt passord unna å skaffe slik informasjon til veie.

Det at folk villig gir fra seg slik informasjon, og dermed lærer neste generasjon at slik informasjon ikke er problematisk å gi fra seg, syns jeg er like ille som de som ønsker å skaffe til veie slik informasjon.

Lenke til kommentar

Nok en god artikkel cyclo! Og tar opp en viktig sak om våre friheter og rettigheter på nettet. Skaper debatt :)

Jeg mener det er bekymringsverdig at flere og flere legger ut så mye informasjon om seg selv in the first place. Og saken blir ikke bedre av at nettsider som tilbyr slike tjenester ikke alltid har de "riktige" verdiene for personvernet.

Men at bedrifter, organisasjoner, politi eller andre kan "snoke" i din private informasjon som ligger tilgjengelig på nettet må være greit, hvis vi er så dumme å legger det ut. Men at de aktivt skal bryte seg inn for å lete etter noe snusk blir feil. Og det å oppgi et passord er helt håpløst, jeg hadde aldri skrevet ned passordet på et stykke papir for meg selv engang. Og da tanken på at alle du ønsker jobb hos har en database med alle dine passord er hårreisende.

Men til syvende og sist er det jo vi brukere som er dumme nok til å først legge ut all informasjonen vi ikke vil andre skal ha, og så oppgi passordene og gi dem tilgang. (er bare bekymringsverdig at de faktisk spør)

Lenke til kommentar
I så fall er det jo ein HEILT annan sak. Å gi frå meg *brukarnavnet* mitt kunne eg vel ha gjort

Ikke ta det som god fisk at jeg faktisk har rett. Det er bare fornuften som forteller meg at de umulig kan ha bedt om passord også. Men vi snakker jo om USA her...

Er litt innpå samme tanken selv faktisk. Det at man måtte oppgi passord finnes det bare en kilde på, nemlig den anonyme jobbsøkeren. Det har ikke blitt bekreftet fra andre hold og kan fint bero på missforståelser eller lignende. Men jeg konkluderer ikke.

Uansett om de bad om passord eller ikke er holdningen at slik informasjon er uproblematisk å dele med andre for min del skremmende.

Lenke til kommentar

Dette er ganske forkastelig spør du meg.

Og det er godt å kunne ha sperra profiler på nettsamfunnene i slike tilfeller!

men såklart så ser jeg at dette kan være praktisk også.

om arbeidsgiveren ser på facebook at den ene søkeren sitter å røyker hasj for eksempel så har jo arbeidsgiveren spart seg for slitet med å annsette en fyr for å så si han opp på grunn av at han fikk et positivt utslag på en urinprøve f.eks.

Lenke til kommentar

cyclos kommentarartikkel inneholder flere halvsannheter og rariteter, men selve saken om jobbsøkerkravene er interessant.

De vil vokse opp i den tro at det vi gjør er det normale. Det vi gjør er det barna våre ser på som en del av livet.
Er det ikke "det normale"? Flere ting kan være normale samtidig, og om "alle" gjør det, er det da normalt. Mulig du mener "naturlig", men det blir jo selvfølgelig tullete å snakke om det i samfunnet vårt. Jeg ser forøvrig på alt jeg gjør som en del av livet mitt, gjør ikke du?

Videre kan man spørre seg om det som blir gjort i denne byen egentlig er så ille. Alle arbeidsgivere forsøker å skaffe til veie det de kan av informasjon om jobbsøkere, også via sosiale nettsteder. Den store forskjellen er kanskje at mens alle gjør det, er byen Bozeman ærlige og gjør det åpenlyst.
Det er ille. Den dagen et lignende system innføres i Norge forsvinner jeg til Sveits. Det hjelper da ikke å være åpen og ærlig om det man driver med er galt. De skulle også ha passord, som selvfølgelig er tullete.

Det er ingen tvil om arbeidsgivere benytter seg av sosiale nettsteder og blogger i sileprosessen i forbindelse med jobbsøknader.
Selvfølgelig ikke, men i hvilken grad? Min arbeidsgiver (deltidsjobb på kafé) sjekket meg ikke ut på Internett, men forhørte seg selvfølgelig blant felles bekjente osv. Er ikke det like ille?

Alle vet, eller burde i hvertfall vite, at alt hva man legger på nett, det forblir der til evig tid.
Sprøyt. Sånn tull hører ikke hjemme i skikkelig journalistikk.

Ellers flott, dette er en spennende debatt.

Lenke til kommentar

Hmmm, min hypotese om misforståelse svekkes. Det er forsatt ikke umulig at den som har lagd skjemaet har vært litt overivrig, eller at han har misforstått hva sjefen hans ba om.

Av en eller annen grunn, så fikk dette meg til å tenke på min forrige arbeidsplass, hvor det ble sendt ut et memo om legitimasjonskontroll. Alle nye kunder måtte nemlig vise gyldig norsk legitimasjon som viser navn, personnummer og adresse. Adresse?! For et fjols som sendte det memoet...

Lenke til kommentar
Hmmm, min hypotese om misforståelse svekkes. Det er forsatt ikke umulig at den som har lagd skjemaet har vært litt overivrig, eller at han har misforstått hva sjefen hans ba om.

*snip

Vi snakker jo USA. Landet hvor det faktisk forekommer en del narkotesting, løgndetektortest, og bruk av private firmaer som kryssjekker langt mer enn bare offentlige vitnemål.

Det er 2 hovedproblem i USA slik jeg ser det. Det ene er brutale nivåer på erstatninger, og det andre er den ekstreme moralismen.

Ansetter du feil person, som gjør en banal feil. Så vil en bakgrunnshistorie om litt løssluppen festing hos den ansatte bare bidra til vondt værre og i værste fall den værste mediakampanjen mot deg og ditt firma. Det fører igjen til flere søksmål, en totalt ødelagt karriære for din del, tap av kunder, penger, og ansinitet.

Alt er så mye større der borte... og det stemmer i grunn.

Bare frykten for dette, kan få folk til å stille slike krav til ansettelse som i våre øyner ikke henger på greip. Men satt opp mot ekstreme erstatninger så blir det fort en god forsikring + billig.

Alle trenger en jobb. Det gir mat på bordet og klær på kroppen. For de fleste av oss, så er valget mellom å jobbe eller gå arbeidsledig et enkelt valg. Om vi må igjennom slike tester, så gjør vi det. For å stå uten jobb = uten mat og klær.

USA er både ekstremt liberalt, og konservativt samtidig. Det er det merkelige med det landet. Er du en ekstrem moralist, så er USA landet for deg. Men president blir man ikke om det finnes 30år gamle litt rølpete festbilder av deg.

Lenke til kommentar

Bare start en egen bedrift. Da er kvitt problemet å skaffer mat å bordet om du klarer det.

Når det gjelder moralismen til USA så synes jeg det er idiotisk at f.eks en senator må gå av bare fordi han har vært sammen med noen andre enn kona si. Hadde jeg vært senator å blitt tatt for å gjøre noe slikt så hadde jeg ikke gått av av meg selv.

Lenke til kommentar
Quote HW:

"Videre kan man spørre seg om det som blir gjort i denne byen egentlig er så ille"

Det er ikke et sakelig spørsmål til seg selv! Det ER så ille!!!

En ting er at arbeidsgiveren vil sjekke ut facebook kontoen din e.l for å få vite hvordan person du er, men å dele ut brukernavnet og passordet ditt, det er helt absurd!

Hva i all verden skal han/hun med det?

Quote HW:

"Man kan fnyse av hele saken og feie det bort med at slikt bare skjer i USA"

Jo, slikt skjer BARE i USA..! :wallbash:

Helt enig, det og google navnet / sjekke facebook profilen osv er helt greit, nå er mengden informasjon du får ut der vanligvis liten.

Om du legger ut følser om jobbene du søker på, slenger dritt om tidligere arbeidsgivere osv er det selvsagt en tabbe, du vet de vil søke etter deg. Kan avsløre om en fyr er helt tulling, paranoid eller lignende ikke prøv å bevis at du har blitt analprobet av aliens.

men å oppgi passord er helt på trynet og villedene, for det første så peker du dem dit du vil de skal se, for det andre ser de informasjon som er personelig, for det tredje må du anta at passordet blir skrevet ut og spredd, virkelig smart om noen oppga login for wow brukeren sin.

jeg har lite å være redd for her, har en inaktiv facebook profil, login hos hardware og en del spill og programerings forums, temelig kjedelige for utenforstående. har en del annet mer perverts under aliaser som jeg ikke ser noen grunn til å oppgi :)

Men hadde jeg blitt bedt om å oppgi passord i en jobbsøknad hadde jeg sett på det som like sueralistisk som om jeg hadde blit bedt om ha sex med bikja til sjefen. Ville ikke blitt sint vile bare bedt dem gjenta det mange ganger siden det er for utrolig.

Lenke til kommentar
Jeg mener nemlig det er like forkastelig å laste opp all denne private informasjonen rundt forbi. Man gir fra seg kontrollen over informasjonen og andre er bare et enkelt passord unna å skaffe slik informasjon til veie.

Det at folk villig gir fra seg slik informasjon, og dermed lærer neste generasjon at slik informasjon ikke er problematisk å gi fra seg, syns jeg er like ille som de som ønsker å skaffe til veie slik informasjon.

Men hva er alternativet? Slutte å bruke e-post, forum og andre nettsamfunn i frykt for at det blir lagret? Det ironiske må jo være at du faktisk skriver dette på et forum. :fun:

Lenke til kommentar
Alle vet, eller burde i hvertfall vite, at alt hva man legger på nett, det forblir der til evig tid.
Sprøyt. Sånn tull hører ikke hjemme i skikkelig journalistikk.

Nei, eigentleg ikkje. Alt som på eit eller anna tidspunkt blir publisert på internett vil i teorien kunne forbli der "til evig tid". Sjølvsagt vil mykje av innhaldet vere beskytta av sikkerheitsmekanismar (login, kontroll av IP osv), men det er der likevel.

...så er det jo sjølvsagt ei anna sak kva mannen i gata kan om slikt.

Lenke til kommentar
Kloke hoder har sagt det før:

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. And lose both."

Det er utrygg gunn på når man begynner å argumentere for at man ikke vil ha arbeidssøkere som foretrekker å ha ett privatliv.

Lenke til kommentar
Nok en god artikkel cyclo! Og tar opp en viktig sak om våre friheter og rettigheter på nettet. Skaper debatt :)

Jeg mener det er bekymringsverdig at flere og flere legger ut så mye informasjon om seg selv in the first place. Og saken blir ikke bedre av at nettsider som tilbyr slike tjenester ikke alltid har de "riktige" verdiene for personvernet.

Men at bedrifter, organisasjoner, politi eller andre kan "snoke" i din private informasjon som ligger tilgjengelig på nettet må være greit, hvis vi er så dumme å legger det ut. Men at de aktivt skal bryte seg inn for å lete etter noe snusk blir feil. Og det å oppgi et passord er helt håpløst, jeg hadde aldri skrevet ned passordet på et stykke papir for meg selv engang. Og da tanken på at alle du ønsker jobb hos har en database med alle dine passord er hårreisende.

Men til syvende og sist er det jo vi brukere som er dumme nok til å først legge ut all informasjonen vi ikke vil andre skal ha, og så oppgi passordene og gi dem tilgang. (er bare bekymringsverdig at de faktisk spør)

Nå vet jeg hvordan facebook kan tjene masse penger, autogenerere politik korekte profiler på folk, du legger inn noen bilder av deg selv og gir noen nøkkelopplysinger så gjør programmet resten for deg, alt er tilbakedatert så det ser ut som du har vært aktiv i årevis. Ja det passordet de får får dette til å se ut som en vanlig login men er kun en falsk front.

Lenke til kommentar
Jeg mener nemlig det er like forkastelig å laste opp all denne private informasjonen rundt forbi. Man gir fra seg kontrollen over informasjonen og andre er bare et enkelt passord unna å skaffe slik informasjon til veie.

Men hva er alternativet? Slutte å bruke e-post, forum og andre nettsamfunn i frykt for at det blir lagret? Det ironiske må jo være at du faktisk skriver dette på et forum. :fun:

Nå er det som som skrives med denne profilen veldig uskyldig, andre profiler er en annen sak. Du har selvsagt flere profiler. Jobben har en, den jeg er på nå er den offisielle (Det er det dere får vite), har en for generell registering pga spam, og kansje noen andre jeg ikke snakker om fra denne profilen.

Så sjemaet og reagerte på at det kun var tre linjer og de ber om url og login alle steder du er registrert :) tydligvis så langt ute på jordet at gps vil si out of range.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...