Gå til innhold

Reinstallere Windows etter bytte av komponenter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det virker usannsynlig at et OS skal bry seg om det.

I teorien skal man visstnok kunne bytte all hardware uten å reinstallere, plug & play prøver å ordne opp. Men jeg ville også valgt reinstallasjon ved bytte av HK, ellers pleier det å gå i ball.

Lenke til kommentar

Jeg SKAL gjøre det når jeg bytter HK ja. Er jo forskjellig chipset og greier vettu. Fra VIA KT266A (hvis jeg ikke husker feil) til nforce2.

Prosessor er fra XP1700 Pal til XP1700 Tbred-B, minne fra PC2100 til PC3200.

Saken er at jeg har minne og hovedkort i morra, men ikke får ny prosessor på ei ukes tid... =)

Lenke til kommentar

Poppel.

Du trenger ikke reinstallere selv om du bytter hovedkort.

Det er ikke værre enn å først bytte over til Standard PCI IDE-kontroller driver og Standard PCI-to-PCI bridge drivere (som slår av alt som har med AGP og gjøre) før du bytter hovedkortet.

Her er forresten en tråd på arstechnica som forklarer alt i detalj:

url

Ikke kast bort tiden din på reinstall!

Lenke til kommentar

Har du 2000 eller XP kan du gjøre det enda enklere.

Kjør "sysprep -shutdown" evt "sysprep -pnp -shutdown" før du bytter hovedkort.

Når maskina booter opp igjen går du igjennom ett minisetup som detekterer all hardware på nytt.

Eneste bakdel er at du må skrive inn CD-key ++ på nytt da. Vil du slippe det kan du lage en answer-fil.

Lenke til kommentar

cpu og minne krever ikke reinstall i det hele tatt...i såfall så er noe gærnt et sted.

Win2k og XP greier fint små forandringer, også hovedkort forrandringer uten re-install. Men av og til så liker de det ikke.

Det win2k og XP ikke liker er store forrandringer som forandre hovedkort, minne, cpu og skjermkort på en gang...da blir det mer krøll, windows kjenner da ikke igjenn maskinen og vil at du skal ringe MS og be om nytt nr osv, for da trur han at du har piratkopiert...forsøkt å lure windows over på en annen maskin....det er forbudt det....fyyyyyyy

Lenke til kommentar

Vel, det GÅR jo å bytte hovedkort uten formattering og reinstall i de fleste tilfeller, men det er vel allikevel noe man kanskje BØR gjøre? Masse registersprøyt skaper som oftest en god del tullball etter et såpass brutalt hardwarebytte. For min del var jeg fullstendig nødt til å gjøre det da jeg fikk nytt hovedkort. Maskinen startet med nemlig med BSOD...

Lenke til kommentar
For min del var jeg fullstendig nødt til å gjøre det da jeg fikk nytt hovedkort. Maskinen startet med nemlig med BSOD...

Det var vel sannsyneligvis pga at du glemte å fjerne de gamle driverene før du satte inn det nye hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...