Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe brukt familiebil - sikkerhet, økonomi, automat, stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge annonsen har automatgiret kun kjørt 15000 km. I tillegg skal seter og gulv være «som nye» fordi de har vært tildekket. Ser at selgeren kun er 20 år og er fra «rånerstedet» Råde, men frykten jeg føler er vel selvsagt bare fordommer? ;)

 

Selv har jeg ingen greie på bil. Vil en NAF-test være tilstrekkelig til å avgjøre et eventuelt kjøp?

Lenke til kommentar
Ifølge annonsen har automatgiret kun kjørt 15000 km. I tillegg skal seter og gulv være «som nye» fordi de har vært tildekket. Ser at selgeren kun er 20 år og er fra «rånerstedet» Råde, men frykten jeg føler er vel selvsagt bare fordommer? ;)

 

Selv har jeg ingen greie på bil. Vil en NAF-test være tilstrekkelig til å avgjøre et eventuelt kjøp?

 

Naf-test gir jo deg en god mulighet, pluss at hvis du kjøper fra privat person så kan du jo tegne bruktbilgaranti, men det forutsetter at du kjøper IF forsikring.

 

Det beste når det gjelder toyota er å kjøpe fra toyotaforhandler, selv om du betaler litt mer så får du også opptil 3 års bruktbilgaranti

Lenke til kommentar
Ifølge annonsen har automatgiret kun kjørt 15000 km. I tillegg skal seter og gulv være «som nye» fordi de har vært tildekket. Ser at selgeren kun er 20 år og er fra «rånerstedet» Råde, men frykten jeg føler er vel selvsagt bare fordommer? ;)

Hvis selgeren er 20 år så hadde alle varsellamper lyst rødt hos meg. Jeg tenker med skrekk og gru hvordan dårlig jeg behandlet bilene når jeg var ung..

Lenke til kommentar
Selv om du var en slask, er det vel ikke dermed sagt at alle andre ungdommer er det?

Statestikken er ihvertfall slik at ungdommer har en mye høyere risiko for ulykker enn eldre førere. Hvorfor ? Jeg tipper feilbedømming av egen evne til å meste kjøretøyet, dvs. fart. Rart at dette virker ukjent for enkelte.

Lenke til kommentar

Er vel en ganske kjent sak det da. Fart er moro, noe som ungdom generelt liker. Kjører selv fort av og til men er jo forskjell på hvordan man kjører også da. Er verre å drive stygge forbikjøringer midt i ferietrafikken enn å grisekjøre litt på motorveien klokka 3 om natta. Man burde tenke litt på hva man utsetter andre for av farer, f.eks så gjør det stor forskjell om man har bare en passasjer mot at man kanskje har med 4-5 passasjerer.

Lenke til kommentar

Hva har grisekjøring i form av forbikjøring og kjøre for fort med behandling av bilen å gjøre? Mange (inkludert meg) behandler bilen godt fordi man som regel ikke har så veldig god råd som ung, for eksempel fordi man ikke har noen (god) fast inntekt.

Lenke til kommentar
Hva har grisekjøring i form av forbikjøring og kjøre for fort med behandling av bilen å gjøre? Mange (inkludert meg) behandler bilen godt fordi man som regel ikke har så veldig god råd som ung, for eksempel fordi man ikke har noen (god) fast inntekt.

 

En bil som blir kjørt fort med og generelt godt brukt, vil selvsagt slites fortere enn en bil som er gubbekjørt. En del behandler jo bilene sine bra, men flertallet blir nok godt brukt og lite vedlikeholdt med et merkbart forfall som resultat. Forøvrig er jeg ikke enig i at ungdom generelt har dårlig råd, det ruller mange fete biler rundt om kring som rattes av ungdommer. Felles for mange av dem er at vel at de bor hjemme til de blir bortimot 30 år, noe som påvirker hvor mye som kan brukes til bil.

Endret av kremt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har det kommet to nye Avensiser som tilfredsstiller mine krav: Toyota Avensis T25 2004, 56000 km., kr. 200.000, - og Toyota Avensis 1,8l Aut. Sol Business STV 2003, 81000 km., kr. 195.000, - .

 

Sistnevnte er fra en forhandler, mens førstnevne er fra en mannlig kunsthandler midt i 60-årene ;) Førstnevnte må jeg frakte fra Trondheim til Oslo, så en NAF-test er kanskje å foretrekker for en lite bilkyndig person (les: undertegnede).

 

Noen tanker rundt de to alternativene?

Lenke til kommentar

Jeg ville sterkt vurdert VW Passat Stv 2001 - 2005/2006 - 131 HK med tiptroic automat. - (siste utgave av forrige modell).

 

Jeg har kjørt Avensisen du hinter til og ville mye heller gått for Passaten. Da får du en meget driftsikker bil som er god å kjøre, solid automatkasse og ikke så rent lite sprek. Perfekt motor til automat.

 

Forrige modell av Passat kom vel tilbake i 1997 sånn ca. De bilene var det en del problemer med. Da faceliften kom i 2001 så var det meste av disse feil luket bort. Og Passaten etter 2001 ble rett og slett en meget driftsikker bil med lite feil. I Tyskland gikk faktisk mange drosjeeiere over til å kjøre denne Passat, nettopp fordi den var driftsikker.

 

Reg.reim skal byttes på 90 tusen km - ha det i mente når du kikker. Hiver på en link (det er gjort i fei og du finner sikkert enda bedre kjøp hvis du studerer finn nøye. )

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18273023

 

Jeg har selv hatt en slik Passat i 4 år. Det er den beste bilen jeg har hatt. Hadde overhodet ingen problemer med den. Den gikk som ei klokke og utrolig sprek og god å kjøre. Måtte skifte da jeg trengte flerbruksbil - men skulle ønske jeg kunne beholdt den lenger.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Jeg ville sterkt vurdert VW Passat Stv 2001 - 2005/2006 - 131 HK med tiptroic automat. - (siste utgave av forrige modell).

 

Jeg har kjørt Avensisen du hinter til og ville mye heller gått for Passaten. Da får du en meget driftsikker bil som er god å kjøre, solid automatkasse og ikke så rent lite sprek. Perfekt motor til automat.

 

Forrige modell av Passat kom vel tilbake i 1997 sånn ca. De bilene var det en del problemer med. Da faceliften kom i 2001 så var det meste av disse feil luket bort. Og Passaten etter 2001 ble rett og slett en meget driftsikker bil med lite feil. I Tyskland gikk faktisk mange drosjeeiere over til å kjøre denne Passat, nettopp fordi den var driftsikker.

 

Reg.reim skal byttes på 90 tusen km - ha det i mente når du kikker. Hiver på en link (det er gjort i fei og du finner sikkert enda bedre kjøp hvis du studerer finn nøye. )

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18273023

 

Jeg har selv hatt en slik Passat i 4 år. Det er den beste bilen jeg har hatt. Hadde overhodet ingen problemer med den. Den gikk som ei klokke og utrolig sprek og god å kjøre. Måtte skifte da jeg trengte flerbruksbil - men skulle ønske jeg kunne beholdt den lenger.

 

Lykke til:)

 

helt uenig med deg. faktisk så har det vært mye problemer med automatkassene på disse i følge møller, det har også vært fryktelig mye problemer med forstillingen på disse fra 2001-2002, da valgte Vw å gå tilbake til samme forstilling som på 1997 modellen.

 

Hvis du vil ha en god og driftsikker bil så gå for japansk. Kanskje ikke alltid de mest spennende bilene, men gud bedre så mye bedre kvalitet de har. Kjøper du i tillegg en som er litt utstyr så har du alt du trenger de neste 30 årene om du gidder å passe på bilen.

Lenke til kommentar
Jeg ville sterkt vurdert VW Passat Stv 2001 - 2005/2006 - 131 HK med tiptroic automat. - (siste utgave av forrige modell).

 

Jeg har kjørt Avensisen du hinter til og ville mye heller gått for Passaten. Da får du en meget driftsikker bil som er god å kjøre, solid automatkasse og ikke så rent lite sprek. Perfekt motor til automat.

 

Forrige modell av Passat kom vel tilbake i 1997 sånn ca. De bilene var det en del problemer med. Da faceliften kom i 2001 så var det meste av disse feil luket bort. Og Passaten etter 2001 ble rett og slett en meget driftsikker bil med lite feil. I Tyskland gikk faktisk mange drosjeeiere over til å kjøre denne Passat, nettopp fordi den var driftsikker.

 

Reg.reim skal byttes på 90 tusen km - ha det i mente når du kikker. Hiver på en link (det er gjort i fei og du finner sikkert enda bedre kjøp hvis du studerer finn nøye. )

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18273023

 

Jeg har selv hatt en slik Passat i 4 år. Det er den beste bilen jeg har hatt. Hadde overhodet ingen problemer med den. Den gikk som ei klokke og utrolig sprek og god å kjøre. Måtte skifte da jeg trengte flerbruksbil - men skulle ønske jeg kunne beholdt den lenger.

 

Lykke til:)

 

helt uenig med deg. faktisk så har det vært mye problemer med automatkassene på disse i følge møller, det har også vært fryktelig mye problemer med forstillingen på disse fra 2001-2002, da valgte Vw å gå tilbake til samme forstilling som på 1997 modellen.

 

Hvis du vil ha en god og driftsikker bil så gå for japansk. Kanskje ikke alltid de mest spennende bilene, men gud bedre så mye bedre kvalitet de har. Kjøper du i tillegg en som er litt utstyr så har du alt du trenger de neste 30 årene om du gidder å passe på bilen.

 

Der tar du helt feil.

 

Problemene med forstillingen er fjernet på facelift modellene - jeg har hatt begge modellene.

 

Japansk er ikke løsningen som alle tror. Iflg tyske lister over biler med feil sliter japanerne faktisk mye mer enn tyskerne og italienerne. Går du 10 - 14 tilbake tid var det kanskje annerledes. Det er jo en kjensgjerning at første modell av Avensis er mye mer driftsikker enn de nyere.

(akkurat nå er det fransk som topper lista over lite feil - Citroen C4 Grand Picasso).

 

Det er heller ikke meldt om spes problem på disse automatkassene. Audi hadde problemer på 2.5 literen (V6) med at motoren spiste opp deler av aut kassen. Rett og slett for kraftig i forhold til hva aut kassen tålte. (også mulittronic kassen som audi hadde var det problemer med) Det er ikke tilfellet på passaten med 131 HK.

 

Rundt 120 000 km skal det skiftes olje på aut kassen, ellers er den vedlikeholdsfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...