simenss Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Etter å ha rundet 30.000 kroner i service og reparasjoner på min 7 år gamle Peugeot 307 bare i år, ser jeg meg nå etter mer økonomiske alternativer. Jeg kan lite om bil og søker derfor eksperthjelp her. Stasjonsvogn, automatgir og hengerfeste er krav. Ellers prioriteres sikkerhet og økonomi fremfor alt annet. Taket ligger på 160.000 +/- noen tusenlapper. Jeg er åpen for alt: Japansk, europeisk, amerikansk, diesel, bensin, elektrisitet, gass, grå, svart, hvit osv. osv. osv. Takker for alle innspill Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Saab 9-5 med diesel. Bensin er selvsagt best, men dieselen er langt mer økonomisk Høy sikkerhet og komfort i disse bilene i hvert fall. Saab 9-5 2,2 TID Vector 2005, 295000 km., kr. 139.999,- Saab 9-5 2,2 Diesel automat, vector 2003, 204000 km., kr. 159.000,- Saab 9-5 2,2 sjekk denne"ALT UTSTYR" 2.2Tid 2005, 235000 km., kr. 169.000,- Lenke til kommentar
simenss Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Peugeoten min har så vidt rundet 200.000 km. Alle bilene du linker til har gått mellom 200.000-300.000 km. Kan ikke det bli veldig uøkonomisk i lengden? Og hva med motorene? Er jeg helt på jordet hvis jeg tror at 2,2 forbruker mer enn 1,6? Endret 19. juni 2009 av simenss Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Det behøver ikke å bli uøkonomisk i det hele tatt. Alt handler om hvor bra bilen har vært vedlikeholdt opp gjennom. Det som er dumt er at det sikkert blir vanskelig å få solgt bilen igjen, grunnet høy km.stand. Disse motorene er gjerrige, men det er jo diesel så det er jo ikke så rart. Jeg har erfaring med saab 9-3 og denne motoren og forbruket kom ned på ca 0,5 på mila ved langkjøring på norske svingete veier, det er ikke ille !!! Ved eventuel motorvei kjøring kan man nok få forbruket enda mer ned, dette var forresten med manuell girkasse. En saab 9-5 med denne 2,2 dieseln og automat bruker jo selvfølgelig litt mer en hva en 9-3 med manuell bruker, men jeg tror ikke forbruket er så ille. Du kan jo trøste deg med at en saab 9-5 med 2,0 liters turbo bensiner med automat hadde brukt mye mye mer. Ellers når det gjelder disse motorene så er dem noen skikkelige bråkebøtter og ikke vibrasjonsfrie heller. Du merker det mest ved tomgang, da hører man diesel knatringa og kjenner vibrasjonene. Ved normal kjøring legger man ikke noe særlig merke til det, og hele bilen er forsåvidt godt lydisolert, så man har det komfortabelt å godt i en saab Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Dette er 3 omtrent problemfrie familiebiler som scorer høyt på sikkerhet: - Honda Accord - Mazda 6 - Toyota Avensis Dette er de desidert beste valgene om du vil ha en sikker familie bil som er omtrent problemfri. Akkurat de jeg har valgt ut er også versjoner med spreke motorer, Accorden har hele 155 hk, Mazdaen 140 og Avensisen har 130. Km standen på disse 3 er også gunstig. Vil IKKE anbefale å kjøpe bil med km noe særlig over 150 000! Endret 19. juni 2009 av siggetheman Lenke til kommentar
simenss Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Det er kanskje bare fordommer, men er ikke SABB 9-3 en rånerbil? Spesielt det du forklarer om bråk ved tomgang. Jeg er av den typen som helst ikke skal høre at bilen har motor - Toyota Avensis Hva med denne Toyota Avensisen? Syntes både pris, km.-stand, utstyr og garanti på ett år hørtes meget bra ut. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) - Toyota Avensis Hva med denne Toyota Avensisen? Syntes både pris, km.-stand, utstyr og garanti på ett år hørtes meget bra ut. Det der er jo i utgangspunktet en 11 år gammel bil, som er dårligere sikkerhetsmessig. Husker jeg ikke helt feil hadde ihvertfall tidligere årsmodeller av denne modellen sine svakheter også. Hva med en Nissan Primera? Vi hadde en slik i 3-4 år, og hadde aldri noe som helst problem med den. Teknavarianten var også veldig godt utstyrt i forhold til konkurrerende modeller også, med xenonlys, automatisk avblendbart speil, regnsensor, ryggekamera osv. Ifølge EuroNCAP er dette, sammen med Avensis etter 2003, de to sikreste bilene av de som er nevnt her også. 2 literen ble levert med CVT kasse, slik som på denne og denne bilen. 1,8 literen ble levert med en tradisjonell 5-trinns(?) kasse, som på denne. 1,8 literen går greit (denne har vel også registertkjede og ikke reim, usikker på 2-literen), men innbyr ikke til så veldig aktiv kjøring. Nå skal det sies at jeg kun har kjørt bilen med manuelt gir, så jeg har ingen erfaring med de to automatkassene. Skal du ha en bil som er veldig gjerrig på drivstoffet er nok diesel det rette valget, og da kanskje i kombinasjon med Avensisen. Angående kilometerstanden så trenger ikke den nødvendigvis ha så mye å si så lenge bilen er godt vedlikeholdt, men den blir vanskeligere å få solgt siden, og drivverk og det som ellers er vil jo måtte byttes ut med tiden. Endret 20. juni 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
simenss Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Det der er jo i utgangspunktet en 11 år gammel bil, som er dårligere sikkerhetsmessig. Husker jeg ikke helt feil hadde ihvertfall tidligere årsmodeller av denne modellen sine svakheter også. Står da at det er en 2003-modell, mao 6 år gammel? Hva med en Nissan Primera? Den så interessant ut. Skal ta en titt på de Skal du ha en bil som er veldig gjerrig på drivstoffet er nok diesel det rette valget, og da kanskje i kombinasjon med Avensisen. Fant to Avensiser med diesel og automat. Prisen var noen hundre tusen for høy Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det der er jo i utgangspunktet en 11 år gammel bil, som er dårligere sikkerhetsmessig. Husker jeg ikke helt feil hadde ihvertfall tidligere årsmodeller av denne modellen sine svakheter også. Står da at det er en 2003-modell, mao 6 år gammel? Hva med en Nissan Primera? Den så interessant ut. Skal ta en titt på de Skal du ha en bil som er veldig gjerrig på drivstoffet er nok diesel det rette valget, og da kanskje i kombinasjon med Avensisen. Fant to Avensiser med diesel og automat. Prisen var noen hundre tusen for høy Det han mener med at den er 11 år gammel er at den Avensis typen kom på slutten av 90 tallet, mens den neste typen kom rundt 2003, da selvfølgelig med forbedret sikkerhet og det meste. Hva med Mazda 6 ? Oppfyller alle dine kriterier. Og er gang på gang blitt kåret til de beste familiebilene. Dessuten er dette også så og si problemfrie biler! Den her er masse bil for pengene, et kupp rett og slett : http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17533351 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det der er jo i utgangspunktet en 11 år gammel bil, som er dårligere sikkerhetsmessig. Husker jeg ikke helt feil hadde ihvertfall tidligere årsmodeller av denne modellen sine svakheter også. Står da at det er en 2003-modell, mao 6 år gammel? Joda, bilen er 6 år, men modellen kom i 1998. Utseendemessig ble noen detaljer endret med faceliften noen år senere, men konstruksjonsmessig er bilen 11 år. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Støtter forslaget om Toyota Avensis 03+ modell, det er det nærmeste du kommer de kriteriene i den prisklassen. Hadde jeg vert deg så hadde jeg lagt ned noen kroner til og fått en bil som er betraktelig mindre kjørt. eks Finn Uansett hvilken bil du velger så bør den ha antiskrens.(ESP) Endret 20. juni 2009 av Andy Dufresne Lenke til kommentar
simenss Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Hva med Mazda 6 ? Oppfyller alle dine kriterier. Og er gang på gang blitt kåret til de beste familiebilene. Dessuten er dette også så og si problemfrie biler! Det eneste er at jeg aldri har vært borti Mazda. Det man ikke kjenner til er man ofte skeptisk til Hvordan står den i forhold til Avensisen? Joda, bilen er 6 år, men modellen kom i 1998. Utseendemessig ble noen detaljer endret med faceliften noen år senere, men konstruksjonsmessig er bilen 11 år. Det forklarer kanskje den hyggelige prisen. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Støtter forslaget om Toyota Avensis 03+ modell, det er det nærmeste du kommer de kriteriene i den prisklassen. Uten å ha prøvekjørt Avensisen, står den foreløpig som den heteste kandidaten. Hvis jeg strekker meg hakket lenger økonomisk til 189.000 kr. står jeg med to kandidater: Toyota Avensis 1,8 Sol. Aut 2004, 90000 km. Toyota Avensis 2,0 Aut SOL KLIMA 2005, 80250 km. Noen klar vinner av disse to? Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Støtter forslaget om Toyota Avensis 03+ modell, det er det nærmeste du kommer de kriteriene i den prisklassen. Uten å ha prøvekjørt Avensisen, står den foreløpig som den heteste kandidaten. Hvis jeg strekker meg hakket lenger økonomisk til 189.000 kr. står jeg med to kandidater: Toyota Avensis 1,8 Sol. Aut 2004, 90000 km. Toyota Avensis 2,0 Aut SOL KLIMA 2005, 80250 km. Noen klar vinner av disse to? Jeg kjøpte bil for en uke siden, med samme tanker som deg. Jeg sto imellom de tre som er nevnt her. Accord, Mazda 6 eller Avensis. jeg vurderte Primera, men den falt ikke i smak utseende messig. Hjertet valgte Accord, Hjernen Valgte Avensis, jeg følgte hjernen denne gangen. Mazda 6 er uten tvil den kuleste bilen av disse tre, rimeligere i pris, noen rustproblemer med bilen men den har 12 års rustgaranti, har du et godt servicehefte har 2002-2003 modellene allerede utbedret dette. Automat er vanskelig å finne ihvertfall det følte jeg, de har gått ofte mye. Accord er den mest sportige av bilene, med 2 literen, også kanskje den dyreste og den du finner minst i markedet. Var skuffet over at den ikke hadde kjørecomp, og div andre utstyr som antispinn på den tidligere modellen. pluss for registerkjede Avensisen SOL 1,8 var den jeg valgte, mest pga utstyrsnivået, med kjørecomp, slepekrok, antispinn, oppvarmet frontrute og tåkelys....pluss etter det jeg har forstått har de tidligere bensinbilene kjede mens Diesel fortsatt har reim. I tillegg synes jeg denne bilen var den mest støysvake bilen. Valget var ikke enkelt, jeg har kjørt mazda og Honda tidligere dette er min første toyota. ALle bilene er topp biler. i Kamerabransjen kan du sammenligne disse tre med (tidligere) Konica Minolta, Nikon og Canon, Tre knallmerker som er godt kjente, men prises forskjellig utifra hvor "kjente" de er. Jeg hadde egentlig valgt vekk Avensisen siden jeg synes den er litt overpriset enn de to andre, mest pga ryktet. Men når jeg prøvekjørte den så ombestemte jeg meg. Så det beste rådet er å prøve de tre ut, og gå få magefølelsen. Ingen av de bilene er dårlige kjøp. Vil du har rimeligere, er Mondeo og Primera noe å vurdere. Evt en C-klasse som kanskje er enklest å finne automat, BMW 3-serie og A4 er også aktuelle. men disse tre siste er helt uten tvil mindre i baksetet enn de andre som er nevnt Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Støtter forslaget om Toyota Avensis 03+ modell, det er det nærmeste du kommer de kriteriene i den prisklassen. Hadde jeg vert deg så hadde jeg lagt ned noen kroner til og fått en bil som er betraktelig mindre kjørt. eks Finn Uansett hvilken bil du velger så bør den ha antiskrens.(ESP) Rart at de skilter med automat-gir, når bildene viser noe annet. Trådstarter, jeg syns de noe dyrere alternativene du nå har funnet ser bra ut. Avensis er det mange som har, og det er det en grunn til. Personlig liker jeg Mazda 6 hakket bedre, men det valget må nesten være opp til deg. Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Du har jo hatt Peugot fra før.. Mazda gruser peugot på det meste for å si det sånn. Peugot er sammen med Renault tidenes værste biler! Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg tror jeg har bestemt meg for å gå for en Avensis. Litt høyere innkjøpspris etter hva jeg har forstått, men det får jeg jo igjen ved salg. Toyota Avensis 2,0 Aut SOL KLIMA 2005, 80250 km. er den jeg vipper mest mot. Firmaet som selger bilen heter Drammen Bilskade, så jeg ringte og forhørte meg om hva bilen hadde vært utsatt for, og hva de eventuelt hadde gjort. De kunne opplyse at det eneste de hadde gjort var å bytte karosseriet fra en annen Avensis grunnet en bulk i siden. Hvor trygt kjøp er dette? Tenker på om motor, girkasse etc. kanskje kan ha fått seg en trøkk i dette sammenstøtet? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Byttet hele karosseriet? Joda, men det er ikke bare bare, da har de i prinsippet bygget bilen på nytt, hadde aldri vurdert noe slikt om den ikke var latterlig billig, og da mener jeg virkelig billig. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Som agvg er inne på her er det jo helt merkelig om de foretar et karroseribytte pga. en bulk. Jeg ville tenkt meg om 10 ganger før jeg vurderte å kjøpe denne. Forlang mye dokumentasjon i hvert fall! Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Som agvg er inne på her er det jo helt merkelig om de foretar et karroseribytte pga. en bulk. Jeg ville tenkt meg om 10 ganger før jeg vurderte å kjøpe denne. Forlang mye dokumentasjon i hvert fall! Problemet er at det ikke hjelper meg stort å tenke 10 ganger ekstra. Uten noen som helst greie på bil er det kanskje lurt å styre unna «fiksede» biler? Det står oppgitt at bruktbilgaranti er inkludert. Kan det gjøre opp for risikoen ved karosseribytte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå