Gå til innhold

[Løst]Linux router, kommunisere via "restricted" og "unrestricted" nettverk.


Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en Linux debian server med dhcp, dns, nat osv.

 

Det er tre nettverkskort i serveren:

 

eth0 - Internett

eth1 - UnRestricted (10.0.0.0)

eth2 - Restricted (192.168.0.0)

 

All trafikk på 443 og 80 blir sendt gjennom squid proxy som sjekker hvilken ip range klienten er på.

Hvis klienten er på "restricted" får klienten kun laste forhåndsoppsatte websider, hvis klienten er på "unrestricted" får klienten laste alle websider.

 

Alle andre porter er åpne ut mot internett. (Trenger ikke noe annet en restricted nettsider på 80 og 443).

 

Et par printere er koblet til en maskin, som igjen er koblet til "Restricted".

Denne maskinen deler printerene til resten av restricted nettverket.

 

Hvordan er det mulig å tillate kommunikasjon mellom eth1 (unrestricted) og eth2 (restricted) slik at maskinen på unrestricted får tilgang til printerene?

 

(Printer problem løst ved printserver på router, trenger fremdeles kommunikasjon mellom maskiner)

 

post-30852-1245399921_thumb.jpg

(Paint)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det absolutt enkleste her er å bruke VLAN (det gjør du kanskje)

 

Så har du VLAN1 som du kan bruke som "restricted" VLAN2 som er "unrestricted" og VLAN3 som er print, så er det bare å si at VLAN1 og 2 har tilgang til VLAN3.

Hvordan man utfører dette må jeg innrømme at jeg ikke kan svare deg på, men det er nok en enklere løsning enn det du har tenkt deg vil jeg tro.

 

Da kan du selvsagt ikke ha printerene delt ut fra pcen på VLAN1, de må fysisk vere tilkoblet VLAN3 via en annen pc/printserver eller via det integrerte nettverkskortet (de sannsynligvis ikke har)

 

Eller hva med å koble de på debian serveren du bruker som router?

Lenke til kommentar

Løste printer problemet ved å sette opp printserver på routeren som sender forespørsler videre fra unrestricted maskiner til restricted maskinen med printere.

 

Jeg kan ikke sette dette opp i flere VLAN da den maskinene med printere tilkoblet skal fungere i samme nettverk som den andre maskinen (på restricted).

 

Switchen er ikke L3 switch, derfor kan heller ikke VLAN sammenkobles på den måten(?).

Den er allerede delt opp i VLAN ja.

 

Jeg lurer fremdeles på hvordan jeg kan tillate/få routeren til å videresende trafikk fra 10.0.0.0 nettverket til 192.168.0.0 nettverket og motsatt.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...