Gå til innhold

Skal kjøpe nye harddisker, trenger råd (og litt hjelp)

Anbefalte innlegg

Morn.

Snart tikker skattepengene inn på konto, og da har jeg lyst til å spandere på meg et par nye (vanlige, ikke SSD) harddisker. Og med et slikt ønske, følger det naturlig nok noen spørsmål.

1) Hvor mange GB? Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe 2 x 1 TB; jeg vet at det finnes 1,5 TB-harddisker der ute også, men er det ikke sånn at 1,5 TB-disker ikke er like raske som 1 TB-disker?

2) Hvilken produsent? Bruker for øyeblikket en Samsung Spinpoint F1 @ 750 GB, og er fornøyd med den, men har bokstavelig talt ingen tidligere erfaringer å sammenligne med, da alle tidligere PC-er har vært bærbare.

3) Jeg vet at hvis jeg vil ha mer enn én harddisk i PC-en, så må jeg sette de i RAID 0/1/2/3/osv, men der slutter også mine kunnskaper om det emnet. Hvilken "modus" (RAID 0, RAID 1, osv) er "best"? Og hvordan setter man egentlig harddisker i RAID? Må man ha noe fysisk tilbehør, eller involverer det kun litt fikling i BIOS? Eller kanskje begge deler?

Takker for svar:)

PS: Det er ingen vits i å starte en ny HDD vs. SSD-diskusjon i denne tråden, fordi jeg har tenkt nøye gjennom saken, og for øyeblikket koster SSD mer enn det smaker for meg. End of story.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange GB kan ingen her bestemme over deg, du må selv avgjøre hvor mye lagtingsplass du trenger. Om jeg skal gi noe tips, så er det 750GB og 1TB diskene som gir best valuta for pengene. For å ta et eksempel, så koster en 2TB harddisk det samme som tre 1TB harddisker.

Når det gjelder hastighet, så har ikke selveste lagringskapasiteten noe å si på hastigheten. Om harddiskene er i samme familie, så er de alle omtrent like raske. Jeg skal ikke lyve, noe forskjell er det, men det er mest målbare og ikke merkbare forskjeller. Det er dog også mange typer disker der ute. Til eksempel vil en harddisk med 32MB cache oftest være raskere enn en harddisk med 8 eller 16MB cache.

Samsung og Western Digital synes jeg leverer de beste harddiskene.

Samsung Spinpoint F1 (750GB og 1TB utgavene)

Western Digital Caviar Black

Western Digital Caviar GreenPower (1TB utgaven)

For å gå litt over på spørsmålet/svaret over her. I denne sammenheng vil til eksempel WD Black være raskere enn WD GreenPower harddiskene. Dog trenger ikke nødvendigvis alle harddiskene å være raske for å ha en raskt og responsivt PC. Det er kun systemdisken hvor opperativsystemet og programmene er lagret og kjøres fra som trenger å være av den raske sorten. Såkalte lagringsdisker kan du benytte til eksempel WD GreenPower som lager mindre støy, mindre varme og lar deg spare litt på strømforbruket som igjen sparer deg for noen kroner på strømregningen.

Nei, du trenger ikke å sette diskene opp i RAID for å ta dem i bruk.

Det finnes dog noen positive aspekter med å ha disker i RAID. til eksempel så kan du sette slik at den ene harddisken blir "speilet" over på en annen harddisk. På denne måten vil man ikke miste noe filer om til eksempel Widows eller harddisken slår seg vrang. En annen metode er å få to disker til å sammarbeide så og si. Om to personer deler halve arbeide hver for å fullføre en oppgave, vil de bli raskere ferdig om en person skulle gjort hele jobben alene. Omtrent samme metode er det her, hver harddisk tar hver sin del av arbeidet og blir raskere ferdig enn en enkel harddisk. Faren her er at alt er delt over to harddisker. Så om den ene harddisken bestemmer seg for å være vrang, vil filene på den andre disken bli ubrukelig. Du kan tenke deg dette som en bok, hvor du har dratt ut annen hver side. Når du da leser boken vil det ikke være noe sammenheng i historien, alt vil være kaotisk. Du kan også på nyere maskiner sette opp RAID slik at du både får bedre ytelse og økt sikkerhet.

Du kan lese mer om RAID i HW.no sin RAID Guide:

http://www.hardware.no/artikler/raid/32088

Her er mer RAID lesestoff:

http://www.hardware.no/artikler/?q=raid

Lenke til kommentar

Så, la meg nåse om jeg har skjønt det:

Om jeg har 2 x 1 TB-harddisker i RAID 0, så får jeg 2 TB lagringsplass, men om en disk ryker, så går alt til helvete. Om jeg derimot putter dem i RAID 1, så får jeg kun 1 TB lagringsplass, men den ene disken kan ryke uten at jeg mister noe data?

Og jeg kan fint putte en WD Caviar Black i RAID med en WD GreenPower uten at det gjør noe, selv om de er forskjellige modeller?

Takker for langt og utfyllende svar forresten;)

Lenke til kommentar

i RAID kan du blande merker og størrelser, dog vil det i Windows sin variant av RAID alltid være størrelsen til den minste disken.

Altså om du satte 1x 1.5Tb og 1x 1Tb disk i RAID 0 eller 1 så vil begge gi samme resultat på enten 2Tb for RAID 0 eller 1Tb for RAID 1.

Linux kan du dog partisjonere og bruke de resterende 500Gb utenom RAIDet til annet, men Windows er ikke så fornuftig.

Uansett, så kan merker og typer disker også blandes, dog ytelsen blir etter svakeste disk 5 + 6 blir ikke 11, men 10 siden dobbling av ytelsen blir etter svakeste ledd, altså 5 i dette eksemplet.

Har selv 1x Seagate Barracuda ES2 1Tb i RAID 1 med 1x WD Caviar GreenPower.

Om du vil ha flere harddisker så kan du også se på RAID 5, stripe ytelsen med 3x disker i RAID 5 er like 2x disker i RAID 0, men med redundans for at en disk kan ryke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...