karbon8 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 er det vanlig at plasmaskjermer flimmrer. det er jo nesten like ille som på min gamle 50hz crt. min forrige flatskjerm hadde aldri anntydning til flimring, det var riktignok lcd men dog. vurderer sterkt å brukt angreretten på denne, men en sabla diger tv. det er snakk om en panasonic th-50pz800E. er veldig overrasket, trodde tv-flimmer tilhørte fortiden Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Plasmaskjermer har puls-oppdatering, så de kan flimre. Er 100 Hz aktivert på TVen din? En LCD-skjerm holder bildet til den får beskjed om å oppdatere det, så du vil ikke oppleve at de flimrer. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Sjekk om du har skrudd på 100hz... Du finner den i oppsett menyen. Flimmer kan forekomme på enkelte plasma skjermer, men det kommer faktisk litt ann på hvordan øyene dine fungerer. Enkelte er nemlig mer følsomme for dette enn andre. Du har sikkert hørt om "regnbue effekt" som er sjelden på plasma, men desto mer vanlig på DLP prosjektører. På en plasmaskjerm vil dette oppleves ved at man ser blitzer i forskjellige farger som smeller i bildet og særlig blir det synlig i områder med høy eksponering. For noen er dette så plagsomt at de får både hodepine og kvalme. Enkelte kan også oppleve slike ting på en LCD... Hvis du lett ser flimmer på lystoffrør og liggnende vil du trolig være følsom med en plasmaskjerm også. Da er det ikke sikkert at 100hz vil hjelpe deg og for alt jeg vet er det allerede skrudd på. Lenke til kommentar
raristam Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Broderen kjøpte en 32" LG for ca 3 mndr siden.... Samme greia der, flimmer og 'uskarpt' bilde (bilde henger etter).... Tror muligens det har noe å gjøre med om TVen er såkalt Interlaced, eller det motsatte (som jeg ikke husker hva heter)... progresiv tror jeg.... har med å gjøre om skjermen skifter ALLE pixel-linjer eller bare annenhver osv... http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_scanning håper du finner ut noe smart =) Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Det har ikke noe å gjøre med at signalet er progressivt eller interlaced. Igjen er det snakk om øyets evne til å se, eller ikke se disse artefaktene. Hvis man oppfatter at bildet henger litt etter så handler dette også om et fenomen som noen ser, andre ikke. Fargene kan henge litt igjen på grunn av plasmacellenes ladetid. Som regel ser man da en grønn stripe eller en gul stripe som henger etter bildet. De aller fleste mennesker kan ikke se disse tingene og oppfatter bildet som flimmerfritt og konstant, uten slep… Hvis det er slik at du plages av disse tingene så burde du ikke kjøpe deg plasma neste gang, men heller gå for en LCD. At bildet er uskarpt på LG skjermen høres litt rart ut, men plasmabildet er i alle tilfeller langt mykere enn en LCD. http://www.hdtvtest.co.uk/news/plasma-phos...-2007040133.htm Endret 19. juni 2009 av Bava Lenke til kommentar
karbon8 Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 takk for tilbakemelding. 100Hz hjelper ikke mot dette problemet, dessuten synes jeg ikke 100Hz effekten har noen positivt effekt. riktignok blir bildet mer stabilt, men ved bevegelse vil det alltid komme diverse uklarheter i kantene i bildet. Mulig jeg er mer sensetiv for flimmer enn folk flest. det er i hvertfall relativt lett for meg å se om en crt skjerm kjører 60 eller 70hz. Er nok mulig en vanesak, men fant ut at ved å bruke eco modus ble flimmeret en del redusert, litt justering og bildet ser betraktelig bedre ut mtp flimmer. men får vurdere om jeg bytter til en lcd skjerm ved å bruke angreretten. Hadde jeg vist om dette fra før ville jeg nok aldri gått for en plasmaskjerm. Bildet er meget bra, men dette blir et irritasjonsmoment det er litt vanskelig å ignorere. takk igjen for tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hva mener du med 100 hz gjør bildet værre? 100 hz på plasma har kun den effekt av å minske flimmer. 100 hz på plasma og lcd er LANGT fra det samme Lenke til kommentar
karbon8 Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Hva mener du med 100 hz gjør bildet værre? 100 hz på plasma har kun den effekt av å minske flimmer. 100 hz på plasma og lcd er LANGT fra det samme Hallo? Når sa jeg at bildet ble værre ved bruk av 100hz? Jeg sa det ikke har noen positiv effekt, det er litt forskjell. 100hz av eller på har ingen effekt på dette problemet. Som et eksempel kan du sette et stillbilde av en hvit bakgrunn, 100hz vil ikke være påvirket av flimmeret som oppstår. 100hz på min gamle lcd har de samme 'artifacts' i kantene som den har på denne plasmaen. Hvorvidt teknologien er forskjellig er meg revne likegyldig, det er irrelevant til problemet jeg snakker om. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hvis du ser tydelig flimmer på en 60hz crt så er du litt sensitiv. Hvis du ser det på 70hz så er det veldig sensitiv... Det høres ut som om du burde velge en LCD skjerm i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå