Gå til innhold

PC til videoredigering og muligens spill under 15k

Anbefalte innlegg

"Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter. Dell'en min skal pælmes og jeg er så glad" :thumbs:

Beklager, skal være seriøs...

Som nevnt i emnetittelen prøver jeg å finne frem til et PC-oppsett (ikke mac) som skal brukes til litt av hvert, blandt annet videoredigering (i AVCHD-format) og noe spilling. Prismessig ser jeg for meg ca 13 000, med øvre grense på 15 000. Jeg har skjerm fra før av (ikke så veldig bra riktignok, men det blir en investering jeg tar for meg senere).

Først så jeg på hardwares "Videoredigereren", som så grei ut, men jeg tenkte at det kanskje kunne forbedres litt. (Det har ikke blitt oppdatert på litt over tre måneder, vet ikke om det har kommet de helt store nyeheter siden da som krever revidering)

Jeg har også tatt en titt på Agentspoon og Gullars sine anbefalinger i denne tråden:

Anbefaling: komponenter til stasjonær PC

For meg var det da "Alchemist"-variantene som var aktuelle, men disse var nok ikke ment for videoredigering. Derfor har jeg tatt for meg Hardwares anbefaling:

Videoredigereren

Jeg har ikke veldig inngående kunnskap om data (dette blir den første pcen jeg bygger selv), men har prøvd å lese meg til litt kunnskap den siste tiden. Her er uansett de mulige forandringene jeg overveier på oppsettet:

Jeg vet ikke hvordan man legger inn hadlevogner :blush: så jeg tar det "manuellt"

Kabinett:

Antec Performance One 182

Dette er sikkert et bra kabinett. Støysvakt og fint, så vidt jeg har forstått. Vurderer å heller bruke et Antec Nine Hundred som både er billigere og har bedre kjøling, men som bråker litt mer. Nå skal det sies at jeg neppe kommer til å begynne med noe særlig overklokking med det første, så jeg vet ikke helt hvor mye kjøling jeg trenger, men billigere er det i alle fall.

Hovedkort:

Gigabyte GA-EP45-UD3R

Dette hovedkortet har generellt fått gode kritikker og virker som et godt kort. Jeg vurderer å heller gå for et Gigabyte GA-EP45-UD3P som er det samme kortet, men med mulighet for crossfire og Dual Gbit LAN. Sistnevnte er jeg ærlig talt ikke sikker på hva gjør. Jeg vet at man har to nettinnganger, men ikke hva det er godt for. Til slutt har også dette kortet TMP encryption noe UD3R-utgaven ikke har. Så vidt jeg har forstått krypterer denne harddisken slik at den kun kan brukes i denne maskinen. For å være ærlig høres dette ut som en svakhet hvis jeg ikke kan bytte hovedkort og ha den samme harddisken. Nå er det vel ikke så ofte man bytter hovedkort, men dere skjønner poenget. Tror i alle fall det er liten sannsynlighet for at noen skal skru fra hverandre PCen min og fjerne harddisken fysisk for å stjele det jeg har lagret der.

For å oppsummere koker det ned til:

1 Trenger jeg crossfire-støtte (se punktet om grafikkort)?

2 Trenger jeg Dual Gbit LAN?

3 Trenger jeg TMP encryption?

Setter også pris på om noen kan si litt mer om de to siste, så jeg vet konkret hva det er og hva det er godt for. Eller en link til en annen side som forklarer det.

Minne:

2x Corsair Twin2X DDR2 4096MB

Dette virker jo bra. 8 GB skulle holde for en stund. Det eneste jeg er usikker på her er om DDR3 er markant bedre enn DDR2, og er det i så fall verdt det å bytte hovedkort for å kunne hive inn DDR3-ram istedet?

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9400

Virker bra.

Prosessorvifte:

OCZ Vendetta 2

Virker bra.

Skjermkort:

PowerColor Radeon HD4650 512MB

Her begynner det å bli vanskelig. Jeg er ingen harcore gamer, men det hadde vert greit å ha en maskin som kan spille relativt nye spill uten å måtte sette grafikkinstillingene på minimum. Er dette kortet bra nok til dette eller bør jeg gå for et bedre? Eventuellt kan jeg kjøpe et til hvis jeg går for hovedkortet med støtte for CrossFire. Hvordan vil dette bli pris- og ytelsesmessig i forhold til å kjøpe ett bedre kort? Eller er dette kortet greit nok hvis man ikke skal spille Crysis 2 på "Super-Graphic-Prostitute-mode"?

Harddisker:

2x Western Digital Caviar GP 1 TB

Sikkert bra. Mye plass til å lagre ting på og grei pris.

Systemdisk:

Western Digital VelociRaptor 300GB

I annbefalingen er det denne som blir annbefalt som systemdisk på det grunnlag at den er rask. Det jeg lurer på er om det er å foretrekke å gå for en SSD for OS og noen programmer og i så fall hvilken? Velociraptor-disken ligger på rundt 2000. Får jeg en brukbar SSD til ca samme prisen som kan gjøre samme nytten? Er det et alternativ å drite i systemdisk/SSD og vente noen måneder til prisen på SSD har falt (hvis den gjør det) og så kjøpe en SSD, installere OS der og i mellomtiden ha det på en av Caviar-diskene?

Optisk drev:

LG DDW-H20L

Virker veldig bra. Vet ikke om jeg egentlig trenger en BluRay-brenner, men det var sånn jeg tenkte om DVD-brenner på den forrige PCen og det fikk jeg jo bruk for etter hvert.

Strømforsyning:

Corsair VX 450W

Sikkert greit. Aner ærlig talt ikke hvor mye en slik PC trenger, men det var dette som ble annbefalt av hw. Kommenter gjerne om denne bør oppgraderes dersom jeg går for noen av oppgraderingene jeg har foreslått, for eksempel CrossFire.

Det var vel i hovedsak det. I tilegg er det foreslått Pinnacle Studios 12, som jeg også regner med å skaffe meg, hvis ikke noen har et bedre forslag til redigeringsprogram. I tilegg er det anbefalt en mus og et tastatur, men det er ikke nødvendig å diskutere her.

Til slutt har jeg også tenkt at det er mulig å spare en tusenlapp ved å gå for prosessoren AMD Phenom II X4 940 Black Edition som jeg har skjønnt er hakket dårligere enn Intelen som egentlig er i oppsettet. For å få det til å passe må jeg da gå for et hovedkort av typen Gigabyte GA-MA790X-UD4 som også er billigere. HVis jeg ikke tar feil er dette kortet bedre tilkoblingsmessig enn det jeg opprinnelig har i oppsettet, men jeg vet ikke noe om ytelsen. Kommenter gjerne dette forslaget.

Oi, dette ble lengre enn jeg hadde trodd, gitt. Håper noen datakyndige mennesker kan gi meg tips om det originale oppsettet er bra nok, om noen av forslagene jeg har satt opp er gode eller om dere brøt ut i krampelatter når dere så dem eller om dere har andre tips til forandringer. Til slutt vil jeg si at det ikke er noe must for meg å bygge PCen selv. Det hadde jo vert greit å prøve, men hvis dere vet om (eller finner) noen tilbud på ferdige maskiner som virker brukbare for mitt behov så post det også.

PS: Selvsagt har jeg også tenkt til å kjøpe antistatisk armbånd og kjølepasta.

PPS: Og vær så snill og ikke start en ny diskusjon av typen "Jeg har mekka PCer siden slaget på Stikklestad og aldri bruk antistatisk armbånd, du trenger ikke dette."

På forhånd takk for all tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan starte med eksempler på deler jeg tror vil passe for deg.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...6F-32FD0C1B638A

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...1F-2895D4693C82

:: Kabinettet vil jeg tro skal passe til ditt formål. Enkel viftestyring og luftflyt på høyde med Antec Nine Hundred kabinettene. Det at du også kan skru av alle led lysene setter jeg som et stort plus over Antec kabinettet.

:: Seasonic er vell en av de største og beste produsentene av PSUer. Koster mulig noen kroner mer enn andre enheter, men er vell verdt de få ekstra myntene.

:: Skjermkortet har også en god miks overe spillyte, temperatur, støynivå, mulighet for overklokking og er uber til bilde og videoredigering.

:: Blu-ray leser og brenner som ønsket.

:: SSD pakke fra kingston. Mulig ikke den raskeste SSD disken på markedet, men vil uansett være raskere enn Raptor harddiskene.

:: 2 stykk Western Digital Caviar GreenPower harddisker på 1TB hver. Stillegående, raske og strømsparende disker med god lagringskapasitet. Utmerket som lagringsdisker.

:: Zalman CNPS9900 prosessorkjøleren er litt i det dyre laget. Tester jeg har lest av denne viser god kjøleegenskap og lavt støynivå. Disse to grunnene, samt at den matcher de blå led lysene i kabinettet gjorde at jeg la ved denne CPU kjøleren i listen.

:: Hovedkortene, som begge er fra Gigabyte er ikke de dyreste og mest avanserte på markedet. Dog er du heller ikke ute etter hovedkort som EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED. Begge kortene er av god kvalitet og gir god ytelse. Gigabyte har spart inn på prisen ved at eksempelvis X58 hovedkortet har redusert til 4 minnespor i stedet for 6 som er vanlig på X58 hovedkort. Når det kommer til ytelse, så er det ikke noe dårligere enn andre X58 hovedkort på samme nivå.

:: Intel prosessoren i7 920 trenger vell selv ikke for deg veldig mye forklaring, dette er en av de beste prosessorene på markedet. Når det gjelder AMD prosessoren, så har AMD tatt et gigantisk sprang fremover med AMD Phenom II prosessorene. Om man setter disse to prosessorene i en ren benchmark duell, vill AMD prosessoren komme til kort. AMD har dog andre finesser som muligens kan gjøre AMD Phenom II X4 940 mer atraktiv enn Intel 17 920 prosessoren til ditt formål. Denne finessen er ATI Stream Technology Dette er enkelt bedre samkjøring mellom AMD/ATI skjermkortene og AMD prosessorene. Dette fører til lynraskt bilde og videoredigering.

For å svare på dine tre små spørsmål.

(1) Du trenger Crossfire støtte om du har planer å kjøre 2stk AMD/ATI skjermkort samtidig.

(2) Nei, du trenger ikke Dual Gigabit LAN. Du kan lese litt mer på disse sidene; 1 2

(3) TMP encryption trenger du definitivt ikke.

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag, svenni. De svært ser bra ut for meg. (likte spesiellt kabinettet)

Tror nok jeg skal klare å skrape sammen nok til i7-utgaven, men som du nevnte trenger jeg kanskje ikke denne til mitt bruk. Bør kanskje ha litt mer enn 4 GB ram, men det er jo ikke så fryktelig dyrt. På den annen side er kanskje i7en bedre til spill. Tror du Amd-varianten er betydelig bedre til videoredigering? Ser også at den i7en går på DDR3-ram. Er det stor forskjell i ytelse her? Det står også i beskrivelsen at det følger med kjølepasta under PSUen. Så vidt jeg har forstått er denslags lite bra og man bør investere i bedre.

Til slutt lurer jeg på operativsystem. Så at man kunne oppgradere gratis til windows 7 hvis man kjøpte Vista home premium etter den 26. juni og jeg regnermed at man sparer penger på dette. Men det er jo flere utgaver av Windows 7 også. Noen som vet hvilken versjon denne gratis oppgraderingen fører til? Eller er det slik at dette ikke er så farlig og man sparer penger på det uansett om man må oppgradere enda en gang til en bedre versjon av windows 7 som man må betale for?

Lenke til kommentar

Vurderer nå sterkt i7-oppsettet til svenni, med mindre noen kommer med gode argumenter for AMD. Vil denne for eksempel gi bedre ytelse på videoredigering enn i7, eller snakker vi bare om bedre ytelse per krone? Er det andre oppgaver ATI Stream Technology hjelper for? Spill e.l.? Ser også at PSU'en som var i begge oppsettene er tatt vekk fra komplett. Ser at denne har fått gode tilbakemeldinger,

Corsair Powersupply 650W Black

men vil sjekke om den vil være kompatibel med resten av oppsettet mitt. Hva betyr forresten OEM, når det gjelder OS? Vil ha den billigste Vistaen som kan oppgraderes til windows 7 gratis.

Lenke til kommentar
Ellers har denne en veldig fristende pris:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=443650

Joa, prisen var fin, men jeg hadde sett for meg litt bedre ytelse på... det meste egentlig. Men takk for forslaget.

Vel her er du litt ute å kjøre. Foruten i7 så gruser denne det meste av de forslagene som er kommet på bordet. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke vurderer et oppsett med Q9550. Sammenlignet med AMD sine toppmodeller så slår vel denne her de i alle applikasjoner som du finner, spill, video, redigering y name it..

Mulig det er noe du ikke har fått med deg. Det var også et GTX260 på oppsettet så det var bortimot optimalisert til ditt behov. Jaja det er du som bestemmer:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Hmm. Mulig jeg var litt kjapt ute med å dømme denne, ja. Hvis jeg kjøper den:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=443650

Sammen med denne harddisken:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337502

Og dette OSet (jeg får oppgradert dette gratis, ikke sant?):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331585

Til slutt vurderer jeg og hive inn denne SSD-en til OS ol:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408932

Ærlig talt usikker på om det er verdt det. Den er jo visstnok betydelig raskere enn Velociraptor-disken, men jeg vet ikke om SSD vil falle i pris om en liten stund og at det vil lønne seg å vente. Dette er jo forsåvidt en dårlig innstilling fordi alt vil jo falle i pris etter en stund, men.

Helt til slutt lurer jeg på RAM. I annbefalingen til hardware hadde de lagt inn 8 GB for videoredigering. Jeg ser også at en del velger å ha 6 GB ram. Holder det med 4 GB til mitt bruk (videoredigering og spilling)? Og er det merkbar forskjell på DDR2 og DDR3?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller tatt denne HDD som er mye billigere. Når det er en raptor med så hadde ikke jeg giddet med SSD i første omgang.

Siden du vurderer oppgradering av OS senere, så ville jeg heller lagt inn gratisutgaven av Windows 7 64 bit versjonen og betalt lisens når de krever det til neste år. Jeg ville prioritert 4 GB ram ekstra...

Lenke til kommentar

Da tenker jeg at jeg går for den PCen med Samsung-harddisken du foreslo og ett til RAM-kit. Samme som det som sitter i.

Når det gjelder OS er jeg litt skeptisk til RC-utgaven av windows 7. Ser på forumet at en del har problemer med det (det gjelder sikkert for de fleste operativsystemer, men). Tror jeg fortsatt har installasjons-cden til gode gamle xp ett eller annet sted. Og hvis ikke går jeg for windows 7 RC, men nå begynner jeg virkelig å snakke meg vekk fra temaet, her.

Tusen takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...