johncl Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Hei, jeg har jobbet en stund nå med å få ned støyen i PCen min, men sliter fremdeles med at powersupply støyer alt for mye, dette til tross for at PSUen som er en Enermax Whisper 350 lover "whisper operation". Det er to vifter i den og de bråker noe vanvittig. Med MBM får jeg målt den største viften på innsiden, og den går stort sett med 2700 rpm. Aner ikke hva viften bak går med, men det er nok ganske fort. Systemet mitt er ellers som følger: MIST Silent Twin (fra Microplex) på en AMD XP2100 Zalman chipset kjøleribbe (ABIT KG7-RAID hovedkort) Zalman 80hp heatpipe kjøler (ingen vifte) på MSI GF3 Ti500 2 stykk Papst 12 dba kabinettvifter (en i front og en bak) Seagate Barracuda V 120 GB (skal være den mest stillegåend) Runde floppy og CD/HD kabler (for best mulig luftgjennomstrømning) 350 watts Enermax Whisper PSU (som tydligvis bråker noe vanvittig) Kabinettet (et Chieftec) er puttet i et skap i pulten min og veggene og gulvet i skapet er dekket med et billig liggeunderlag jeg kjøpte for en hundrings og klippet opp. Jeg skulle tro at alle de andre komponentene mine er temmelig støysvake, det er vel ikke stort mer jeg kan gjøre der. Jeg har lurt på å kjøpe en Fortron/Source FSP350-60PN(PF) power som er utstyrt med en stor 12x12 vifte som visstnok skal være støysvak. Her er en link til den: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...5060PN&toc=5025 Er det noen som har noen erfaring med denne? Andre tips? Med vennlig hilsen, John Christian Lønningdal Lenke til kommentar
Daron Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Har du prøvd å ta Pc'en ut av skapet? For at PSu'en skal gå i stille modus må den komme under en viss temperatur.. Hvis du "stenger inne" PSU'en så kan den få problemer med det... Lenke til kommentar
LL Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg vet ikke, men den nye PSUen til Zalman (400W) som Microplex nylig fikk inn er kanskje rimelig stille. Noen som vet?? Lenke til kommentar
johncl Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg har ofte skapdøren åpen for å se om det hjelper, men i normal drift med romtemp på 22 grader så måler MBM case temp på rundt 30 grader og harddisk på 33 grader. CPU er rundt 50-54 grader alt ettersom. Jeg har prøvd å ha terrassedøren min åpen for å slippe inn kald luft utenfra (under 10 grader) slik at viften i front på maskinen suger inn denne luften. Da ramler alle temperaturer med 6-7 grader men PSU viftene bråker nesten like mye og den jeg får målt går med minimum 2500 rpm. Tror hele Enermax Whispere'en er defekt jeg? Noen andre som har erfaring med denne? Kan jeg returnere den selv om det er en del måneder siden jeg kjøpte den? (Kjøpt på Komplett). Mvh, JC Lenke til kommentar
arciryon Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Har gode erfaringer med NoiseControl sin PSU. Har den på 300W som oppgis til 19dB, og den er dødsens stille. NoiseControl sine PSU-er er litt dyre (microplex), så hvis du liker modding så kan du jo måle temperaturene i Enermax PSU-en og enten senke vifehastigheten(e) eller bytte til Papst-vifter. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Har gode erfaringer med NoiseControl sin PSU. Har den på 300W som oppgis til 19dB, og den er dødsens stille.Man skal være forsiktig med å bruke slike uttrykk i hytt og pine. Har selv 19 dB vifte i PSU, og jeg vil ikke karakterisere den som dødsens stille, selv om den bråker mindre enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Ahhh... Ville bare fortelle alle sammen her at Fortron/Source PSUen med 12cm vifte er en fryd for ørene. Denne PSU løste de siste støyproblemene jeg hadde... vel jeg må nok prøve å henge harddisk i gummi og noen støydempningsmatter også. Jeg anbefaler alle denne PSU som jeg kjøpte hos Microplex. Mvh, John Christian Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 hva med å bare koble viftene i psu'en til 7v? det er jo faktisk to av dem, så luften blir byttet ut ganske fort. har selv mine på 5v (enermax 431w), har kjørt i halvannet år uten det minste problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå