Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om firejhulstrekk (syncro)

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Leser og prøver å lære en del om firehjulstrekksystemer, skal prøve å få kjøpt meg en Caravelle/Transporter Syncro (t3), da disse er geniale offroad. Men må antakelig være forberedt på en del reperasjoner og ting som ryker har jeg hørt...

Skal kjøpe en billig bil, og regner med at ikke alt virker... har funnet en med sperrer som ikke virker, åssen vil dette påvirke kjøreegenskaper og kommer dette gjennom EU-kontroll? Hva koster det å fikse?

Lurer også på om noen vet om ting som er vnalig at ryker og hvor mye det koster å fikse.

edit: er diff'er og sperrer det samme? diff = differential locks? Er en del uttrykk jeg ikke forstår helt. Håper noen med 4wd kunnskaper kan gi en liten leksjon, hehe.

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motorene er vel i klassisk gammel VW-stil elendige på holdbarhet.

Når det kommer til sperrer tror jeg neppe de bryr seg om disse på EU-kontrollen, og når det kommer til sperrer så er det mye rart som kalles sperre. Disse kassene her har jo en klassisk sperre som er manuell og med 100% låsing, så har du diffbremser som også mange kaller sperre uten at det er korrekt for de de ikke gir 100% sperrevirkning. Fordelen med diffbremser er jo at de er automatiske og idiotsikre. Har selv sett T3 girkasser hvor folk har skrudd på sperra og kjørt, kassa gikk i oppløsning. Det var ikke særlig solide greier i utgangspunktet så det skulle ikke mye til. Ellers har vel motoren lett for og drukne på disse hvis du leker i vannet med dem, har du da diesel så skal det ikke rare vannskvetten til i innsuget før det er totalras.

Lenke til kommentar

Differensial: "dingsen" som sørger for at det ene bakhjulet kan snurre med en annen hastighet enn det andre. F.eks. i en sving.

Differensialsperre er således en ekstra dings som gjør at bakhjulene kan låses (så de snurrer like fort) etter behov.

Differensialsperre er ikke det samme som en sperret differensial. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...