Gå til innhold

Lage batteripakke til en radio?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Tivoli Pal radio som batteriet har begynt å fuske på. Batteriet koster ca 500kr her i norge og ser slik ut:

4988.jpg

Det er altså 6 oppladbare AA batterier på 1400mAh. Kan jeg da feks kjøpe 2 pakker av denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.487 slik at jeg får totalt 6 batterier, i tillegg som har større kapasitet, lodde dem sammen og så bruke dem?

Jeg vil jo i teorien tro at det ikke skulle være noe problem, noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har en Tivoli Pal radio som batteriet har begynt å fuske på. Batteriet koster ca 500kr her i norge og ser slik ut:

4988.jpg

Det er altså 6 oppladbare AA batterier på 1400mAh. Kan jeg da feks kjøpe 2 pakker av denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.487 slik at jeg får totalt 6 batterier, i tillegg som har større kapasitet, lodde dem sammen og så bruke dem?

Jeg vil jo i teorien tro at det ikke skulle være noe problem, noen som har noen innspill?

Hei

Det er ikke noe problem å lage ny pakke av løse batterier.

Bare sørg for at det er NI-MH batterier du bruker, at det er like mange og at pluss og minus blir riktig. også viktig at du kobler riktig (alle batteriene skal kobles i serie etter hverander, bare se på det gamle batteriet) gi beskjed hvis du er usikker på hvordan det skal gjøres.

Kapasiteten på batteriet (mAh) har ingenting å si, så lenge du tar batterier med lik eller mer kapasitet en orginalbatteriet, ettersom ladekretsene går på spenningen til batteriene når de måler om de skal stoppe å lade. tar bare litt lengre tid å få det fulladet, og så varer det jo lengre :)

Lykke til

ERIK

Lenke til kommentar

Hei Erik og takk for svar ! :)

Flott, da får jeg bare vente til batteriene ligger i postkassen og så får jeg sette i gang. Tenkte å følge det gamle batteriet slavisk ja, da burde det jo stemme! Skal gi lyd om jeg får problemer event. blir ferdig!

Lenke til kommentar

Jet ville heller gått for NiMH-batterier med lav selvutlading, enten GP ReCyco+ eller Sanyo Eneloop. ReCyco+ batteriene har de inne i både 2 og 4-pack så for samme prisen av 8 stk 2500mAh får du 6 stk 2000mAh ReCyko+ batterier.

space

Lenke til kommentar

Selvutlading på vanlige NiMH-batterier er ganske stor. Selv om man har litt mer kapasitet i utgangspunktet med 2500mAh mot 2000 mAh vil den forskjellen fort gå til fordel av 2000mAh batteriene hvis man ikke lader ofte. Med 2000mAh har man f.eks. ca. 85% igjen hvis man lot dem ligge i ro i et år. 2500mAh batteriene ville ha ca 15% igjen.

space

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nå laget batteripacken og satt den i igjen. Alt så ut til å bra, når laderen sto i så blinket et lys som indikerer at den lader. Jeg prøvde også å ta ut kontakten og alt funket. Når den var ferdig ladet, så tok jeg ut kontakten og prøvde å skru på, det kom bare et litt klunk, akkurat som den prøver å slå den på men har ikke noe krefter. Setter jeg i laderen, så kan jeg slå den på som vanlig og da dra ut kontakten mens den fortsatt er på og den forblir på. Noen som kan ane ugler i mosen?

Lenke til kommentar

I dag når jeg sto opp så funket den faktisk, og ser ut til å funke bedre enn tidligere:) Skal teste litt utover dagen. Ikke vet jeg hvorfor den var så slapp i går.

Det lå en liten "sikring"(flat sak hvor det står bla WL07 på, er det sikringen?) på den originale batteripakken som jeg flyttet over på den jeg lagde, den erstattet en lask mellom 2 batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...