Bruker-111299 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hei. Jeg bare lurte på hvordan det er med forbrukslån. La oss si at Ola Nordmann kjøper en TV til 8 000 kr av Kjip Elektro AS som tilfeldigvis har avtaler med Cresco. Ola bestemmer seg for å ta opp et lån via Cresco med 4 mnd betalingsutsettelse. Først etter 15 mnd dukker første regning opp. Ola lurer da på om Cresco kan kreve noe etter så lang tid. Noen tanker? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 De kan definitivt kreve inn det hele og fulle beløpet fra deg. Dersom de har vært trege og dette har rentet seg unødvendig kan du kontakte dem og spørre pent om de kan forklare hvorfor du ikke fikk regning ennå, og hvorfor det har rentet seg uten at du har fått beskjed om det. Ellers er du "stuck" med det lånet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Man blir ikke fritatt for betaling fordi kreditor har vært litt sene med å innkreve kravet. Det finnes en foreldelsesfrist, men da snakker vi om lengre tid en dette. I tillegg så ser eg ofte mange reklamebrosjyrer rundt i butikker hvor det står "4 mnd EKSTRA betalingsutsettelse", i tillegg til 12 måneder som det står rett under eller ved siden. Det kan da være lett å missforstå og tro at man kun har 4 måneder utsettelse, og ikke 4 + 12. For eks. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Takker for svar! Da skal jeg videreformidle det til "Ola". Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg lurer på om "Ola" har fått renter på beløpet også, eller om det bare er det opprinnelige beløpet som skal betales. Uansett må det opprinnelige beløpet betales (det skulle da bare mangle!). Om de har beregnet seg renter er jeg mer i tvil.. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 "Ola" fikk nok ikke noen renter på beløpet. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Da må han nok belage seg på å betale.. Tror foreldelsesfristen er tre år, men er mulig den ikke gjelder for denne type gjeld. Det er det derimot andre her på forumet som vet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå