Bruktbilen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/c...icle6521199.ece A Scotland Yard spokesman said: “We can categorically say that no individual is targeted by police because of their culture, faith, race or religion.” Endret 18. juni 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det viser hvilken "makt" rasist hylekoret har oppnådd. Trist. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Det gjør det vel ikke. Det viser at politiet bruker hudfarge som ett argument for å stoppe folk, noe som igjen bryter med prinsippet ang. likhet for loven. Man er fortsatt uskyldig til det motsatte er bevist selv om man heter Ali eller Muhammed og ikke er født på ei øy vest for Europa. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hvis Oslopolitiet bare ransaker sørlendinger så vil de vel finne ut at det bare er sørlendinger som er i besittelse av narkotika. Det gir sikkert god næring til de som vil "sende sørlendingene tilbake dit de kom i fra", men det gir ikke noe godt bilde av narkosituasjonen på gata i Oslo. (bare for å bruke et tilfeldig eksempel). Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Det eneste dette viser er at fordomsfulle og fremmedfiendtlige personer utnytter alt for å få frem det bildet de ønsker. Det er det som er trist. Endret 19. juni 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Det viser hvilken "makt" rasist hylekoret har oppnådd. Trist. Når skal rasistene slutte å sutre over dette påståtte rasist hylekoret(sic)? Lenge siden jeg hørte noen kalle noen andre for rasist. I dag er det PJ å være rasist, å være anti-rasist og sette hale på grisen er ikke populært, i hvert fall ikke her på forumet, her får du advarsler og blir kastet ut om du kaller en spade for en spade. Forøvrig så er profiling en svært lite presis vitenskap. Og å på måfå sjekke opp folk etter upresise profiler er hva jeg vil kalle overgrep mot uskyldige mennesker. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Så det skal ikke være lov å prioritere folk som ser utenlandske ut når man sjekker om noen er ulovlig i landet. Det er det dummeste jeg har hørt. Kondolerer til UK......... Her ser vi litt av konfliktnivået der borte: Se filmen hos Youtube Endret 21. juni 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Å herregud så tragisk! "Police stop and search innocent people to balance race figures". Det er nesten morsomt og trist samtidig. Skal en forkaste logikk og naturlig politiarbeid for "politisk korrekthet". Enig med roberteh, dette er en konsekvens av anti-rasismenes oppmerksomhet i samfunnet. Og ifølge min mening ikke en positiv utvikling. Er det for eksempel statistisk påvist at raten mellom mennesker fra land A og mennesker fra land B er 3 til 1 i kriminell virksomhet (der slike rater er statistisk påvist i f eks Norge). Da trenger en ikke ha doktorgrad i statestikk og sannsynlighet for å finne ut at da er det mest lønnsomt å ta 3 ganger så mange stikkprøver eller sjekkinger hos menneskene fra land A i forhold til mennesker fra land B. Det er ikke rasisme, men et matematisk resultat. Ser det for meg, for hver eneste innvandrer britisk politi skal skjekke om oppholder seg i landet på kriminellt vis, så må de etterpå skjekke en etnisk brite om vedkommende oppholder seg på ulovlig vis også, for å balansere "rase stillingen" Endret 22. juni 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Du mener at det er bedre at uskyldige med mørke hudpigmenter blir ransaket og trakassert enn at uskyldige med hvite hudpigmenter blir det? Om man absolutt skal gå etter profiler så er det langt bedre å gå etter sosioøkonomisk klasse, ikke hudfarge. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Du glemmer noe helt vesentlig her: Hvis man undersøker dobbelt så mange "fremmed-kulturelle" som "ikke-fremmed-kulturelle" vil man selvsagt ende opp med å finne mange flere "fremmed-kulturelle" kriminelle. Man finner det man leter etter. Alle som jobber med kriminalstatistikk (også her i Norge) passer på å understreke dette når de presenterer statistikken. Altså: Statistikken sier vel så mye om hvem man kontrollerer som om hvem som er mest kriminelle (i forhold til gruppen de tilhører). Nettopp derfor er det viktig å ikke se seg blind på en gruppe når man skal kontrollere. Det fører kun til feiltolkninger og misbruk som det du gjør her. (Et par forbehold: Selvsagt skal man også kunne se på hudfarge i enkelte spesielle situasjoner, for eksempel om man ønsker å finne ulovlige innvandrere fra et bestemt område. Det kan også være grunner til å hevde at personer fra bestemte områder og med bestemte bakgrunner er noe mer kriminelle enn andre grupper, men forskere passer også her på å understreke det jeg skrev over, nemlig at man svært ofte finner akkurat det man leter etter, og man finner ikke det man ikke leter etter). Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Du mener at det er bedre at uskyldige med mørke hudpigmenter blir ransaket og trakassert enn at uskyldige med hvite hudpigmenter blir det? Om man absolutt skal gå etter profiler så er det langt bedre å gå etter sosioøkonomisk klasse, ikke hudfarge. Nei det er ikke bedre, jeg sier bare at dersom det er tilfelle at den relative andelene av for eksempel mørkhudete siden du bruker de som eksempel er større innenfor hvise kriminelle handlinger, så er der et faktum at flest kriminelle blir tatt og loven blir best mulig håndhevet dersom en justerer stikkprøvene for å maksimere effektivitet. Og ja, å gå etter sosioøkonomisk status er selvsagt like legitimt ettersom en også kan finne statestikk som tyder på det samme der. Du glemmer noe helt vesentlig her: Hvis man undersøker dobbelt så mange "fremmed-kulturelle" som "ikke-fremmed-kulturelle" vil man selvsagt ende opp med å finne mange flere "fremmed-kulturelle" kriminelle. Man finner det man leter etter. Alle som jobber med kriminalstatistikk (også her i Norge) passer på å understreke dette når de presenterer statistikken. Altså: Statistikken sier vel så mye om hvem man kontrollerer som om hvem som er mest kriminelle (i forhold til gruppen de tilhører). Nettopp derfor er det viktig å ikke se seg blind på en gruppe når man skal kontrollere. Det fører kun til feiltolkninger og misbruk som det du gjør her. (Et par forbehold: Selvsagt skal man også kunne se på hudfarge i enkelte spesielle situasjoner, for eksempel om man ønsker å finne ulovlige innvandrere fra et bestemt område. Det kan også være grunner til å hevde at personer fra bestemte områder og med bestemte bakgrunner er noe mer kriminelle enn andre grupper, men forskere passer også her på å understreke det jeg skrev over, nemlig at man svært ofte finner akkurat det man leter etter, og man finner ikke det man ikke leter etter). Selvsagt vil man finne mer kriminalitet hos en definert gruppe dersom man bare leter i denne gruppen, og det er vel ingen som har sagt at en bare skal fokusere på en gruppe mennesker her. Jeg er helt enig i at en skal være forsiktig med å "lete for hardt" etter et fenomen eller en teori en tror stemmer. Men jeg tror ærlig talt ikke at f eks statistisk sentralbyrå er så korrupte at avikene de får i statestikken, basert på etnisk tilhørighet er kun forutsaket hvor de har letet. I en annen tråd var tallet 3 til 1 raten av kriminelle mellom innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn og etnisk norske. Om disse tallene stemmer, er noenlunde på riktig spor eller er vrengte bilder blir kun spekulasjoner. Det jeg sier er at dersom det eksisterer slike statestikker som gir god grunn for å f eks ta flere stikkprøver hos en enkelt etnisk gruppe eller kulturell medhørighet, så ser ikke jeg noe gale i det dersom det er god grunn for å anta det, for eksempel innen ulovlig innvandring /menneskesmugling. Et lite eksempel for å illustrere hva jeg mener. Du er politisjef i et tanke ekspriment. Anta du har statestikk som tyder på at du har 40 kriminelle av en etnisk tilhørighet, du har 60 kriminelle av en annen etnisk tilhørighet. Du har 10 politifolk til rådighet. Da vil den mest effektive løsningen være å sette 4 betjenter på den ene gruppen og 6 på den andre. Dette eksempelet er selvsagt veldig forenklet og veldig banalt, men det illustrerer hvordan jeg mener at myndigheter bør kunne prioritere. Endret 22. juni 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Jeg har da aldri sagt at SSB (eller noen andre) er korrupte? De forholder seg til den statistikken som fremgår av politiets (og rettens) handlinger, og de passer på å understreke nettopp det jeg sier: Man finner ofte det man leter etter (altså politiet når de foretar undersøkelser) og hvis de kontrollerer dobbelt så mange fremmedkulturelle som ikke-fremmedkulturelle skulle det bare mangle om de ikke fant dobbelt så mange lovbrudd også. For å sitere SSB: Vi har alle hørt om den somaliske mannen som ble stanset av politiet 17 ganger på tre uker med anmodning om å vise kvittering på sin kostbare sykkel. Dersom denne historien sier noe om ikke-vestlige innvandreres kontrollhverdag, er det ikke rart tallene blir høye. Man skal altså være forsiktig med å overtolke de statistikkene som foreligger. De viser en del av bildet men ikke hele bildet, noe SSB også sier: En uheldig måte å lese kriminalstatistikk på, er å ta tallene for gitt uten interesse for hva tallene faktisk representerer. De som vanligvis leser statistikk på den måten er de som ønsker å fremme bestemte syn og holdninger (les FrP og ekstremgrupper på ytterste høyre fløy). Til det siste du skriver: Her er jeg uenig på et generelt grunnlag. Man risikerer da akkurat det jeg har sagt tidligere. Samtidig: Man kan prioritere en gruppe om man har konkret og holdbar grunn til å undersøke akkurat denne gruppen, for eksempel i forbindelse med overfallsvoldtektene i Oslo sentrum de siste par årene hvor det var åpenbart at en farget stod bak. Også denne gruppen er tjent med at de/den som står bak blir tatt raskest mulig, nettopp for å unngå stigmatisering av en hel gruppe. Endret 22. juni 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Du mener at det er bedre at uskyldige med mørke hudpigmenter blir ransaket og trakassert enn at uskyldige med hvite hudpigmenter blir det? Om man absolutt skal gå etter profiler så er det langt bedre å gå etter sosioøkonomisk klasse, ikke hudfarge. Så det er feil å gå etter hudfarge, men det kan være "ok" å gå etter kleskode/størrelse på lommeboka? Ikke rart folk begynner å stille spørsmål ved den politiske korrektheten rundt rasismebegrepet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Du mener at det er bedre at uskyldige med mørke hudpigmenter blir ransaket og trakassert enn at uskyldige med hvite hudpigmenter blir det? Om man absolutt skal gå etter profiler så er det langt bedre å gå etter sosioøkonomisk klasse, ikke hudfarge. Så det er feil å gå etter hudfarge, men det kan være "ok" å gå etter kleskode/størrelse på lommeboka? Ikke rart folk begynner å stille spørsmål ved den politiske korrektheten rundt rasismebegrepet. OK er det ikke, men kriminalitet korrelerer mer med sosioøkonomisk klasse enn med hudfarge, så om man absolutt skal ransake folk på måfå så ... Forøvrig så er man alt for forsiktig med å påpeke at folks holdninger er rasistiske. Det florerer med rasisme både på dette forumet (selv om det vistnok er mot retningslinjene) og over alt på nettet uten at folk som fremdeles har vettet i behold sier i fra. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) OK er det ikke, men kriminalitet korrelerer mer med sosioøkonomisk klasse enn med hudfarge, så om man absolutt skal ransake folk på måfå så ... Det var derfor jeg sa at rasismebegrepet i Norge er blitt veldig utvannet fordi en gjør alt for å forsvare hudfarger, men ikke andre parametre som f.eks lommeboken, og dette blir folk veldig lei av fordi det er mye mer urett som foregår i verden enn den rasismen vi kjemper mot i Norge. Forøvrig er jeg enig i at det er rasisme både på dette forumet og ellers i Norge. Men så er det også utrolig mye misnøye på dette forumet og i Norge ellers mot emos, narkomane, sosser, glamourmodeller, a4-typer, SVere, FRPere, akademikere, urbane småbarnsmødre, bilførere, fjortisser, ja stort sett alle personer som en kan kategorisere. Slik er mennesker, ikke bare nordmenn, men i hele verden. Det forsvarer ikke den negative generaliseringen mot noen grupperinger, men folk blir ihvertfall veldig lei av at en konsekvent skal ta til forsvar kun den ene type gruppen når det tross alt er mye værre utfordringer vi har i verden enn rasismen som er på forumet her og ellers i Norge (ikke det at den saken trådstarter henviser til nødvendigvis handler om rasisme, men kanskje akkurat det jeg nevner her at en skal være politisk korrekt og utnytte et utvannet begrep). Endret 22. juni 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 White people are being unjustifiably stopped and searched to provide racial balance in police statistics, the antiterrorism watchdog said yesterday. Dette er feil skrevet. Det kan også leses som: Since the majority of people being searched are non-white in their skin color, that means that if your white your more likely to get away with what illegal activities your doing. But now that change:Today the police got in a order on how to searching, they must also search more white skinned people. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå