Gå til innhold

Gode økonomibøker å lese

MagnusW

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å fortsette på økonomistudier etter VGS, og kunne derfor tenke meg å lese noen fagbøker innenfor økonomi denne sommeren. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, men jeg vet det finnes mange "temaer" eller "underkategorier" , men det jeg trenger er en innføringsbok. Ikke en bok om hvordan man fører regnskap, men om hvordan det økonomiske systemet fungerer. Hva som påvirker internasjonal og nasjonal økonomi, renter, bankvesenet osv. Skjønner dere hvor jeg vil hen?

Så det jeg er ute etter er vel en god bok om makroøkonomi. Det er vel det det kalles?

Om noen kan anbefale bøker innenfor finans også, så er jeg interessert i det. :)

// MagnusW

EDIT: Kanskje en lærerbok i samfunnsøkonomi fra VGS hadde vært noe. Selv har jeg ikke hatt dette faget, noen her som har? F.eks. Pareto 1 og Pareto 2.

Boka starter med en innføring i mikroøkonomi. Deretter følger makroøkonomi og internasjonal økonomi. Det er lagt stor vekt på å synliggjøre de mange sammenhengene mellom temaer som konjunkturer, pengepolitikk, inflasjon og arbeidsledighet. I tillegg er det lagt vekt på utfordringer knyttet til globalisering og miljø. Målsetningen er å gi elevene et helhetlig bilde av de viktigste samfunnsøkonomiske sammenhengene.

Høres perfekt ut. Noen som har brukt boken?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært diskutert før her.

Selv anbefaler jeg å se på pensumlisten der du har tenkt å studere, og kjøpe introduksjonsbøkene i mikro og makro, eventuelt supplere med en "populærøkonomisk" bok a lá Økonomi på trikken, de er gode til å bygge opp den økonomiske intuisjonen. Tror ikke det er så mye poeng å kjøpe bøker beregnet på VGS. Hadde ikke noe problemer med å komme til samfunnsøkonomistudier på universitetet uten å hatt det på VGS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...