Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av laptop 0 - 6000 kr som takler litt spilling!

Anbefalte innlegg

Som topic sier trenger jeg hjelp til kjøp av ny laptop siden min gamle IBM konka ut etter 6 års lang og tro tjeneste :(

Er ikke så voldsomt opptatt av utseende og merke, men ønsker at den kan fikse de fleste pc spill på markedet greit siden jeg ikke har kunnet kjøre noen på min gamle IBM. Er bare ute etter en maskin jeg f.eks kan spille f.e.a.r eller COD4 uten at det hakker.... må heller ikke kjøre alt på max oppløsning (er ikke så voldsomt opptatt av det)

Prisklasse fra 0 - 6000 kr

Fint hvis noen har tips til maskin med godt skjermkort, cpu og minne. Harddiskstørrelse spiller egentlig ikke så stor rolle. Blåtann og HDMI inn/ut er en fordel! Skjermstørrelse er heller egentlig ikke noe jeg bryr meg så mye om.... men bør ikke være en stor kolloss som ikke blir så veldig "bærbar"....

På forhånd takk :)

Endret av JudasKiss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ute etter ca samme pc som deg. Rundt 15" som kan fungere til litt spilling av og til, pris max 7000kr.

Har tittet litt rundt på forskjellige netbutikker! Syntes HP DV-6 1105ser ut som et godt kjøp. Amd QL-64, 3gb ram og ATI HD4530 512MB skjermkort, i tilegg så den rett og slett lekker ut! Hdmi utgang, men ikke blåtann.

Har ikke så veldig god greie på dagens komponenter, men sammenlignet med andre pcer i samme prisklasse, syntes jeg det virker bra! Denneså også ut til å ha gode komponenter til en bra pris, til og med blu-ray leser! Syntes dog designet var litt tørt og + skjermkortet på hp-pcen er litt bedre, mens Simensen har bedre cpu og litt mer ram.

Lenke til kommentar
HP'en så bra ut den ja! Likte ikke helt designet på den siemens maskina nei...

Noen flere her inne som har maskiner å anbefale???

Broren min har en hp maskin som har fungert godt i snart tre år, men utenom det vet jeg ikke noe om HP genrelt. Herer det en test av HP pcen, er ikke eksakt samme model men sier litt om serien genrelt. Syntes det virket bra, men skjermen reflekterte vist lys godt.

Herstår det litt om ATI 4530. Til spill skulle en vel helst hatt 4650, men spørs om man finner det i en pc til 6k.

Lenke til kommentar

Folk som er vant til høg oppløsning liker skjelden så lav oppløsning, selv om de fleste bærbar på 15,6 har 1366x768.

(IBM laptopene pleier å ha høgre oppløsning enn 1280x800 )

det var den eneste grunnen til at jeg nevnte 1366x768

Lenke til kommentar
Folk som er vant til høg oppløsning liker skjelden så lav oppløsning, selv om de fleste bærbar på 15,6 har 1366x768.

(IBM laptopene pleier å ha høgre oppløsning enn 1280x800 )

det var den eneste grunnen til at jeg nevnte 1366x768

Okay, jeg forstår. For å være ærlig, så er jeg litt udatert i pc-verdenen, men syntes 1280x800 var brukbart, så vil tro det fungerer fint igjen!

Pcen du linket til(1130eo)fanget absolutt oppmerksomheten. Sammenlignet den med 1105eo(den på netonnet til 5500kr) og ser ut til at forskjellene er skjermkortet og prossesor. Ati 4650 yter utentvil bedre en 4530, men hvordan er prossesoren AMD RM-75 iforhold til QL-64?

1130eo har forreste 70gb MINDRE diskplass en 1105eo, men det er irelevant i mitt tilfelle.

Takk for et godt tips !

Lenke til kommentar
Rm-75 ligger på plass nr 83, mens Ql-64 ligger på 88. Ikke kjempestor forskjell ser det ut til, men Rm-75 scorer bedre

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Proces...ist.2436.0.html

Aha, de er altså i nærheten.

På netonnet har de en annen hp maskin i samme serie med Intel Pentium Dual-Core T4200 og 4gb ram. Maskinen har ATI 4530, altså et vesentlig svakere kort.

I hvilke sitauasjoner kommer den ekstra prosseossorkraften og det ekstra minnet til nytte bortsett fra i spill og hvor viktig er ekstra prosessorkraft kontra ekstra kraft fra skjermkortet når det kommer til spill?

Ble mange dumme spørsmål.

Lenke til kommentar

Tja, nå er det skjeldent cpu-en når 100% på laptopen min pga skjermkortet er flaskehalsen. Nermeste den kommer 100% er når antivursen scanner mens jeg spiller.

Eneste programmer som jeg kan komme på som belaster cpu mye er konverterings programmer. Photoshop belastet cpu mye før i tiden, men som fleste programvarene, benytter den nå mye mer gpu enn cpu.

Rammen er begrenset på 32-bit operativ system uansett, så 4gb ram får du ikke benyttet 100% av uten å fikle litt. Og du skal være glad i å kjøre mange applikasjoner samtidlig hvis rammen skal være en viktig faktor.

Hd 4650+Rm-75 > Hd 4530+T4200 i mine øyner.

Lenke til kommentar

Har forsåvidt og sett litt på stasjonær pc. Kommer man noenlunde i nærheten av en kurant maskin til å spille på komplett m/skjerm, tastatur, mus etc i klassen 0-7000 ?

EDIT:

Har sett på disse

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....5;c:100584;fl:0

eller

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....0;c:100584;fl:0

Er dette noe å satse på tro?

Endret av JudasKiss
Lenke til kommentar
Den øverste ser ut til å være den beste valget av de 2 og yter bedre en Hp bærbaren med Hd 4650. Stasjonere gir mer ytelse pr kr enn bærbar så om du er ute mest yteøse for pengene så er en stasjoner sikkert lurt.

Ja har vært lenge vekke fra datamarkedet så alle disse spesifikasjonene sier meg ikke så mye lenger. Tror kanskje jeg bikka over på en stasjonær pc jeg nå :) Antok også at den stasjonære var det litt mer futt i enn den bærbare.... Er lettere å oppgradere stasjonær maskin også hvis det blir aktuelt med tiden.

Takker for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...