Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plages litt med øresus

kvantefysikk

Anbefalte innlegg

Heihei!

Er ei jente på 17 år som plages litt med susing i ørene når jeg skal legge meg. Ikke pipelyd men mer summing.

Ikke spesielt høyt, og jeg merker det ikke på dagene. Men når jeg skal legge meg er det altså der (når det er helt stille rundt meg). Mistenker at dette har kommet av at jeg i flere år har brukt headset/øretelefoner.

Har kuttet ut dette helt nå.

Har sjekka meg for vann i ørene, så det er ikke derfor altså.

Lurer på følgende:

1. Hjelper det mot verre skader at jeg kutter ut headset nå?

2. Er det skadelig å høre på andre lyder, eks. TV o.l. hvis det ikke er høyt?

3. Vil øresusen komme bort eller er det permanent skade?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs helt hvor lenge du har hatt øresusen. Hvis du ikke har hatt det lenge, råder jeg deg til å ikke utsette ørene dine for noen som helst høy lyd i de nærmeste dagene. Jeg har lest at hvis man opplever øresus for første gang, så bør man helst ikke høre på NOE de første 72 timene, det innebærer: musikk, lyd fra trafikkerte områder, arbeidsplasser med mye lyd m.m. Så konklusjonen er at hvis dette er et nytt fenomen for deg, så hold deg unna lyd til øresusen går over. Hvis du har hatt det en stund, så er det mulig det er permanent, altså tinnitus. Men uansett - vær var på hvor høy musikk du spiller! Alt over 114 dB bør man IKKE utsette ørene for mer enn ètt sekund daglig!

Prøv å hold deg på rundt 70-80 dB maks mens du hører på musikk.

EDIT: Altså: headset er bedre for ørene enn øreplugger. Med headset, så går ikke alle lydbølgene inn i ørene, noe fraktes ut (du hører spesielt de veldig høye frekvensene fra utsiden.) Med øreplugger så vil alle lydbølger gå inn i øret, også de veldig høye frekvensene.

Håper det går over!

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

1. Ja, det hjelper mot forverring å slutte og bruke headset, eventuelt høre på lavere volum. Øreplugger skal man helst ikke bruke i hele tatt, andre headset skal gå helt greit om man bare er forsiktig med volumet.

2. Nei, det er ikke skadelig å høre på andre lyder om det ikke er ubehagelig høyt.

3. Øresusen kan være permanent, eller den kan forsvinne om en uke eller ti år. Mye forskning på feltet, men man er ikke riktig kloke på årsaker og konsekvenser.

Lenke til kommentar

har hatt det siden jeg var 18, er 23 nå, psyka ut helt i starten men har blitt så vant til det at jeg ikke tenker over det, klarte ikke være i stille rom før men har vendt meg til det også. Du bør være forsiktig fra nå, siden du lettere skades når du først har ødelagt hørselen litt. Bruk ørepropper i russetiden f.eks.

edit: skal sies at jeg voldtok hørselen min grådig når jeg var yngre, og ble skikkelig var på høy lyd en stund, men den har kommet seg igjen, kan høre ganske høy lyd nå uten at det er plagsomt, men lyden må være ren og ikke "kjipe" frekvenser, det skader mye mer enn ren lyd på samme volum.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
Heihei!

Er ei jente på 17 år som plages litt med susing i ørene når jeg skal legge meg. Ikke pipelyd men mer summing.

Ikke spesielt høyt, og jeg merker det ikke på dagene. Men når jeg skal legge meg er det altså der (når det er helt stille rundt meg). Mistenker at dette har kommet av at jeg i flere år har brukt headset/øretelefoner.

Lurer på følgende:

Hei.

1. Headsett gjør ikke mye skade hvis du lytter musikk i lav lydnivå.

2. Nei

3. Jeg "tror" "summingen" kommer fra eletroniske komponenter rundt deg. Har du en CRT TV i rommet i standby mode? Elektrisk ovn? Datamaskin? Nesten all elektronikk i standby mode lager en summing.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Heihei!

Lurer på følgende:

Hei.

1. Headsett gjør ikke mye skade hvis du lytter musikk i lav lydnivå.

2. Nei

3. Jeg "tror" "summingen" kommer fra eletroniske komponenter rundt deg. Har du en CRT TV i rommet i standby mode? Elektrisk ovn? Datamaskin? Nesten all elektronikk i standby mode lager en summing.

Tusen takk for svar alle sammen.

Nei, har ikke elektriske komponenter på, hverken i standby eller annet.

I tillegg vet jeg at susingen er der, fordi jeg også hører det hvis jeg er andre steder når det er helt stille rundt meg.

Lyden høres også annerledes ut enn lyd som kommer utenfra. ;)

Lenke til kommentar

Litt om øresus.

Det finnes flere typer øresus/tinnitus:

Den ene er en slags suselyd som minner om lyden av høyttalere som står på max. volum uten at det spilles musikk (sssssssssssssssssshhhhhhhh-lyd)

Den andre typen er en pipelyd som er konstant, eller kommer og går. Ofte får man nedsatt eller midlertidig nedsatt hørsel av denne.

Den tredje kan jeg best beskrive som "kirkeklokker i det fjerne" - en slags ringelyd altså.

Jeg synes det er viktig å merke seg at musikk kan være en årsak til øresus, men også forgiftninger i kroppen (amalgamforgiftning etc) eller infeksjoner (f.eks borrelia, flåttinfeksjon) kan være årsaken til øresus. Uansett er det ikke bra å ha høy lyd på headsettet. :)

Lenke til kommentar

Hvor vidt øresusen vil være permanent eller ikke er avhengig av årsaken til øresusen. Det er mulig at du har blitt tett i innergangen i øret. Dette kan løses med medisiner som løser opp det som blokkerer. Om det er ødelagte nervehår i "sneglehuset" som er skyld i øresusen vil det som oftest være permanent. Hvis du har hørt mye på ting med høy lyd vil den siste årsaken være den mest sannsynlige. Det finnes også andre årsaker som posteren over her nevner som diverse forgiftninger. Men disse er mindre sannsynlige.

Hvis jeg var deg ville jeg avtalt time hos fastlegen. Han kan enten se på problemet selv, eller henvise deg videre til nese-, øre-, hals-spesialist. Da vil du mest sannsynlig kunne få undersøkt grunnen til øresusen. Om det skulle vise seg å være permanent må du ikke ta det alt for tungt. Jeg har selv hatt øresus i mange år. De første dagene og ukene var det ganske jævlig egentlig. Tanken på å måtte leve med dette for resten av livet. Men jeg har altså blitt merkverdig vandt til susingen. Man lærer seg fort å leve med, og til dels ignorere susingen.

Med mindre man har ødelagte nervehår i sneglehuset kan det som oftest behandles med medisiner. Hvis man har ødelagte nervehår er det enda ingen medisinske kurer. Det finnes alikevel et behandlingsalternativ kalt habituering. Dette baserer seg på psykologi. Habituering utnytter det faktum at hjernen vår prioriterer lyder. Menneskehjernen prioriterer lyder som kan være viktig for vår overlevelse. Ved å spille av en lyd som er lik og omtrent like høy (volum/desibel) vil hjernen fokusere på den nye lyden og blokkere ut øresusen. Gradvis vil lyden fra maskinen skrus ned i volum. Akkurat lite nok til at hjernen fortsatt fokuserer på lyden fra maskinen istedenfor øresusen. Øresusen vil da etterhvert som lyden fra maskinen justeres ned oppleves svakere når maskinen ikke er ibruk. Du kan søke på internett om du vil vite mer om dette. Men dette er jo bare aktuelt om du har tinnitus.

Det arbeides også med å lage en medisinsk kur mot tinnitus. Ved å injesere stamceller i nærheten av nervecellene i sneglehuset skal kroppen vår i teorien kunne gro ut de skadede nervehårene igjen. En studie gjort på rotter har vist ganske stor suksess med dette. Forskningen kommer stadig videre, så man skal ikke se bort ifra at vi med tinnitus vil ha en kur tilgjengelig om et tiår.

Lenke til kommentar

Da er det mulig at det er en forbigående ting. Øresus kan forekommer på bakgrunn av stress, voks som ligger inntil trommehinnen, tett ørekanal etc. Gå til fastlegen hvis det vedvarer, så henviser han deg sikkert til en spesialist.

Lenke til kommentar
Litt om øresus.

Det finnes flere typer øresus/tinnitus:

Den ene er en slags suselyd som minner om lyden av høyttalere som står på max. volum uten at det spilles musikk (sssssssssssssssssshhhhhhhh-lyd)

Den andre typen er en pipelyd som er konstant, eller kommer og går. Ofte får man nedsatt eller midlertidig nedsatt hørsel av denne.

Den tredje kan jeg best beskrive som "kirkeklokker i det fjerne" - en slags ringelyd altså.

Jeg synes det er viktig å merke seg at musikk kan være en årsak til øresus, men også forgiftninger i kroppen (amalgamforgiftning etc) eller infeksjoner (f.eks borrelia, flåttinfeksjon) kan være årsaken til øresus. Uansett er det ikke bra å ha høy lyd på headsettet. :)

Har faktisk hørt alle de lydene når jeg har lagt meg. Noen ganger suser det, noen ganger piper det, og noen ganger høres det u som "kirkeklokker i det fjerne". Dette er noe som kommer og går. Men, ikke så ofte at det blir slitsomt :)

Lenke til kommentar

hadde pipelyden en stund men bare sus nå, vær forsiktig med hørselen så blir den sakte men sikkert litt bedre. over de siste 4 årene vil jeg si den har bedret seg drastisk. Herja vettet av meg på ibiza med litt våt papir i ørene på ibiza en hel uke nå og har ingen problemer i etterkant, det kunne jeg ikke gjort for 3 år sia :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...