Gå til innhold

Firefox krasjer pga DEP

1-2-3

Anbefalte innlegg

Har problemer med at Firefox krasjer rett som det er. Får denne meldingen fra Windows:

"Datakjøringsforhindring (DEP - Data Execution Prevention) er en sikkerhetsfunksjon som kan bidra til å hindre at datamaskinen skades av virus og andre sikkerhetstrusler. Skadelige programmer kan forsøke å angripe Windows ved å forsøke å kjøre kode fra systemminneplasseringer som er reservert for Windows og andre autoriserte programmer. Slike angrep kan skade programmene og filene dine.

DEP kan beskytte datamaskinen ved å overvåke programmene og sikre at de bruker systemminnet på en sikker måte. Hvis DEP merker at et program på datamaskinen bruker minnet på feil måte, lukkes programmet og du varsles om det."

Problemet oppstår når jeg besøker nettstedet instantaction.com (spillside). Jeg måtte installere et tillegg for å "bruke" den siden. Er det der problemet ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste krasj i en nettleser skyldes jo nettopp tredjepartstileggene. Dog for å være bombesikker kan du hekte en debugger på Firefox og la det krasje og dermed lese ut stakken for å se hva som skjedde.

Hva menes med det og hvordan gjør jeg det?

(Takk for kjapt svar forresten.)

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, det eneste som er interessant er å kunne se stakken som ledet opp til krasjen, denne vil da avsløre hvilke moduler som er problemet. Dette er den eneste måten man kan garantert bevise at en spesifikk kompoent er problemet.

Mao kjører man programmet gjennom Windbg til Firefox krasjer, da vil Windbg automatisk gjøre et break in i prosessen og man kan bruke kb for å dumpe ut stakken.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Egentlig ikke, det eneste som er interessant er å kunne se stakken som ledet opp til krasjen, denne vil da avsløre hvilke moduler som er problemet. Dette er den eneste måten man kan garantert bevise at en spesifikk kompoent er problemet.

Mao kjører man programmet gjennom Windbg til Firefox krasjer, da vil Windbg automatisk gjøre et break in i prosessen og man kan bruke kb for å dumpe ut stakken.

Okay, men hvordan gjør jeg det? Forstod lite av det programmet. Prøvde forresten å installere tillegget i Firefox på nytt, uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt:

1.Start Firefox.

2.Start Windbg.

3.Trykk F6 i Windbg

4.Velg prosessen Firefox

5.La Windbg laste seg ferdig.

6.Skriv g i kommandolinjen til Windbg og trykk enter

7.Bruk Firefox som normalt til det krasjer

8.Da burde Windbg gjøre et break in i firefox og prosesen virker fryst.

9.Skriv kb i kommandolinjen i Windbg for å dumpe ut stakken.

10.Følg funksjonene i stakken. (Post den gjerne her)

11.Når du er ferdig velg Debug menyen og trykk Break

12.Gå deretter på Debug menyen igjen og velg stop debugging.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Fikk feilmelding gitt. Straks jeg gikk inn på instantaction.com. Nå finner jeg ikke loggen, men det var noe med Shockwave hvertfall. Er det Shockwave jeg bruker på instantaction.com da? Anyway, hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar

Åpnet Windbg som administrator, og fikk denne feilmeldingen straks jeg gikk inn på instantaction.com (Firefox frøs også):

"*** ERROR: Symbol file could not be found. Defaulted to export symbols for C:\Windows\system32\Macromed\Flash\NPSWF32.dll - NPSWF32!native_ShockwaveFlash_TCallLabel+0xc4f6c: (og så en del tall til).

Så tastet jeg inn "kb" og fikk denne feilmeldingen:

"WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong:" så står det en del tall og så "NPSWF32!native_ShockwaveFlash_TCallLabel+0xc4f6c"

Lenke til kommentar

Da får jeg denne meldingen på instantaction.com:

"The game selector widget requires Adobe Flash."

Hehe, jeg er vel strengt tatt ikke avhengig av å spille på denne siden, så sånn sett er det ikke så viktig, men det er jo ikke noe kult å få en slik feilmelding, så det som er viktig å finne ut er om jeg kan ha skadelig programvare på PC-en. ;)

Edit: Har forresten kjørt Malwarebytes og SuperAntiSpyware, og sistnevnte fant tre Tracking Cookies, men det er sikkert ikke det som er problemet uansettt?

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...