Gå til innhold

Problemer med OCZ DDR2 High Performance minnebrikker. Maskinen fungerer utmerket med 2, 4 og 6GB minne, men går som sirup med 8GB! Hva kan være galt?

Twinflower

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig to 4gb kit med RAM nå som er det så billig, og forventet en rask og bra PC.

Men det viser seg at når jeg har alle 4 brikkene inne, så jobber Windows (7) utrolig tregt.

Alt tar tid. Oppstart tar 20-25 minutter, dialogbokser tegnes sakte opp, og enhver form for tenking tar tid.

BIOS oppfører seg helt normalt, og teller opp alle 8GB helt fint, og registrerer dual channel mode.

Tar jeg ut en av brikkene, vilkårlig hvilken, så fungerer pcen utmerket og jobber kjapt som bare det.

Hovedkortet mitt er et Gigabyte DQ6 med P35-chipset.

Jeg kjører 64bit W7 RC

CPU er Intel Core 2 Duo E6850 @ 2GHz

Minnebrikkene er 4 stk OCZ DDR2 high performance-brikker.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det har jeg prøvd.

Jeg sendte tilogmed inn ene kit'et og fikk et nytt et fordi jeg var bombesikker på at det var feil på ene brikken etter å ha prøvd den frem og tilbake i forskjellige spor.

Men det er selve 8GB-greia som er problemet, ikke selve brikkene.

Det er iallefall min foreløpige konklusjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror også jeg ville testet med en linux live CD. Det er en veldig grei og enkel (og gratis) metode for å teste om feilen din ligger i den fysiske maskinvaren, eller om det er noe slags problem i hovrdan operativsystemet behandler 8gig RAM. Om ingneting annet kan du få bekreftet det du allerede tror er tilfellet, for prisen av en blank CD ;)

Riktig spenning på RAMen din er jo viktig å ha, men jeg tror ikke egentlig det er relatert til pga. om du har for lite spenning så enten fungerer RAMen ikke i det hele tatt, eller produserer bluescreens/spontanreboots normalt sett, ikke treghet slik som du opplever. Antall brikker burde heller ikke påvirke hvor mye spenning de mottar. Det sagt så er det jo verdt å sjekke selvfølgelig, just in case.

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel som dokumentert her:

http://blogs.msdn.com/ntdebugging/archive/...itflipping.aspx

Kan av en eller annen grunn et oppsett med 2gb ram fungere fint med en bestemt spenning mens 4gb trenger noe annet for å fungere. Hardwareproblemer er ofte egentlig ikke godt og forstå seg på men jeg får heller ikke det til å stemme med at ytelsen skal gå ned ved 8gb ram.

Det hadde vært interessant å brukt enten en debugger eller Process Monitor i kombinasjon med Kernrate for å se hvor denne ytelsen går tapt.

Lenke til kommentar

Du beholder livstids garantien på rammen opp til 2.1V OCZ DDR2 PC2-6400

Det var litt merkelig bios på det hk(hvis det var rett DQ6 p35 jeg ser på),når du justerer opp"DDR2 OverVoltage Control"ser du hvilken spenning du gir rammen da?

Hvis det ikke hjelper å justere opp spenning på ram,kan du prøve å øke NB volt litt((G)MCH OverVoltage Control)

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å stille opp RAM-spenningen med 0.2V, uten at det hjalp.

Jeg prøvde også å ta ut ene 2gb-brikken og erstattet den med en 1gb brikke.

Nå kjøres minnet i "flex mode" siden det er én kanal med 2x2gb, og én kanal med 1+2gb.

Fungerer helt flott det.

Håper bare ikke den gamle 1gb-brikken drar ned systemet i forhold til 3 2gb.

Lenke til kommentar

OK, nå viser det seg at en support-kar fra OCZ har frarådet å bruke mer enn 6gb ddr2 RAM i NOE desktop system.

When I spoke with a support person at OCZ, he claimed that running over 4 to 6GB of DDR2 RAM will actually make a PC run slower and possibly even make it unstable.

He claimed that you should really only run 8GB of memory if you run DDR3 memory on a DDR3 compatible mother board.

I was quite surprised by his claims. I've seen so many individuals running 8GB of DDR2 RAM.

I'd great appreciate feedback from the forum as to whether the OCZ's support person was right.

the OZC support person thought that it was a bad idea for ANYONE to put 8GB of DDR2 on ANY desktop because it will hurt performace and potenially make the system unstable.
Lenke til kommentar

Årsaken til problemet kan muligens ligge i det faktum at > Intel P35 chipset som sådan kan håndtere/addressere max 8GB, men i og med at du også "øser på med mer megabytes" i form av et skjermkort, overskrider du dermed denne limit'en.

(bare en teori jeg heller til, medmindre noen kan verifisere at de faktisk greier å utnytte/kjøre 8GB ram på et likt/tilsvarende "8GB" hovedkort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...