C-angel Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Er litt usikker på hvor jeg skal plassere denne da dette både omhandler Økonomi/Bedriftsøkonomi og de mulighetene jeg som privatperson har for å selge varer. En snill mod. hjelper meg vel i så fall med å flytte til passende kategori. Saken er at jeg har et system som jeg kan selge til en bedrift for ca 100 000 kr. For at bedriften skal være villige til å kjøpe dette, kreves det at jeg gjør en jobb som kommer til å ta ca 30 timer. Saken kjerne er jo da at jeg skal selge dette som privatperson. Jeg antar at det vil være uaktuelt å bare sende en hjemmesnekra regning. Hvilke muligheter gir lovverket her? Har jeg i hele tatt lov til å selge en vare/tjeneste for så høye summer uten å være registrert som firma? Et alternativ som jeg sitter å grubler på er jo om dette firma eventuelt kan kjøpe systemet ved å betale meg i lønn. Altså, de betaler meg 100 000 kr for de 30 timene. Kan det skape noe problemer? Det er snakk om salg av både "hardware" og "software". Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Har gjort noe tilsvarende tidligere. Da har jeg skrevet konsulentregning på "X timer á Y kroner - Totalt Z,-" Du har også to, tre ting til å ta hensyn til, ifm skatt. Selv ber jeg firmaet trekke 50% slik at har mitt på det tørre, så får jeg "overskytende" tilbake ved neste skatteoppgjør. Du kan eventuelt også levere inn skattekortet, eller blåse i det, og ta smellen ved neste års skatteoppgjør Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Det er noe tvilsomt om firmaet vil ønske å gjøre det. Ved å betale deg i lønn må de betale arbeidsgiveravgift for deg, og de får ikke fradrag for merverdiavgiften på de fysiske varene du selger dem. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Er det noe brukt utstyr du selger til dem? Du behøver jo ikke starte bedrift hvis det er ett enkeltstående salg, timene kan du jo inkludere i utstyrsprisen. Du skriver jo bare en kvittering til dem på salget, er ikke noe hokuspokus med det, eventuellt kan du sikkert få hjelp hos de som fører regnskapet til bedriften. Endret 19. juni 2009 av agvg Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Det kan se ut til at det mest ryddige er som Osse-Mon sier. Skrive en "konsulentregning" og få bedrften til å trekke skatt. Det må selvfølgelig da betales arbeidsgiveravgift, men ser ut til at jeg har fått en deal som gjør at dette uansett ikke blir problematisk. De fysiske varene utgjør ca. 30 000 + mva. Disse kan jeg returnere til leverandøren med avtale om at firmaet som jeg selger systemet til kjøper dette. Dette gjør jo at systemet i prinsippet blir 7 500 kr billigere da jeg måtte ha betalt moms av varene. Hvis jeg da fakturerer 62 000 så er jeg fornøyd, og bedriften betaler totalt den summen som er estimert. AGVG: Er du sikker på at dette ikke vil skape problemer? Det må jo ligge en begrensning i hvor mye en privatperson kan selge for, før det blir sett på som næring. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Tja, du kan jo selge en bil uten at det er næring, er dette en engangsforetelse? Sender du en regning på arbeidet så må du selvsagt stå for skatten selv, jeg mener det enkleste er og selge gjenstanden ferdig oppsatt for en sum. Men kjøper du denne for videresalg? Eller har du kjøpt den selv og av en eller annen grunn ikke trenger den? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Varene er kjøpt for videresalg, men varen i seg selv har ingen verdi for bedriften uten mine tjenester. Salg av fysiske varer er som nevnt 30 000 + mva. Salg av tjeneste er 62 000 Nå blir det uansett til at de fysiske varene blir kjøpt av bedriften selv, så jeg selger da kun tjenesten. Det er vel slik jeg kan se det også den beste løsningen for meg da skattbar inntekt bare blir 62 000 og ikke 99 500. Endret 19. juni 2009 av C-angel Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) 60000,- i inntekt som konsulent blir fort næring, du kommer jo også over MVA-grensen på 50000. Og registrere seg som selvstendig koster ikke annet enn ett frimerke, da får du orgnummer og alt blir mye enklere. Endret 20. juni 2009 av agvg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå