Gå til innhold

Hjelp til pc oppsett for foto og videoredigering

Anbefalte innlegg

Prøver meg her

Vurderer nå å oppgradere maskinen. Jeg begynner på media til høsten og begynner å bli lei av at maskinen hakker på relativt lette photoshop oppgaver. Er det noen vennlige sjeler som kan sette opp et oppsett til relativt kraftig photoshop oppgaver og annen bildebehandlig, samt lettere hd redigering?

Ikke tenk på tastatur, skjerm og mus.

Budsjett: Opp mot 8k, men ikke over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min PC er perfekt!

--------

Hovedkort: Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

--------

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

--------

Skjermkort: Nvidia Geforce 8800 GT

--------

Strømforsyning: Apevia 550W Chameleon Alu

--------

Minne: OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT

--------

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB

--------

Kabinett: NZXT HUSH

--------

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer

--------

Lenke til kommentar

På 64-bit kan du i prinsippet ha så mye ram du vil, mens på XP og Vista 32 er grensen ca 3GB ram. Photoshop har stor nytte av en rask prosessor, rask harddisk og mye ram. Noe som dette kunne vært ok. Hadde det vært 64-bit operativsystem så trenger maskinen 2X2 GB ram til så hadde en slik vært helt ok til formålet.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe OS er framtiden 64bit. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en versjon som gratis kan oppgraderes til W7 (neste operativsystem).

Alternativt kan du prøve W7 releasecanditat gratis noen mnd og siden kjøpe W7 64bit.

Gigabyte har forresten kjempebra hovedkort så jeg tror forslaget over blir suksess :)

Har Gigabyte selv ( X48-DS4 rev1.3 )

Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Blir nok ikke siste gang jeg poster i denne tråden, siden det blir nok ikke nytt kjøp før på høsten.

Jeg bruker også lightroom og har googlet en del og funnet ut at lightroom bruker nesten ikke av ram minne, men ekstremt mye av cpu. Dette er også noe å tenke på.

Ser for meg en pc som lett åpner programmer og ikke henger seg opp til stadighet. Holder på å gå av hengslene noen ganger.

Lenke til kommentar

Hvis du leser linken min i denne tråden så ser du litt om behovet. Det jeg nevnte litt lenger opp med en PC med E8400 er ikke sikkert det er så dumt. Les mer og se at det ikke er et absolutt must med i7, men at hastighet på prosessoren, SSD og mye ram kan holde. Dvs at et system med E8400, SSD og mye ram kan være godt nok i massevis. Men har du råd kjøper du seff i7 i tillegg.

Lenke til kommentar
Da sier jeg ikke noe på at maskinen sliter :p

Oppgradering til X58 og i7-cpu vil oppleves som helt vannvittig.

Aah, var en lettelse å høre! Ble en smule redd det var jeg som hadde forkludret til en masse greier og gjort den treg. Det er lys i enden av tunnelen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...